رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، گفت: امید به آینده در جامعه پزشکی کمرنگ شده و باید تغییر کند.

امید به آینده در جامعه پزشکی کم رنگ شده/ افزایش مهاجرت پزشکان

به گزارش قدس آنلاین، دکتر علیرضا زالی در آخرین نشست خبری خود به عنوان رئیس کل سازمان نظام پزشکی، به تشریح عملکرد چهار ساله سازمان نظام پزشکی پرداخت و افزود: بزودی گزارش عملکرد ششمین دوره سازمان نظام پزشکی در ابعاد مختلف کاری را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.

وی با تاکید بر این مطلب که در طول چهار سال فعالیتم در سازمان نظام پزشکی سعی کردم این سازمان را از سیاست‌ زدگی دور کنم، تصریح کرد: نحوه انتخاب معاونانم نیز طوری بود که تمام نگرش‌ها و گرایش‌های سیاسی در آن حضور داشتند. در مجموع می‌توان با داشتن علایق سیاسی و اجتماعی، در زیر چتر نظام پزشکی به مسائل صنفی و حرفه‌ای پرداخت. هر چند که بعضی از منتخبان فعلی سازمان نظام پزشکی از افراد برجسته سیاسی هستند، اما انتخاب آنها نشان دهنده اعتماد جامعه پزشکی به آنها است.

زالی درباره عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت، گفت: آقای روحانی به حوزه سلامت توجه ویژه‌ای داشته‌اند که بسیار مهم است. هر چند که به دلیل مشکلات مالی نتوانستند همه منویات نظام سلامت را محقق کنند، اما باید این نگاه ویژه را قدرشناس باشیم. پیش از این توجه دولت‌ها به حوزه سلامت در رتبه ۱۳ تا ۱۴ بود اما اکنون تقریبا همگان قبول دارند که سلامت جزء سه فصل اصلی دولت قرار گرفته است. این مبحث را باید دستاورد بزرگی بدانیم به طوریکه در مراسم تنفیذ و تحلیف، رئیس جمهور سلامت را جزء مباحث اصلی خود معرفی کردند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، ادامه داد: از دولت دوازدهم می‌خواهم که این نگاه عمیق و راهبردی به حوزه سلامت ادامه یابد. در حال حاضر شرایط خوبی هم فراهم است؛ به طوریکه مجلس شورای اسلامی نیز با نظام سلامت همراه است. بر این اساس در این دولت باید فصل مشترک میان دولت و مجلس برای سلامت افزایش یابد. البته مشکلات و نواقصی در طرح تحول نظام سلامت وجود دارد که خوشبختانه مدیران ارشد وزارت بهداشت علاقمند به رفع کاستی‌های آن هستند.

زالی افزود: درخواست‌مان از دولت آن است که منابع عمومی در حوزه سلامت افزایش یابد. چرا که سالیان طولانی است که به لحاظ منابع در حوزه سلامت عقب هستیم و این زخم کهنه عمیقی است. سه دهه است که حوزه سلامت اعتبارات کافی نداشته است. بر همین اساس انتظارمان آن است که دولت دوازدهم با همین نگاه عمیق در بخش‌های اجرایی و بودجه ریزی نظام سلامت را در نظر داشته باشد. هنوز سهم سلامت از منابع عمومی عقب است و نیازمند سرمایه گذاری بیشتر دولت در این بخش هستیم.

وی افزود: بخش خصوصی هنوز با هراس به حوزه سلامت می‌نگرد. باید درها به روی بخش خصوصی باز شود. حجم بالای مطالبات بیمارستان‌ها، تهدید بالقوه بسیار جدی برای اجرای طرح تحول نظام سلامت است. این تاخیرها باید تعدیل شوند.

زالی با بیان اینکه با بحران کارم را شروع کردم، افزود: عملا سازمان نظام پزشکی را معوق و بلاتکلیف گذاشته بودند، اما خوشبختانه با استقرار دکتر روحانی، گره باز شد. به دلیل تاخیر ۷ ماهه در صدور حکم بنده، زمان زیادی به طول انجامید تا بتوانیم ارکان سازمان و هیات‌های انتظامی را مستقر کنیم. پس از آن هم طرح تحول سلامت آغاز شد؛ طرحی که جامعه پزشکی به برخی از جنبه‌های آن انتقاداتی داشتند و همین مبحث چالش‌هایی را فراسوی سازمان نظام پزشکی قرار داد. در بحث تعرفه‌ها نیز به جز گام اول، در گام‌های بعدی کماکام مشکلات پابرجا بود. در ادامه راه هم متاسفانه تفاهم‌نامه تاریخی ما با سازمان امور مالیاتی در دیوان عدالت اداری ملغی اثر شد.

وی گفت: در طول چهار سال گذشته مباحث مربوط به امنیت شغلی جامعه پزشکی و مباحثی که درباره حبس پزشکان مطرح شد، مدتی نگران کننده شد و تلاطم ایجاد کرد که خوشبختانه از تمام این بحران‌ها عبور کردیم. اما تقریبا هر ۱۰ روز یکبار در سازمان با معضل و بحران روبرو می‌شدیم. از سال‌ها پیش در مناصب مختلف سازمان نظام پزشکی فعالیت داشته‌ام. اما به نظرم یکی از سخت‌ترین دوره‌های سازمان نظام پزشکی، چهار سال گذشته بود.

زالی افزود: در حال حاضر آن شرایط بحرانی برطرف شده است. در این چهار سال تلاشمان بر آن بود که وابستگی نظام پزشکی به پرداختی پزشکان را برطرف کنیم. البته دولت هم تقریبا در این چهار سال کمکی به ما نکرد. چرا که در دولت دهم ردیف بودجه‌ای سازمان حذف شد. تنها کمک اندکی به ما شد که ۷۰ درصد آن را به شهرستان‌ها دادیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: برخی معتقدند که این سازمان نباید به دولت وابستگی داشته باشد. اما من معتقدم در یک جامعه مدنی اتفاقا دولت‌ها باید به سازمان‌هایی نظیر نظام پزشکی که حالت NGO دارند، کمک کنند، اما در مجموع ما کمک آنچنانی از دولت دریافت نکرده‌ایم. از آنجا که پزشکان جهت ثبت نام و تمدید پروانه باید به سازمان نظام پزشکی پرداختی داشته باشند، همین موضوع موجبات نارضایتی آنها را فراهم می‌کند. اما به دلیل آنکه سازمان پشتوانه اقتصادی محکمی نداشت، نتوانستیم در برخی ابعاد سرمایه گذاری کنیم. امیدوارم روزی نیاز نظام پزشکی به حق ثبت نام و ... رفع شود.

زالی درباره میزان تعامل نظام پزشکی با وزارت بهداشت، ادامه داد: در ادوار گذشته چالش‌های سنگینی میان نظام پزشکی و وزارت بهداشت وجود داشت که عملا دستاوردی را برای جامعه پزشکی به دنبال نداشت. اما در چهار سال گذشته تعامل خوبی میان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی برقرار بود.

وی در پاسخ به سئوالی درباره علت عدم اقتدار سازمان نظام پزشکی در ایران، افزود: در نگاهی کلی، توسعه سیاسی مدنی جامعه ایرانی در حال گذار است و بر این اساس تمام نهادهایی که بنا دارند مستقل بمانند با چالش‌هایی روبرو خواهند بود. در صورتی که مدنی شدن واقعی جامعه اتفاق افتد، سازمان‌هایی نظیر نظام پزشکی نیز به اقتدار خود خواهند رسید.

زالی در پاسخ به سئوالی مبنی بر آنکه چرا هیچ گاه استقبال جامعه پزشکی از انتخابات نظام پزشکی زیاد نبوده است، گفت: مشکلات جامعه پزشکی بسیار زیاد است، انباشت مطالبات آنها موجب دلزدگی آنها شده است. امروز پزشکی که فارغ التحصیل می‌شود عملا بی پناه است. از طرفی هم بازار پزشکی کشور اشباع شده است. شاید از شدت یاس و ناامیدی باشد که پزشکان استقبال آنچنانی از انتخابات ندارند. این در حالی است که اگر انتخابات پرشور برگزار شود، پیام روشنی خواهد داشت. به طوریکه یکی از دلایلی که جمهوری اسلامی ایران با اقتدار همواره ظاهر می‌شود، صندوق‌های رای است. امیدوارم شرایط تغییر کند و مقداری مشکلات جامعه پزشکی حل شود. حل این مشکلات چندان سخت نیست و بدنه جامعه پزشکی رضایت کافی ندارند و نمی‌توان این موضوع را پنهان کرد. اگر دولت و مجلس بخواهند، بی تردید این مسائل حل شدنی است.

وی افزود: امید به آینده در جامعه پزشکی کمرنگ است و باید تغییر کند. باید مراقبت کنیم ذخایر نیروی انسانی ما مهاجرت را انتخاب نکنند. متاسفانه تعداد زیادی از دانشجویان پزشکی ما خود را برای USMLE آماده می‌کنند که علامت خوبی نیست. هر چند که اعداد و آمار مهاجرت پزشکان دقیق نیست، اما افرادی که به سازمان نظام پزشکی جهت دریافت گواهینامه good standing مراجعه می‌کنند، رو به افزایش است. هر چند که این موضوع مترادف با مهاجرت نیست، اما از شاخص‌های مهاجرت است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.