۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 555954

پژوهشگران بتازگی موفق به تولید آدامسی شدند که قابلیت تشخیص بیماری پِری ایمپلنت را دارد.

راهکار جدید برای تشخیص التهاب ایمپلنت دندان

قدس آنلاین- تا به حال بحث‌های مختلفی درباره فواید و مضرات آدامس مطرح شده و بیشتر متخصصان بر این باورند که جویدن آدامس احتمال پوسیدگی‌های دندان را افزایش می‌دهد. اما پژوهشگران بتازگی توانستند نوعی آدامس ابداع کنند که می‌تواند علایم پِری ایمپلنت یا التهابات بافت اطراف ایمپلنت را نشان دهد.

 بیماری‌های پری ایمپلنت ضایعات التهابی هستند که ممکن است مخاط اطراف ایمپلنت را به تنهایی (موکوزیت پری ایمپلنت) درگیر کند یا منجر به از دست رفتن استخوان حمایت کننده اطراف ایمپلنت (پری ایمپلنت) شود. درمان نامناسب پری ایمپلنت منجر به از دست رفتن ایمپلنت می‌شود.

مشکل اینجاست که علایم این بیماری معمولاً با دیگر ناراحتی دهان و دندان اشتباه گرفته شده دیر تشخیص داده می‌شود که اغلب روند درمانِ پیچیده و گرانی را به بیمار تحمیل می‌کند. اما پژوهشگران توانستند روشی تشخیصی بسیار ساده‌ای را بیابند؛ آدامس مجهز به سنسور! قابلیت این فناوری چنین است که در صورت وجود التهاب ایمپلنت سنسور واکنش نشان می‌دهد و طعم تلخی در دهان پخش می‌شود. در واقع، با جویدن این آدامس آنزیم خاصی در دهان فرد ترشح می‌شود که قابل شناسایی توسط سنسور است. این در حالی است که اگر فردی بدون مشکل پری ایمپلنت این آدامس بدون طعم را بجود، هیچ تغییری در دهان احساس نمی‌شود.

نتایج این بررسی در نشریه نیچر (Nature) به چاپ رسید و پژوهشگران معتقدند تأثیر و اطمینان بیشتر این فناوری باید طی درمان‌های بالینی تأیید شود. به گفته آن‌ها این روش می‌تواند در مراکز دندانپزشکی انجام شود تا هزینه‌های آن کاهش یابد. در حال حاضر هدف از این وسیله درمان قابلیت استفاده در هر زمان، هر مکان و برای هر شخصی است.

منبع:www.Pourquoidocteur.fr

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.