معاون وزیرصنعت، معدن وتجارت با اشاره به بهره برداری ۴۵۰طرح در هفته دولت درکشور، گفت: از این تعداد۱۸۰طرح در داخل شهرک های صنعتی با اعتبار ۱۱۶میلیاردتومان و اشتغالزایی برای ۱۶هزار نفر است.

بهره برداری از۴۵۰ طرح در کشور/۱۶هزار فرصت شغلی ایجاد شده است

به گزارش قدس آنلاین، علی یزدانی در حاشیه افتتاح پروژه های صنعتی در استان گیلان در جمع خبرنگاران ضمن هفته دولت، اظهار کرد: در ایام هفته دولت در سراسر کشور ۲۶۳ طرح تولیدی در داخل شهرک های صنعتی به بهره برداری رسیده و می رسد.

وی با بیان اینکه در مجموع شهرک های صنعتی کشور ۲۶۳ بنگاه تولیدی به بهره برداری می رسد، افزود: مجموع سرمایه گذاری در این بنگاه ها حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین خاطرنشان کرد: در طول ایام هفته دولت ۱۸۰ طرح عمرانی در داخل شهرک های صنعتی کشور با سرمایه ۱۱۶ میلیارد تومانی بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به بهره برداری از ۴۵۰ طرح در کل کشور در طول این هفته در داخل و خارج شهرک ها، تصریح کرد: در مجموع با بهره برداری از این طرح ها برای ۱۶ هزار فرصت شغلی ایجاد شده که سهم واحدهای داخل شهرک های صنعتی پنج هزار و ۸۶۰ نفر اشتغال جدید است.

پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال جاری

یزدانی در ادامه به پرداخت تسهیلات حمایتی برای رونق حوزه صنعتی اشاره کرد و گفت: براساس مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ۳۰ هزار میلیادر تومان در سال جاری از محل منابع داخلی بانک در قالب طرح رونق به بنگاه های کوچک و متوسط چه راکد و زیرظرفیت پنج هزار بنگاهی که قرار است نوسازی و بازسازی شود، شش هزار طرح بالا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی و واحدهای معدنی پرداخت شود.

وی افزود: علاوه براین موارد ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز برای واحدهای صنفی تولیدی در نظر گرفته شده که از طریق مراجعه مستقیم به سیستم بانکی پرداخت می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی با بیان اینکه این پرداختی ها براساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار صورت می گیرد، گفت: در قانون برنامه ششم و دائم شدن قوانین کشور در حوزه بودجه ای این اجازه داده شده که اگر در استان ها با تصویب شورای برنامه ریزی ۲۰ درصد از منابع طرح های تملک سرمایه ای در اختیار دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

وی با اشاره به مصوبه یک و نیم میلیارد دلاری مجلس که با پیشنهاد دولت و موافقت مقام معظم رهبری در این چارچوب که طرح ها مربوط به مناطق کمتر توسعه یافته، مناطق روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر تسهیلاتی اعطا می شود.

یزدانی در ادامه با بیان اینکه علاوه بر موارد فوق از صندوق توسعه ملی برای طرح های صنعتی تسهیلات با نرخ ۱۶ درصد و کشاورزی درصنعت نیز تسهیلاتی با نرخ ۱۴ درصد  پرداخت می شود، یادآورشد: این منابع به صورت ریالی است و عمدتا برای بنگاه هایی با هدف صادرات پیش بینی شده است.

به گفته این مسئول در مجموع زمینه برای حرکت در مسیر توسعه صنعتی بیش از سال های گذشته فراهم شده و با توجه به قانون برنامه که حدود ۹۵۰ هزار تا یک میلیون نفر اشتغال به صورت سالانه پیش بینی شده باید در داخل شهرک های صنعتی به سهمیه ۱۳۶هزار شغل مستقیم برسیم.

وی اعلام کرد: این میزان در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعتی و حوزه صنفی ایجاد  بیش از ۴۵۰ هزار  فرصت شغلی است.

آموزش و عارضه یابی دو اصل مهم برای ارتقای رقابت پذیری بنگاه ها

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود برخی مشکلات در زمینه نرخ تسهیلات به ویژه برای بنگاه های کوچک و زود بازده، گفت: در برخی حوزه ها نیازمند اصلاح قانون و آیین نامه احساس شده که باید یک بازنگری در این نرخ در راستای حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط انجام شود.

وی با بیان اینکه در حوزه صادرات کشور در مجموع در راستای سیاست ها پیش بینی شده، دو میلیارد دلار صادارت از بنگاه های کوچک داشته باشیم، خاطرنشان کرد: این صادرات برای بیش از هزار و ۴۰۰ بنگاه در داخل شهرک های صنعتی نیز پیش بینی و قطعا عملیاتی می شود.

یزدانی با بیان اینکه در راستای رقابت پذیری این بنگاه نیز برنامه ریزی شده است، تصریح کرد: آموزش و عارضه یابی این بنگاه ها از جمله این برنامه ها به منظور ارتقای رقابت پذیری بنگاه ها است.

ثبت نام بیش از ۱۹ هزار بنگاه در سامانه بهین یاب

وی به سهم استان گیلان از این میزان اعتبارات نیز اشاره کرد و یادآورشد: تمامی سرمایه گذارانی که در سامانه «بهین یاب» ثبت نام انجام دهند پرونده های آنها در کارگروه های استانی بررسی می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سهمیه بندی انجام شده در این زمینه در سال گذشته، ادامه داد: در سال جاری باتوجه به وجود ۲۰ هزار بنگاه و طرح، سهمیه بندی صورت نگرفته و به هر میزان که در سامانه ثبت نام و در کارگروه هاتصویب شود پرونده های به بانک عامل موردنظر ارجاع داده می شود.

به گفته این مسئول در سال گذشته بیش از آن منابعی که برای استان گیلان در نظر گرفته شده بود جذب و امسال نیز به هر میزان که ثبت نام و تأیید شود تسهیلات ریالی، سرمایه در گردش و برای طرح های نیمه تمام سرمایه ثابت داده می شود.

وی با اشاره به ثبت نام ۱۹ هزار و۳۵۴ بنگاه در این سامانه، یادآورشد: از این تعداد ۱۴ هزار ۵۵۶ واحد صنعتی و ۳۹۴ واحدهای معدنی و تعدادی طرح و برخی نیز بنگاه هایی بوده که نیازمند نوسازی و بازسازی هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.