سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه ها اتاق فکر و بازوی علمی دولت هستند که باید به دنبال حل مشکلات موجود در جامعه باشند.

دانشگاه اتاق فکر و بازوی علمی دولت است/ دانشگاه دچار حاشیه نشود

به گزارش قدس آنلاین، سیدضیاء هاشمی عصر چهارشنبه در مراسم افتتاح طرح های عمرانی دانشگاه شیراز افزود: جایگاه دانشگاه شیراز و شیراز در عرصه علم و فرهنگ نیاز به گفت و گو ندارد و شیراز پایتخت تمدن و فرهنگ ایران زمین است و دانشگاه های شیراز به ظرفیت یک کشور توانمندی دارد.

وی ادامه داد: شاید تاریخ و پیشینه دانشگاه شیراز افتخار بزرگی باشد، شاید امکانات دانشگاه و توسعه آن افتخار باشد، شاید کتب علمی افتخار باشد اما به طور حتم دانشمندان یک دانشگاه بزرگترین افتخار است که دکتر ارشاد لنگرودی این افتخار بزرگ است.

هاشمی افزود: تقدیر از یک دانشمند نشان از الگو سازی است که این سنت حسنه بر دیگران تاثیر دارد که مردم و دانشگاهیان قدرشناس هستند.

سرپرست وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های عمرانی در دانشگاه ها، گفت: بهترین کار این است که به جای کلنگ زنی و شروع مجدد باید به فکر بهسازی مکان های قدیمی دانشگاه باشیم که نشانه آن مجموعه فرهنگی و رفاهی دانشگاه شیراز است.

وی ادامه داد: با اعتراض های مختلفی در موضوع خوابگاه ها مواجه بودیم و امروز شاهد راه های خلاقانه در بهسازی و ساخت خوابگاه های جدید هستیم که یکی از این راه ها حضور خیرین است.

هاشمی یادآور شد: راه دیگر استفاده بهینه از امکانات موجود است که زیر ساخت های دانشگاه شیراز خوب بود که با بازسازی آن حرکت بزرگی شکل گرفت.

سرپرست وزارت علوم گفت: توسعه فناوری و نوآوری ضرورت جامعه است و اگر امروز مشکل بیکاری و نیاز اشتغال داریم و اگر نیاز داریم دانشگاه در خلق ثروت حرکت کند پس نیازمند مراکز پیوند دانشگاه و صنعت است که مراکز فناوری از این دسته است.

وی ادامه داد: رشد و توسعه علمی و رشد فناوری در کشور اولویت وزارت علوم است و تقویت دانشگاه و صنعت نیازمند یک حرکت جدی است.

هاشمی با اشاره به وجود مشکلات مختلف در جامعه، گفت: فارس با مشکل خشکسالی مواجه است و امروز شاهد هستیم دانشگاهیان فارس برنامه ای برای استفاده درست لز آب داده اند و دانشگاه در خصوص مشکلات آب و زیست محیط مسئولیت دارد.

سرپرست وزارت علوم گفت: دانشگاه برای جامعه مسئله نیست بلکه حل مسئله است و وظیفه داریم در جامعه حضور داشته و در حل مسائل کمک کنیم و دانشگاه ها باید اتاق فکر و بازوی علمی باشند.

وی تاکید کرد: دانشگاه ها باید ثروت آفرین باشد و از طرفی تامین هزینه از جانب دولت نیز کار ساده ای نیست، دانشگاه آموزش و پژوهش محور دیگر کافی نیست.

هاشمی افزود: در تمامی مباحث باید به نیازها توجه شود و دانشگاه کانون نیازهای اجتماعی است و حضور تفکرات مختلف در دانشگاه عادی است.

سرپرست وزارت علوم تصریح کرد: وجود سلایق مختلف باید در مسیر مشترک که همان اتحاد و توسعه جامعه هست حرکت کند و دانشگاه مرکز اعتماد اجتماعی است.

وی یادآور شد: اعتماد اجتماعی درون دانشگاه و بیرون دانشگاه باید تقویت شود و دانشگاه نباید در معرض حاشیه ها قرار گیرد و سیاست زده نباید باشد.

هاشمی گفت: همیشه دانشگاه باعث افتخار بوده است.

سرپرست وزارت علوم یادآور شد: دانشگاه در دوران دفاع مقدس هم جایگاه خود را نشان داد و در آن زمان که ما شروع کننده جنگ نبودیم اما موفق در دفاع مقدس بودیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.