یزد - رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردکان گفت: در اجرای طرح غربالگری شنوایی درسال ۹۵ در شهرستان اردکان، یک هزار و ۷۰۰ کودک غربالگری شده‌اند که از این تعداد ۲۰۹ نفر مشکوک به ناشنوایی شناسایی و برای درمان ارجاع شده‌اند.

سال گذشته ۲۰۹ کودک مشکوک به ناشنوایی در اردکان شناسایی شد

به گزارش قدس آنلاین، امیر ولی عضدزاده با بیان اینکه مهمترین رویکرد بهزیستی در ناشنوایی پیشگیری و آگاه سازی است اظهارداشت: در حال حاضر ۱۶۳ ناشنوای اردکانی از خدمات بهزیستی شهرستان اردکان استفاده می کنند و یک مرکز خانواده وکودک ناشنوا نیز در این شهر به کودکان دچار مشکلات شنیداری و گفتاری خدمات تخصصی ارائه می دهد.

وی افزود: ارائه خدمات شنوایی (سمعک ،باتری ،کمک هزینه کاشت حلزون )، آموزش‌های تربیت شنیداری و  گفتار درمانی به فرزندان و اطرافیان ناشنوایان برای کیفیت بهتر زندگی از دیگر خدمات بهزیستی  به این قشر از جامعه است.

عضدزاده تصریح کرد: شایعترین ناهنجاری در بدو تولد کم شنوایی بوده و چنانچه تشخیص و مداخله بهنگام درکم شنوایی قبل از سن ۶ ماهگی رخ دهد این کودکان از نظر تکامل طبیعی کلامی ، شناختی و اجتماعی ۱ الی ۲ سال از هم سالان مشابه خود که بعد از ۶ ماهگی تشخیص و مورد مداخله قرار گرفته اند جلوتر هستند.

این مسئول با اشاره به شعارسال ۲۰۱۷ هفته جهانی ناشنوایان «مشارکت کامل با زبان اشاره»خاطر نشان ساخت: سخن گفتن ، یکی از ویژگی های ممتاز بشری دانست وانسان از راه سخن گفتن با دیگر افراد جامعه رابطه برقرار می کند، می فهمد و می فهماندو ناشنوایان نیز می کوشند به شیوه ای خاص با دیگران ارتباط برقرار کنند.

 وی افزود: زبان اشاره ؛ زبان ارتباط ناشنوایان است که سبب ایجاد فرصت برابر و مشارکت کامل ناشنوایان در امور اجتماعی همانند افراد شنوا می شود و امید است با  ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان و آگاهی عموم مردم از زبان اشاره  ، قدری از مشکلاتی که این قشر از جامعه  با آن رو به رو هستندکاسته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.