مشهد-انوشیروان فروغی یکی از خوشنویسان خراسانی که تاکنون نمایشگاه های بسیاری را در دنیا برگزار کرده است دل تنگی های بسیاری دارد و لذا به ما می گوید: مسئولان باید آگاه باشند که هنرمند را نمی توان از جایی وارد کرد!

هنرمند وارداتی نیست

قدس آنلاین-گروه استان ها-سرور هادیان:  «انوشیروان فروغی» متولد سال ۱۳۳۹ در مشهد است.او دارای مدرک فوق ممتاز خوشنویسی بوده و ابتدا نزد پدر وعمویش وسپس زیر نظر غلامحسین امیر خانی،احمد عبد الرضایی، قاسم توکلی راد ومحمد موحدی قمی به تحصیل هنر پرداخت.
وی تاکنون نمایشگاه‌های انفرادی در لبنان، بوسنی و...برگزارکرده است و در بیش از ۳۰ نمایشگاه گروهی داخلی وخارجی از جمله: انگلستان، امارات،هلند، پاکستان و تاجیکستان و... شرکت کرده است.
استاد فروغی همچنین قرآن کریم، صحیفه سجادیه، ۱۱۰ حدیث از امام علی (علیه‌السلام)، رباعیات خیام، کلیات مفاتیح الجنان (دو بار) و... را کتابت کرده است.
از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به خوشنویسی داخل رواق صحن جمهوری (به خط ثلث و کوفی) و کتیبه‌های «ربّنا» در حرم مطهر رضوی، سنگ یادبود مزار رودکی (تاجیکستان) و... اشاره کرد.
همچنین کسب عناوینی از قبیل: رتبه اول «نقاشی خط» نهمین جشنواره قرآن کریم، رتبه اول خط شکسته جشنواره خون خدا، رتبه اول و سوم مسابقات بین المللی ترکیه (۱۹۹۴)، عنوان برتر نخستین جشنواره خوشنویسی جهان اسلام، برگزیده مسابقات بین المللی ترکیه (۱۹۹۸) و دریافت گواهینامه بین‌المللی از سازمان کنفرانس اسلامی در چهار شاخه خوشنویسی را در کارنامه هنری وی دید. انوشیروان فروغی دستی در ادبیات نیز داشته و شعر نیزمی سراید.
این استاد خوشنویسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: به صورت حرفه‌ای ۴۰ سال است که به این هنر مشغولم و از کودکی این هنر را در نزد پدر آموختم و ادامه دادم.

تشویقی زیبا

وی می‌افزاید: به خاطر دارم دوم دبستان بودم که در کلاس یک جمله‌ای را زیبا نوشتم که کلمه «نیست» در آن بود که معلمم نقطه «ن» را زیرش گذاشت و شد «بیست» شاید این در نوع خودش بی نظیرترین تشویق بود وعلاقه من به خوشنویسی را دوچندان کرد. همیشه به عنوان خوش خط کلاس، لغات دیکته را من روی تخته سیاه می‌نوشتم.

استاد فروغی با ذکراین نکته که هنرخوشنویسی هنرقدسی و الهی و اسلامی است، تصریح می‌کند: من قرآن کریم، مفاتیح و... را نوشتم، اما وقتی به مرحله چاپ آن رسید با مشکل مواجه شدم.
وی می‌افزاید: آنان گفتند برای چاپ و گرفتن وام ۱۰۰ میلیونی، خودت باید وام بگیری وبعد دوباره اعلام کردند؛باید فاکتورهم بیاورم تا این وام را به من بدهند و این در حالی است که کل هزینه مرکب و کاغذ من برای کتابت این قرآن ۱۰۰ هزار تومان بیشتر نبود.
وی می‌گوید: من کتابی را نوشتم که راستی را یادآور می‌شود، چطور فاکتورسازی باید می‌کردم! این بود که این قرآن نفیس چاپ نشد و وام راهم به من برای چاپ ندادند.
وی تصریح می‌کند: این در حالی بود که این قرآن در شورای نفایس، قرآن نفیس تشخیص داده شد.از طرفی ما شاهد چاپ قرآن هایی در کشورمان به کتابت هنرمندان خارجی هستیم. هنرمندانی که شیوه نگارش شان منطبق بر فارسی نیست، چرا برای هنرمند خودمان این ارزش را قائل نیستیم.

هنرمندان اقبالی ندارند

وی اظهار می‌دارد: هنرمند ما رنجیده خاطراست متأسفانه به دلیل اقتصاد بیمار نه مردم قدرت خرید آثار هنری را دارند و نه مسئولان هنرمندان را حمایت می‌کنند.همین است که اقبال هنرمند کم شده است.

این هنرمند شهرمان با بیان این نکته که متأسفانه در مسابقات و جشنواره‌های هنری هم نوع جوایز اصلاً در حد و اندازه شان و زحمات هنرمندان نیست تأکید می‌کند: به هر حال هر هنرمندی اگر اثری را خلق می‌کند حاصل چند دهه تلاش و بی‌خوابی و زحمت است.
وی می‌گوید: هنرمندان زیادی را سراغ دارم که به دلیل همین مشکلات یا کارهنری را کنار گذاشتن ویا خانه نشین شده‌اند و یا برای گذران زندگی مجبورند به مشاغلی که اصلاً در شأن و جایگاه آن‌ها نیست مانند نگهبانی، رانندگی و.. روی آورند و اکثر این هنرمندان کسانی هستند که در سطح بین‌المللی در رشته خوشنویسی دارای رتبه هستند.

تجربه تلخ بازارچه هنری

استاد انوشیروان فروغی با اشاره به مشکلات بازارچه هنر در مشهد می‌گوید: وقتی سال گذشته بازارچه فیروزه در مشهد برای هنرمندان افتتاح شد. همه چیز خوب به نظر می‌رسید وحتی آن شرکت خصوصی مرتبط با هنرمندان رفتار بسیار مؤدبانه‌ای داشت؛ اما در روزهای پایانی برخورد مسئولان شهرداری با هنرمندان شایسته نبود و موجب گلایه آنان شد.

استاد فروغی تأکید می‌کند: کتیبه‌هایی از من در ایران و مشهد و... در مدرسه نواب و مساجد و محراب‌ها و... نصب شده است زمانی به مدرسه نواب رفتم تا با این کتیبه که اثر خودم است، عکس بگیرم؛ اما آنان اجازه ندادند! در همین حال خط نوشته‌ای در مسجدی در هامبورگ آلمان نصب شده است وبه محض آن که متوجه شدند که این خط نوشته اثر من است از من تقاضای عکس گرفتن داشتند و به من احترام می‌گذاشتند.

هنرمند وارداتی نیست

این استاد خوشنویسی که در جشنواره سال ۱۹۹۴ در سازمان کنفرانس اسلامی در بین پنج کشور جهان اسلامی در رشته شکسته حائز رتبه اول شده است، می‌گوید: هنرمند و هنرش کالا نیست که بتوان هرزمان نیاز بود آن را از کشورهای دیگر مانند چین وارد کرد هنرمند یعنی عشق و تلاش و حاصل دهه‌ها کار وای کاش برخی مسئولان این مهم را درک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.