شهرکرد- کریسمس یک جشن مذهبی خاص مسیحیان است اما اینکه چرا این جشن در بین ایرانیان مسلمان در حال بسط و گسترش است بسیار قابل تامل و تعجب برانگیز است.

قدس آنلاین- گروه استان ها- سید سعید سعادت: جشن کریسمس برای مسیحیان مانند جشن نوروز برای ایرانیان است، کریسمس یا نوئل جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامیداشت زادروز حضرت مسیح(ع) برگزار می‌شود.

اعضای بیشتر کلیساهای ارتودوکس در سراسر دنیا نیز روز بیست و پنجم دسامبر را به عنوان میلاد مسیح جشن می‌ گیرند.

تولد حضرت عیسی مبنای تاریخ میلادی است که مختص به مسیحیان است اما با توجه به قدرت کشور های مسیحی در زمانه کنونی به عنوان تاریخ جهانی و مبنا نیز محسوب می گردد همانند دیگر مسائل فرهنگی و اقتصادی  که غرب بدنبال بسط و گسترش نفوذ خود در جهان اسلام و به ویژه خاور میانه است.

حضرت مسیح و دین مسیحیت برای مسسلمانان بشدت قابل احترام  و توجه است تا جائیکه که در کتاب آسمانی مسلمانان(قرآن مجید) سوره ای تحت عنوان مریم مقدس نازل شده و رهبران دینی اسلام و ایران اسلامی این روز مهم و مبارک را به کشور ها، دولت و مسیحیان سراسر جهان تبریک گفته و برای آنان آرزوی توفیق و سعادت می نمایند.

نکوداشت کریسمس در بین مسیحیان و ارامنه ایرانی بسیار خوب و قابل تحسین است کما اینکه شاهد هستیم در مناطق مسیحی نشین کشور خصوصا" در "نارمک" و دیگر شهرهای ایزان مانند اصفهان،تبریز،ارومیه که مسیحیان بیشتری حضور دارند کاملا" طبیعی و قابل احترام است و ملت و دولت ما برای مسحیت و مسیحیان ارزشی ویژه قائل هستند تا جائیکه یک کرسی در مجلس شورای اسلامی به این عزیزان اختصاص داشته و دارد.

اما چرا مسلمانان و شیعیان در ایران همانند مسیحیان کریسمس را جشن می گیرند؟

در سالهای اخیر شاهد بسط و گسترش جشن کریسمس در بین مسلمانان و شیعیان ایران در مناطق مختلف تهران از شمال تهران گرفته تا مناطق جنوب و منطقه ارامنه نشین که با شور و ولعی خاص تمام الزامات این روز را تهیه خریداری و جشن گرفته و همانند مسیحیان کلیه  لوازم کریسمس را مانند کاج مصنوعی و تزئینات آن حدودا" چیزی مبلغ ۳ میلیون تومان می شود پرداخت نموده و کریسمس را نکواداشته و به جشن و سرور می پردازند.

به راستی فرهنگ ایرانی اسلامی ما مسلمانان چه خلائی دارد که این همه حرص و ولع برای گرامیداشت کریسمس به چشم می خورد،اگر یک حساب سرانگشتی از ابتداء سال شمسی داشته باشیم خواهیم دید که ما ایرانیان مسلمان کم مراسمات جشن و شادی و مناسبت های  ملی و مذهبی کم نداریم از نوروز گرفته که مشهور است به جشن باستانی که تمام ایرانیان با تعطیلات ۲ هفته ای تقریبا" سه چهار روز  قبل از عید به استقبال نوروز رفته و یک ماه قبل از نوروز خرید شب عید را شروع کرده  و با خریدن انواع و اقسام تنقلات،شیرینی ، ماهی قرمز و سبزه به استقبال بزرگترین عید باستانی می روند.

و در ۲ هفته تعطیلات تابستانی اکثر خانواده های ایرانی با سفر به شهر های مختلف کشور ایام خوب و خوشی را سپری نموده و همه مسئولان گردشگری،هتلداران و پلیس راه به حالت آماده باش در آمده تا ایرانیان عزیز در امواج مختلف سفری که شامل ۳ موج سنگین و پر ترافیک است ایام شاد و خاطره انگیزی را سپری نمایند.

بعد از نوروز میتوان به ایام و اعیاد مذهبی همانند عیدفطر،عید قربان،عید مبعث،عید غدیر که از بزرگترین ایام و اعیاد اسلامی بشمار می رود اشاره کرد،کدام دین آسمانی این همه جشن،سرور و شادی را باخود داشته و به همراه آورده جز دین اسلام؟

فرهنگ غنی ایران اسلامی سراسر جشن و شادی و طرب است چه کم داریم که خودمان را هم دچار و درگیرجشن مسیحیان عزیز که همان "کریسمس" نام دارد می کنیم؟

مسیحیان و دیگر ادیان آسمانی نوروز باستانی و اعیاد اسلامی مسلمانان را جشن می گیرند؟

همانطور که اشاره شد ما مسلمانان ایرانی ایام و اعیاد مختلف باستانی و مذهبی داریم آیا مسیحیان و دیگر ادیان آسمانی در کشور های مختلف جهان و کشورهای غربی نوروز و اعیاد اسلامی و مذهبی ما را جشن گرفته و  پایکوبی می کنند؟ بعید میدانم  دیگر ادیان و کشور های غربی همانند ما مسلمانان ایرانی در نوروز و اعیاد اسلامی ما این همه هزینه های سر سام آوری که ما در جشن کریسمس آنها می کنیم و ریخت و پاش می کنیم انجام دهند! چرا که اگر بود از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی دیده می شد و خبرش تا فلک می رفت، اما در این روزها کافی است سری به بازار و اماکنی که کاج مصنوعی و تزئینات "کریسمس" را عرضه می کنند بزنید و مشاهده کنید تقاضای ایرانیان مسلمان به مراتب بیشتر از ارامنه و مسیحیان است! این حرکت جای سئوال و تعجب است،براستی چرا؟

مسئولان و نهادهای فرهنگی به چه کاری مشغول هستند؟

خوشبختانه  مسئولان و نهادهای فرهنگی در کشور عزیزمان ایران اسلامی کم نیستند و امروز همه متولی ، داعیه دار و کارشناس ارشد در امور فرهنگی این نظام مقدس و کشور اسلامی هستند،اینک در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب پرشکوه ایران اسلامی هستیم و نهادها و دستگاه های متعدد فرهنگی که بودجه های کلان از بیت المال و ذخائر مادی و معنوی ملت ایران میگیرند از شورایعالی انقلاب فرهنگی،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،سازمان تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ،رسانه ملی و صدها نهاد فرهنگی با دریافت بودجه های صد میلیاردی چه بر سر فرهنگ و هویت جوان و خانواده ایران اسلامی آورده که ما امروز با فرهنگ غنی ایرانی،اسلامی شاهد برپائی جشن های کریسمس ، ولنتاین و دیگر مناسبت های فرنگی و غربی باشیم،این تذهبون؟

امروز در آستانه گرامیداشت ۴۰ سالگی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی هستیم جوان ایرانی و خانواده مسلمان ایرانی باید عزتمندانه زندگی کند و به داشتن فرهنگ ایرانی و اسلامی برخود ببالد چرا که ایران سابقه ای چند هزار ساله در فرهنگ و هنر دارد و اسلام که به فرموده معصوم "الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه" دین اسلام برترین دین و عالیترین ادیان است و دینی بالاتر از اسلام وجود ندارد،چرا باید احساس خلاء در میان ایرانیان باشد که به آداب و مراسمات مذهبی و همچنین  مراسمات غیر مذهبی و بعضا" پوچ و مخرب فرنگ مابانه  و غربگرایانه پناه برده و هویت خود را در ظلمت آداب اجتماعی اروپائیان و آمریکائیان جستجو نماید.

دولت محترم در چند روز اخیر لایحه بودجه ۹۷ را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد سهم نهادهای فرهنگی که در بالا اشاره شد چقدر است،این همه پول و هزینه در کجا مصرف می شود چرا شهروند ایرانی احساس بی هویتی و علاقه افراطی به فرهنگ غربی دارد، اینجا می طلبد مسئولان عالی انقلاب فرهنگی از خواب غفلت بیدار شده  و چاره ای برای این همه غربزدگی و علاقه شدید به فرهنگ فرنگی بنمایند.

فراموش نکرده ایم که امروزه ملت و جوانان ایرانی برترین فرهنگ و اصالت ایرانی و هویت اسلامی را داشته و دارند ایام اعتکاف مساجد و تکایا پر است از جوانان پاک که عاشقانه و خالصانه پای در خانه خدا گذاشته و در ایام الابیض همزمان با ولادت مولای متقیان علی(ع) ۳ روز از دنیا و زخارف دنیوی چشم پوشیده و  راز و نیاز با خدای متعال را بر هرچه دنیائی است ترجیح داده،عید فطر همه مسلمانان و جوانان ایرانی عاشقانه در نماز عید فطر ظاهر شده و دل کبریائی خود را در دست خدای متعال قرار داده و شیرینی و حلاوت یک ماه روزه داری و عبادت را به رخ جهانیان می کشانند،عزیزان و مسئولان فرهنگی از این همه  ظرفیت الهی،معنوی باید بهره برده و سرلوحه امورات فرهنگی و اجتماعی قرار دهند.

امروز شاهد هستیم اکثر جوانان مدافع حرم جوانان ۲۰ تا ۲۵ ساله هستند که گل سرسبد این عزیزان شهید مدافع حرم علی اکبر زمان(ع) محسن حججی عزیز نجف آبادی است که دل میلیون ها انسان مومن و پاک سرشت را با شهادت علی اکبر گونه اش در سرتاسر جهان اسلام و جهان غرب لرزاند و همچنان می لرزاند.

مدیران عرصه فرهنگ و فرهنگی باید به خود آیند ایران و ایرانی افتخارش اسلام ، راه امام حسین (ع) و شهادت در راه خداست نه جشن های وارادتی فرنگی و غربی به داد فرهنگ ، جوانان اسلامی و خانواده های اصیل ایرانی اسلامی برسید نگذارید جشنهای فرنگی و غربی در جامعه پاک محمدی،علوی و فاطمی رسوخ نماید و خدای ناکرده روزهای جشن و شادی ما مسلمانان و شیعیان  ۱۷ ربیع الاول میلاد سراسر نور پیامبر رحمت و مهربانی(رحمت للعالمین)و مبعث مبارکش ، ۲۷ رجب و عید ۱۳ رجب ولادت امیر مومنان اسوه عدالت،انسانیت و خوبی ها حضرت علی (ع) و عید غدیر(عید الله الاکبر) و روز  ۲۰ جمادی الثانی ولادت عصاره خلقت ریحانه پیامبر اعظم سرور زنان جهان از آدم تا خاتم و بهشتیان حضرت زهرای اطهر(سلام الله علیه) کم رنگ و بی رمق باشد

در خاتمه یاد آور می شود مسلمان شیعه ایرانی به عشق اهل البیت زندگی می کنند و تمام آمال و آرزهایش این است که در دنیا به زیارتشان و در آخرت شفاعت ال الله نصیبشان شود و گواه این جمله ما راهپیمائی و پیاده روی عظیم و میلیونی اربعین عزیز زهرا(س) که نه با پا که با جان ودل در کربلا حاضر شده و گرد وجود نگین عالم عالمیان حلقه زده و با همه وجود فریاد سر می دهند " بابی انت و امی و مالی یا حسین (ع).

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.