بوشهر-موضوع قاچاق کالا و ارز در سال های اخیر به یکی از چالش های اصلی اقتصاد کشور تبدیل شده است.

اقتصاد«ته لنچی» با معیشت مردم جنوب گره خورده است

قدس: طرح و مصوبه جدید دولت در خصوص کالای ملوانی که قرار بود آسایش و رفاه بیشتر ملوانان و مردم استان را محیا کند اکنون دلیلی شده که گمرکات استان مانع ترخیص کالا و اجناس مردم شوند که این رخداد نارضایتی گسترده ای را به دنبال داشته است.

این در حالی است که استاندار وقت بوشهر پیش از این به رسانه ها گفته بود قانون‌مند شدن کالای همراه ملوانی تحولی اساسی در این زمینه ایجاد می‌کند و ابعاد اثرگذاری در زمینه‌های مختلف خواهد داشت!

افزایش میزان حجم ورودی کالا، افزایش سفرهای شناورها، رونق اقتصادی، بهبود معیشت ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر از جمعیتی که زندگی‌شان با ته لنجی گره خورده است، مجوز ترخیص و پته به ازای کلیه کالای وارداتی، حقوق ثابت و بیمه و تثبیت ۴۰ تا ۵۰ هزار شغل تنها بخشی از وعده های مسئولان دولت قبل در خصوص قانون جدید کالای ملوانی یا اصطلاحا ته لنجی بود. وعده هایی که حتی معاون سیاسی گذشته استاندار که هم اکنون جایگزین سالاری شده است هم نمی تواند به صورت حداکثری مدافع آن باشد و در واکنش به گلایه های مردم اظهار می کند: «ارزیابی مصوبه جدید ته لنجی در دستور کار استان بوشهر قرار دارد تا نواقص اجرای آن احصا شود.»

این یعنی همه وعده ها و شلوغ‌کاری های گذشتگان به نتیجه «تقریبا هیچ» رسیده و تحقیقات و پیگیری های پر سر و صدای دولتی ها نه تنها دردی از مردم دوا نکرده بلکه باعث شده سفره مردم تنگ تر از گذشته شود.

زمانی مسئولان در رسانه ها با حساب و کتاب دقیق ادعا می کردند که به زودی «هزار میلیارد تومان معافی به ملوانان تعلق می گیرد» اما اکنون میلیاردها تومان سرمایه مردم بندرنشین این استان در لنج ها و روی آب مانده است. بماند شناورهایی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس از ترس اینکه موفق نشوند بارهایشان را تخلیه کنند هنوز به سمت استان خروج نکرده اند و یا صاحب‌بارهایی که هزینه انبارداری کالاهای خریداری شده از گذشته را پرداخت می کنند و شناوری حاضر نیست بار را به سمت بنادر استان حمل کند.

ملوانان قاچاقچی نیستند

جلوگیری از کالای ملوانی و یا به اصطلاح ته لنچی در طی هفته های گذشته با انتقاد بسیاری از افراد محلی و حتی ائمه جمعه روبرو بوده است.

 در همین رابطه حجت‌الاسلام سید ابوالحسن حسینی‌بوشهری امام جمعه شهر دیلم با اشاره به موضوع ته‌لنجی و امرار معاش مردم استان بوشهر، خوزستان و بخش دلوار شهرستان تنگستان اظهار می کند: نماینده‌ای که در صداوسیما مردم جنوب را قاچاقچی معرفی می‌کند، آیا گرما و ریزگردهای این مناطق را هم احساس کرده است؟

وی عنوان می کند: دولت موضوع قاچاق کانتینری را رها کرده و به دنبال برخورد با ملوانان در جنوب با موضوع ته‌لنجی و کوله‌بران در غرب کشور افتاده است.

حسینی‌بوشهری یادآور می شود: دولت کشاورزی مردم را احیاکند، به حال مشکلات تولیدکنندگان در مناطق ویژه اقتصادی بپردازد بعد از آن بیاید و اجازه ندهد که هیچ لنجی وارد دریا شود.

مصوبه دولت

نماینده مردم بوشهر در مجلس نیز در همین رابطه مدعی است مصوبه هیأت دولت معیشت مردم ساحل نشین را به مخاطره انداخته است.

عبدالحمید خدری اظهار می کند: دولت نه تنها عدالت اقتصادی در استان بوشهر انجام نداده، بلکه بالعکس نیز عمل کرده و مردم ساحل نشین با مصوبه هیأت دولت معیشت‌شان به مخاطره افتاده و از رئیس جمهور تقاضا داریم تا این مصوبه دولت کان لم یکن شود زیرا بارها فصلی هستند که توسط لنج‌ها می آیند معطل مانده‌اند و این موضوع به مردم آسیب می زند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما می‌دانیم پشت موضوع ته لنجی‌ها چه مسائلی است توضیح می دهد: دادستان کل کشور تصریح کرده وقتی می‌بینیم برخی مقامات که باید در عرصه مبارزه با قاچاق کالا فعال باشند خودشان، فرزندان، یا وابستگان آنها در امر قاچاق دخیل هستند و چطور انتظار داریم این افراد اقدامی انجام دهند.

وی می افزاید: پشت قضیه ممانعت از ادامه ته لنجی‌ها افرادی قرار دارند که می‌خواهند با کانتینر قاچاق کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.