قزوین_ رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: توصیه می کنیم تا سرمایه گذاری در طرح حداث شهرک ایرانخودرو در استان قزوین صورت بگیرد

سرمایه گذاری در طرح احداث شهرک ایرانخواه در قزوین محقق شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علیرضا اورنگی ظهر روز شنبه در دیدار با استاندار قزوین اظهار داشت: در طرح مورد نظر شهرداری قزوین برای انتقال میدان میوه و تربار از مکان فعلی به ۲۰ هکتار از اراضی بیرون شهر می توان گفت که برای جلوگیری از ورود دستگاه های نظارتی به طرح احداث میدان جدید تره بار قزوین باید این طرح مسیر قانونی کمیسیون ماده یک تبصره یک را سپری کند. 

وی افزود: آیین نامه سابق طرح های تملک دارایی و سرمایه ای و طرح های عام المنفعه و خدمات عمومی را از پرداخت عوارض معاف کرده که این مساله ورود دستگاه های نظارتی و بعضی مشکلات را موجب شده بود.

رییس سازمان امور اراضی کشور بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که در آیین نامه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به وجود آمده بود، آیین نامه اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها ابلاغ شده است؛ برای معافیت از پرداخت عوارض نیز می توان با الحاق این مجموعه به شهرک دانش اقدام کرد. 

اورنگی عنوان کرد: در طرح اولیه احداث میدان میوه تره بار قزوین در ۱۸۰ هکتار زمین و سپس کاهش آن به میزان ۲۰ هکتار می توان بیان کرد که اگر ضرورت اختصاص ۲۰ هکتار اراضی برای احداث میدان جدید میوه تره بار قزوین مورد تصویب قرار بگیرد باید قید شود که مابقی مساحت در نظر گرفته شده در این طرح به عنوان یک پارک عمومی است و تا ۲۰ سال هرنوع فعالیت در آن ممکن نباشد. 

وی با یبان اینکه حتی اصلاح، بازنگری و الحاق در طرح های توسعه شهری، طرح هادی شهری و هادی روستایی از مسیر کمیسیون تبصره یک ماده یک عبور می کنند و در صورت تصویب از عوارض معاف می شوند، عنوان کرد: میادین میوه و تره بار و آرامستان ها از پرداخت عوارض معاف شده اند اما باید از کمیسیون تبصره یک ماد یک مجوزهای لازم را دریافت کنند.

رییس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: توصیه می کنیم تا سرمایه گذاری در طرح حداث شهرک ایرانخودرو در استان قزوین صورت بگیرد و برای حل مشکل به کمیته سرمایه گذاری کشور مراجعه کند؛ در مورد این طرح ما بر تصمیم قبلی خود مبنی بر واگذاری ۲۰۰ هکتار مصر هستیم اما دستگاه های نظارتی به این موضوع وارد شده اند. 

اورنگی خاطرنشان کرد: با توجه به این گزارش قزوین بیشترین میزان اجرای طرح های امور اراضی در حریم شهرها را نسبت به سایر استان های کشور داشته که این اطلاعات با استفاده از 
وی همچنین گفت: قزوین در مقایسه با سایر مراکز استان ها با وجود تعیین ضوابط و استاندارد های شورای عالی معماری و شهرسازی بیشترین اجرای طرح ها را در حریم نسبت به محدوده شهر در کشور دارد.
این مسئول با بیان اینکه چون احساس کردیم حاصل خیز ترین اراضی کشور به مرور از میان می رود، افزود: این آمار براساس گزارشی از وضعیت طرح های شهری کشور در ۲۴ شهر برای حریم شهرها و محدوده شهرها تهیه شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در این نشست گفت: ۱۸۰ هکتار زمین در گذشته برای احداث میدان تره بار شهر قزوین تملک شده و با مصوبه کارگروه زیربنایی نسبت به صدور ۶۰۰ سند منگوله دار تفکیکی نیز اقدام شده است.

علی فرخزاد با بیان اینکه تاکنون حدود یک هزار حکم تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی در استان قزوین صادر شده است، افزود: چون قزوین در ساخت و سازهای غیر مجاز مستعد است، صادر نکردن مجوزها در برخی موارد ممکن است به ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی منجر شود. 
وی با اشاره به پیشنهادهایی برای جایگزینی زمین مورد نظر برای احداث میدان تره بار افزود: باید در نظر گرفت غرفه داران میدان میوه تره بار به جای دور نمی روند و ما تجربه انتقال میدان تره بار به خارج از شهر را در تاکستان داریم که هم اکنون به تعمیرگاه تبدیل شده است. 

وی افزود: با اراضی پیشنهادی بالای آزادراه قزوین-زنجان برای احداث میدان جدید میوه و تره بار قزوین نیز موافق نیستیم چون این مکان زمین های مستعد شهرسازی و ذخیره شهر قزوین برای آینده هستند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.