۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 587806

در حالی که روند افزایشی نرخ ارز پس از آنکه رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی وعده داد، آرامش به این بازار باز خواهد گشت، روند صعودی خود را ادامه داده است، دیروز حسن روحانی بار دیگر به مردم وعده داد، وضعیت بازار بهتر خواهد شد و روند افزایشی نرخ ارز تغییر می‌کند.

باز هم وعده های ارزی

قدس آنلاین-در حالی که روند افزایشی نرخ ارز پس از آنکه رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی وعده داد، آرامش به این بازار باز خواهد گشت، روند صعودی خود را ادامه داده است، دیروز حسن روحانی بار دیگر به مردم وعده داد، وضعیت بازار بهتر خواهد شد و روند افزایشی نرخ ارز تغییر می‌کند.
رئیس جمهور در نشست خبری دیروز با اصحاب رسانه درباره نوسانات قیمت ارز و قیمت نامتعادل آن با وجود تأکید وی بر مناسب بودن ذخایر کشور و تراز مثبت درآمد و مخارج ارزی، با اذعان به اینکه نرخ ارز در بازار متعادل نیست، در عین حال ریشه وضعیت موجود را روانی و تبلیغاتی و ناشی از نگاه برخی به آینده خواند. وی گفت: اگر نرخ ارز بالاتر از هفته‌های پیش است، به طور حتم نمی‌تواند دلایل تجاری و اقتصادی داشته باشد، چون درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی‌مان است.
وی افزود: برخی می‌گویند دولت خودش ارز را گران کرده، این در صورتی درست است که دولت کسری بودجه داشته باشد، ولی ما کسری بودجه نداریم و پیش‌بینی ما در مورد درآمدهای دولت، کاملاً محقق شده است و امسال سال بسیار خوبی بود. من به مردم اطمینان می‌دهم وضعیت ارزی بهتر خواهد شد و ما تا به امروز 30 میلیارد دلار فاینانس خارجی در اختیار داریم.
وی اضافه کرد: تصمیماتی در این زمینه گرفته شده که رئیس بانک مرکزی اعلام کرده و خواهد کرد و توصیه من به مردم این است که در این مسیر پر ریسک قدم بر ندارند؛ زیرا راه‌های بهتری برای استفاده از سرمایه‌شان وجود دارد.

 همه صدای اعتراض مردم را شنیدند
روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت صدای مردم را در اعتراضات اخیر نسبت به تورم و گرانی شنیده است و اگر شنیده است آیا تصمیمی برای ترمیم تیم اقتصادی خود دارد؟ گفت: این شیوه سؤال پرسیدن اشکال دارد؛ زیرا وقتی مطالبات مردم را فقط در اقتصاد خلاصه می‌کنید، خودش نشنیدن صدای مردم است.
رئیس جمهور افزود: اعتراض مردم فقط به مسائل اقتصادی نبوده است، مسائل سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی هم مورد اعتراض مردم بوده است. آمار سال‌های اخیر نشان می‌دهد نرخ تورم همواره نزولی بوده و رشد اقتصادی منفی سال 91، در سال گذشته دو رقمی شد. دولت حقوق مستمری‌بگیران بهزیستی و کمیته امداد را سه برابر کرد و در بودجه تبصره‌هایی برای رفع فقر مطلق و اشتغال‌زایی دارد و این یعنی دولت گوش شنوا دارد.
روحانی تصریح کرد: رساترین حرف دولت ما این بود که اعتراض را می‌پذیرد و خوشبختانه همه مسئولان کشور اعتراض را شنیدند و خوشحالم که همه می‌گویند صدای مردم باید شنیده شود. این روز مبارکی است.
 

 خطی به برجام اضافه یا کم نمی‌شود
رئیس جمهور در پاسخ به پرسش یک خبرنگار خارجی درباره اینکه اگر ترامپ از برجام خارج شود، آیا ایران به اجرای این توافق با اروپا، روسیه و چین ادامه خواهد داد؟ گفت: من خوشحالم که ترامپ بعد از یک سال هنوز نتوانسته شعارش را که پاره کردن برجام بود؛ اجرا کند زیرا این نشان داد برجام استحکام دارد و در مقابل ترامپ مقاومت کرده است.
وی افزود: اینکه ترامپ چه خواهد کرد را هیچ کس حتی دوستان اروپایی‌اش هم نمی‌دانند، ولی ما اصولی داریم که بر مبنای آن رفتار می‌کنیم. اینکه پیشگام نقض برجام نخواهیم بود، خطی به برجام اضافه یا از آن کم نخواهد شد و مسائل دیگر مربوط به برجام نیست. روحانی خاطرنشان کرد: برجام یک توافق چند جانبه مورد تأیید شورای امنیت است، تعهد حزب دموکرات نیست. ترامپ اشتباه نکند، این توافق تعهد دولت آمریکاست که اگر از آن خارج شود، اعتبار خودش مخدوش می‌شود.
 

 درباره توان دفاعی‌ مذاکره‌ نداریم
رئیس جمهور در بخش دیگری از مصاحبه خود خاطرنشان کرد: ما هر ‌آنچه برای دفاع از کشور لازم باشد از هواپیما، موشک و زیردریایی استفاده می‌کنیم، اما دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم. نه تنها به خاطر تعهد بین‌المللی، بلکه به خاطر فتوای رهبری هم دنبال آن نیستیم. اما آنچه در زمینه سلاح‌های متعارف باشد، استفاده می‌کنیم. با هیچ کسی هم در این زمینه مذاکره نداریم، موشک‌های ایران هیچ زمانی تهاجمی نبوده و تدافعی است.

 آمریکا فرصت طلایی را از دست داد
روحانی با اشاره به اینکه آمریکا اگر می‌خواست فرصتی برای رابطه با ایران ایجاد کند، خوب بود از فضای برجام درست استفاده می‌کرد، افزود: اگر آمریکا به تمام تعهدات خود در برجام عمل می‌کرد، شرایطی نو ایجاد می‌شد و ممکن بود درباره موضوع دیگر هم بتوانیم با آمریکا صحبت کنیم. خود آن‌ها متأسفانه این فرصت طلایی را از بین بردند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.