قم-کوه خضر نبی (ع) یکی از جاذبه‌های گردشگری استان قم است. این محل روحانی و چشم‌نواز از جمله مکان‌های زیارتی و سیاحتی است که طبق اسناد تاریخی و اظهارات باستان‌شناسان قدمتی بالغ بر ۳ هزار سال دارد.

قدس: در ۶ کیلومتری مرکز شهر قم کوه سفیدی وجود دارد که از فراز آن می‌توان همه شهر را با یک نگاه طی کرد.

این کوه منسوب به حضرت خضر(ع) با قدمت سه هزار سال است که حضرت خضر (ع) در آن غار به عبادت و نیایش می‌پرداخت، غاری که امروز به مسجد کوچکی تبدیل شده است و اگر گذارتان به آن بیفتد، می توانید مسجد جمکران و شهر قم را از ارتفاعات تماشا کنید.

از پایین که نگاه کنید، کوه چندان مرتفع به نظر نمی رسد اما برای رسیدن به مسجد و قدمگاه باید از بیش از ۳۰۰ پله بالا بروید که یکی از زائران آن را نذر کرده و ساخته است. کوه خضر حد فاصل قم و جمکران قرار دارد و حدود سه کلیومتر با جمکران فاصله دارد.

کوه خضر در انتظار توسعه

تا چند سال پیش اگر به قم سفر می کردید شاید این کوه را تنها در قاب نگاه مشاهده می کردید اما در حال حاضر به دلیل ساخت و ساز های بی رویه و توسعه شهر دیگر چیزی نمانده تا اتاق های شهرنشینانان به حریم این قدمگاه برسد و واحد های مسکونی احداث شده در دل این کوه چهره این مکان مذهبی را خراش داده است.

کوه خضر نبی (ع) یکی از جاذبه‌های گردشگری استان قم است که سال ها برای توسعه زیر ساخت های گردشگری چشم انتظار مانده استدر سال ۱۳۸۱ به دنبال خاکسپاری ۱۴ شهید گمنام مراسم های فرهنگی و مذهبی در این مکان رونق گرفت و با استقبال چشمگیر بسیاری از مردم مردم مواجه شد شاید به همین دلیل بود که یک سال بعد ۸۲ صحبت از تبدیل این محوطه به مجموعه فرهنگی-تفریحی-زیارتی شامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و بوستان خضر نبی به گوش رسید اما این وعده ها دیری نپائید که به دست فراموشی سپرده شد.

با وجود امامزاده هایی مانند «موسی مبرقع» و «شاه سید علی» هر چند بنا بر گفته بسیاری از مردم و کارشناسان این مکان می تواند به سومین مکان زیارتی - تفریحی قم تبدیل شود اما به نظر می رسد تاکنون عزم جدی برای استفاده از این ظرفیت گردشگری در میان مدیران شهری به وجود نیامئده است.

کوه خضر و موانع توسعه

با وجود اینکه چندین سال است که ۷۵ هکتار زمین در اختیار شهرداری قرار گرفته و قرار بود مجموعه ای فرهنگی - تفریحی در این مکان بنا و ایجاد شود اما پیشرفت چشمگیری در این رابطه تاکنون مشاهده نشده است.

محسن بهشتی معاون امور عمرانی استانداری قم با بیان اینکه اجرا، طراحی و نگهداری این مجموعه و در این فضا باشهرداری است بیان می کند: متاسفانه شهرداری در چند سال گذشته اقدام قابل توجهی را انجام نداد اما اخیرا برای فضای سبز آن اقدام شده است.

وی می افزاید: در همین رابطه طی جلسه ای که با مسئولان شهرداری برگزار شده است مقرر شده که این پروژه در اولویت کارهای شهرداری باشد و جهت هماهنگی های بیشتر با محوریت استانداری چند وقت یک بار جلساتی برگزار شود.

وی ادامه می دهد: شهرداری در این مدت طرحی تهیه کرده ومقرر شد که از ظرفیت تمام ادارات در بهسازی اطراف حرم شهدای گمنام و تبدیل این منطقه به قطب فرهنگی استفاده شود.

بهشتی  در خصوص ساخت وسازهای انجام شده و چهره ناهمگون ساختمان ها بر این کوه نیز اظهار می کند: دیگر کاری نمی شود کرد باید با مدیریت مناسب از ادامه این کار جلوگیری شود و با ایجاد فضای تفرجگاهی با کیفیت خوب مقداری از عارضه های نامناسبی که ایجاد شده و جاهایی که منظر این طرح را مخدوش کرده کاسته شود.

نبود متولی واحد

شهردار منطقه چهار نبود متولی واحد را در این منطقه یکی از دلایل تاخیر در احداث این پروژه می داند و می گوید: البته شهرداری منتظر واگذاری نبوده و تا حدودی کار بهسازی فضای موجود و شهدای گمنام را آغاز کرده است.

مجید متین فر ایجاد و احداث نمازخانه، حسینیه، آمفی تئاتر، سالن های سرپوشیده، احداث شهربازی، زمین ورزشی وسرویس بهداشتی و سکوهای استراحت، هتل، مجتمع های تجاری و اداری فرهنگی با قابلیت سرمایه گذاری و افزایش ظرفیت پارکینک را از جمله  طرح هایی عنوان می کند که شهرداری برای توسعه این مکان در سر می پروراند.

وی عنوان می کند: در این مدت بحث های زیادی میان اداره کل راه وشهرسازی، شهرداری و دانشگاه مفید انجام شده هر چند تا پیش از این همکاری ها دچار فراز ونشیب بود تا آن جا که حتی در مقطعی آب مجموعه توسط اداره کل اوقاف قطع شد و شهرداری به صورت تانکری به این مکان آبرسانی کرد.

وی اظهار می کند: شهرداری در عرصه ای که مالکیت نداشته باشد نمی تواند ورود پیدا کرده و هزینه کند و لذا این طرح در طی سال های گذشته با کندی پیشرفت همراه بوده است.

چرا خضر؟

می گویند حضرت امیرالمومنین (ع) خبر می دهد که روایت حضرت حجت (عج) را بر کوه سفیدی می زنند که مردم امروز به آن کوه خضر می گویند. مردم معتقدند که روزگار حضرت خضر پیامبر (ع) را در بالای این کوه دیده اند و به همین دلیل آن را به این نام می خوانند حال باید دید ایا مسئولان می توانند با ایجاد زیر ساخت های گردشگری از این سرمایه مذهبی و فرهنگی بهرعه لازم را ببرند یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.