مشهد به دلیل وجود بارگاه منور حضرت ثامن الحجج(ع) و دیگر ظرفیت‌های قابل توجه حوزه گردشگری مقصد سفر بسیاری از گردشگران و زائران داخلی و خارجی قرار دارد و سالانه میلیون‌ها نفر به این شهر سفر می‌کنند؛ با این حال گفته می‌شود سفر به پایتخت معنوی ایران گران است در حالی که با توجه به ظرفیت موجود و امکان پذیرش هر چه بیشتر زائر و مسافر ضروری است هزینه تمام شده سفر به مشهد الرضا(ع) ارزان‌تر شود بویژه اینکه در برخی مواقع هزینه سفر به کشورهای خارجی مانند ترکیه و دبی در مقایسه با مشهد پایین‌تر است.

راهکارهای سفر ارزان به مشهد الرضا(ع)

فاطمه معتمدی: تحقق سفر ارزان آنجا حایز اهمیت بیشتری است که بخش قابل توجهی از مردم برای سفر به این شهر از قشری هستند که از تمکن مالی متوسط رو به ضعیف برخوردارند لذا ارزان‌تر تمام شدن هزینه‌های سفر مانند نرخ اقامت در هتل‌ها، هزینه بلیت قطار و بویژه هواپیما وحمل و نقل درون شهری، غذا و تفریح سبب خواهد شد ضمن افزایش شمار مسافران مدت ماندگاری زائر در مشهد نیز افزایش یابد.

توجه به کاهش هزینه‌های سفر به مرکز خراسان رضوی که اقتصاد استان و به طور خاص مشهد به طور مستقیم با آن در ارتباط است مورد تأکید مسئولان و به طور ویژه تولیت آستان قدس رضوی قرار دارد. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی چندی پیش در دیدار با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با بیان اینکه هزینه سفر یک خانواده ایرانی به مناطق گردشگری داخلی حتی مشهد مقدس گاه از هزینه سفر به ترکیه گران‌تر است، اظهار داشت: صنایع دستی و گردشگری از مؤثرترین بسترها برای معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی است و درآمد پایدار حاصل از آن می‌تواند وابستگی کشور به درآمد نفتی را کاهش دهد.

با توجه به ضرورت تحقق ارزان‌تر تمام شدن سفر به مشهد،طی میزگردی در روزنامه قدس با حضور مسعود مجردی، مدیر امور اعزام زائران آستان قدس رضوی، قانعی رئیس اتحادیه هتل داران خراسان رضوی، وحید ارشدی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و میثم ظهوریان مدیر اندیشکده توسعه منطقه‌ای خراسان رضوی راهکارهای ارزانی سفر به مشهد الرضا(ع) بررسی شد.

زائران با درآمد کم

در این میزگرد مدیر اندیشکده توسعه منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به پیمایش انجام شده در موضوع زائر در سال ۹۶ اظهار داشت: این پیمایش نشان داد که سه چهارم زائرانی که مشهد را به عنوان مقصد مسافرتی انتخاب می‌کنند درآمد کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه دارند.

میثم ظهوریان با اشاره به اینکه شکاف جدی بین درآمد زائر با هزینه سفر به مشهد وجود دارد،افزود:بخش زیادی از هزینه سفر مربوط به حوزه اقامت و اسکان است و می‌توان گفت اولین دغدغه زائر در مشهد موضوع اسکان است به طوری که حسب پیمایش یاد شده بیش از ۳۲ درصد زائران دغدغه اصلی را اسکان دانستند و بعد با فاصله زیاد ۱۰ درصد موضوع ترافیک دغدغه زائران بوده است.

وی با اشاره به رشد نامناسب زنجیره زائر و گردشگری در مشهد اضافه کرد:۵۰ درصد هتل‌های کشور در مشهد فعال است و این به معنای این است که زنجیره گردشگری متعادل نیست در حالی که معلوم نیست چند درصد گردشگر کشور متعلق به مشهد است.

ظهوریان تصریح کرد: حلقه‌های دیگری از این زنجیره ضعیف است و این سبب می‌شود از ظرفیت‌های موجود در حوزه‌هایی مانند غذا و هتل به خوبی استفاده نشود حتی سیستم حمل و نقل درون شهری،این در حالی است که ۳۸ درصد زائران با وسیله شخصی به مشهد سفر می‌کنند اما در عمل دسترسی آنان به سیستم حمل و نقل درون شهری مشهد بسیار ضعیف است.

نبود هماهنگی بین زنجیره گردشگری در مشهد

مدیر اندیشکده توسعه منطقه‌ای خراسان رضوی درباره مقایسه هزینه‌های سفر به ترکیه و دبی و حتی کشورهای آسیای میانه مانند ارمنستان در مقایسه با مشهد به طوری که عده‌ای معتقدند مشهد گران‌تر است،یادآورشد:یکی از آسیب‌های بسیار جدی در حوزه گردشگری نبود هماهنگی بین حلقه‌های فعال در حوزه زنجیره گردشگری است، در حالی که در کشوری مانند ترکیه یک ارتباط هماهنگ و منسجمی بین حلقه‌های زنجیره گردشگری مانند هتل، آژانس‌ها، رستوران‌ها و مناطق تفریحی و گردشگری وجود دارد و این مسئله سبب شده است هنگامی که هتل‌ها خالی است آژانس‌ها با اعمال تخفیف در تورها مسافر را برای سفر به ترکیه جذب کنند. لذا اگر نگاه به گردشگری زنجیره‌ای باشد و صنفی نگریسته نشود خروجی آن سبب می‌شود همه بخش‌های مختلف مرتبط از حضور زائر و مسافر منتفع شوند.

قدرت بالای چانه زنی در سفرهای گروهی

مدیر اندیشکده توسعه منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد:البته باید به این نکته توجه کرد که شاید به طور مطلق سفر به مشهد در مقایسه با کشورهای یاد شده گران نباشد اما جای پرسش است که چرا در ذهن مردم این گونه نیست. باید توجه داشت که بخش زیادی از موضوع ارزانی سفر به ترکیه، بحث و قدرت چانه زنی بالای آژانس هاست؛ به عبارت دیگر عمده مسافران ترکیه گروهی هستند و این مسئله دست آژانس‌ها را برای چانه زنی در کاهش قیمت‌ها باز می‌گذارد در حالی که سفر به مشهد بیشتر خارج از کاروان است و افراد انفرادی به این شهر سفر می‌کنند. باید توجه داشت الگوی سفر گروهی به مشهد هنوز شکل نگرفته است در حالی که این موضوع در کاهش هزینه‌ها تأثیرگذار است.

زائر شهر به نفع گردشگری

ظهوریان درباره نقش ایجاد زائر شهر توسط آستان قدس رضوی در ارزان تمام شدن سفر به مشهد گفت: راه‌اندازی زائر شهر در راستای خدمت رسانی به زائران محروم و با تمکن مالی کم، ضمن کمک کردن به تحقق ارزانی سفر به مشهد در مجموع به نفع گردشگری در این کلانشهر و به معنای شناسایی دقیق مخاطب است. در واقع در زائر شهر شاهد حضور زائرانی هستیم که به طور عادی به دلیل اینکه از طبقه محروم جامعه هستند به مشهد نمی‌آیند و حتی اگر خودشان به این شهر سفر کنند مشتری هتل‌ها نخواهند بود لذا حضور زائر شهر ضربه‌ای به صنعت هتل داری در مشهد نمی‌زند.

وی اضافه کرد:اکنون با این اقدام آستان قدس رضوی زائر از هر کجای ایران با هر نوع وضعیت اقتصادی که به مشهد سفر کند جا و مکان برای اسکان و اقامت وجود دارد و دیگر نیاز نیست به دلیل نداشتن قدرت مالی در پرداخت هزینه اقامت در هتل و هتل آپارتمان‌ها در خودرو و یا با چادر زدن در حاشیه پارک،خیابان و کمپ‌ها بخوابد.

دو مداخله در حوزه کسب و کار

وی درباره آسیب هتل داری سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی در مشهد گفت:در بخش عمومی حوزه فضای کسب و کار دو نوع دخالت وجود دارد.یک نوع دخالت در واقع برای جبران نقص‌های موجود فضای کسب و کار است که مصداق این نوع مداخله گری اقدام آستان قدس رضوی در ایجاد زائر شهر است که در واقع برای پوشش خلأ و نقصی که برای اسکان زائر کم بضاعت وجود داشت، ورود یافت. آستان قدس رضوی با اسکان و خدمات رسانی به زائران محروم که توان پرداخت هزینه‌های مراکز اقامتی بخش خصوصی مانند هتل‌ها را ندارند برای بخش خصوصی رقیب محسوب نمی‌شود بلکه توانسته نقص بازار را پوشش دهد.

میثم ظهوریان اضافه کرد: نوع دوم دخالتی است که قصد بازیگری در بازار دارد مانند آنچه اکنون سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و حکومتی در حوزه هتل داری مشهد ورود یافته‌اند و به عنوان رقیبی در کنار بخش خصوصی به جذب و اسکان مسافر می‌پردازند این در حالی است که بخش خصوصی خود اشباع شده است.

ذهنیت گرانی

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این میزگرد اظهار داشت:طبق بررسی‌های انجام شده در حوزه گردشگری بیشترین مشکل ضعف شدید اطلاع رسانی است. در حالی که در ایام غیر پیک قیمت‌های هتل‌ها در مشهد کاهش می‌یابد اما کسی از آن اطلاع ندارد و در ذهنیت مردم این مسئله وجود دارد که سفر به این شهر گران است.

وحید ارشدی افزود:در این ذهنیت هم عملکرد حوزه اطلاع رسانی شهر مقصر است و هم اینکه فرهنگ کسب اطلاع قبل از سفر نیز در بین مردم به عنوان مسافر وجود ندارد. در حالی که ضمن لزوم ارتقای این فرهنگ لازم است سامانه اطلاعاتی در خصوص نرخ اقامت در تمامی هتل‌ها و مراکز اقامتی دارای مجوز و قیمت تورهای آژانس‌ها همراه با تخفیف هایی که اعمال می‌شود ایجاد شود تا یک فضای رقابتی بین هتل‌ها ایجاد شود، اگر این اتفاق رخ دهد و از آن طرف شهرداری‌های کلانشهرها نیز کمک کنند تا این سامانه به مردم معرفی شود یک اتفاق بزرگ و مثبتی رخ می‌دهد و مردم می‌توانند با مراجعه به این سامانه حسب توان مالی خود سفر به مشهد را در ایام خاص رصد و انتخاب کنند.

ارشدی اضافه کرد:هم اکنون سامانه‌ای که تمامی اطلاعات سفر از جمله نرخ بلیت و اسکان و خدمات آژانس‌ها را در معرض دید مسافران قرار دهد به طور کامل شکل نگرفته است و در حد حداقلی آن هم بیشتر در خصوص نرخ بلیت هواپیما وجود دارد.

اجحاف به زائران در ابعاد مختلف

ارشدی با تأکید بر اینکه تا حد ممکن باید هزینه واسطه گری در مشهد کم شود،گفت:از سوی دیگر مسائل فرهنگی نیز وجود دارد به طوری که اجحاف هایی مانند اخذ کرایه بیشتر از مسافر توسط تاکسی و خودروهای مسافربر و سوء استفاده از اطلاع نداشتن مسافر از مسافت‌ها با هدف گرفتن کرایه بیشترنیز وجود دارد که باید برطرف شود چرا که افزایش هزینه تمام شده سفر را برای مسافر به دنبال دارد.

وی در بخش دیگر با اشاره به ضرورت ایجاد و توسعه انواع توریست در مشهد از جمله توریست ورزشی،درمانی و سلامت تصریح کرد: به هر تعداد پایه‌های توریست در مشهد اضافه و برای آن تبلیغ شود به همان نسبت نیز درآمد و رونق اقتصاد زائر اضافه می‌شود.

ارشدی درباره اقدام آستان قدس رضوی در ایجاد زائر شهر برای اسکان زائران یادآور شد: زائر شهر می‌تواند به رقیب خوبی برای هتل‌ها در تعدیل قیمت‌ها تبدیل شود و خدمات ارائه دهد به خصوص اینکه زائر شهر تهدیدی برای هتل‌ها محسوب نخواهد شد چرا که قشری خاص را پوشش و خدمات می‌دهد که مشتری هتل‌ها نیستند.

نگاه حمایتی آستان قدس به زائران محروم

مدیر امور اعزام زائران آستان قدس رضوی نیز در خصوص راهکارهای ارزانی سفر به مشهد و نقش این آستان در تحقق موضوع اظهار داشت: آستان قدس رضوی با نگاه حمایتی از زائران محروم و با تمکن مالی اندک نسبت به ساخت زائر شهر با ظرفیت ۲۰ هزار تخت ورود یافت که به زودی و همزمان با نیمه شعبان زائر سرای چمن نیز با ظرفیت ۸۰۰۰ تخت افتتاح می‌شود.

مسعود مجردی با اشاره به اینکه روزانه ۴ تا ۶ هزار زائر میهمان آستان قدس رضوی هستند،افزود: بدون توجه به اینکه این میهمانان از قشر ضعیف و محروم جامعه هستند امکانات و خدمات اتاق‌های زائر شهر در حد هتل‌های ۳ و ۴ ستاره است ضمن اینکه میهمانان یک وعده در میهمانسرای حضرت پذیرایی می‌شوند.

مجردی اضافه کرد:حضور زائران در زائر شهر آستان قدس به صورت گروهی رایگان است.از سوی دیگر امکانات زائر سرای چمن که به زودی افتتاح مشهد در حد هتل‌های سه و چهار ستاره است که قرار است با هزینه ارزان برای سرویس دهی به زائران کم درآمد فعال باشد که البته پیشنهاد شده است این زائر شهر با مشارکت بخش خصوصی اداره شود.

مدیر امور اعزام زائران آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به جو ایجاد شده مبنی بر اینکه ایجاد زائر شهر باعث خلل در صنعت هتل داری مشهد شده است،گفت:از ۶۰۰۰ زائر میهمان آستان قدس تنها ۶۰۰ نفر در زائر شهر اسکان داده می‌شوند و برای اسکان بقیه از خدمات هتل آپارتمان‌های بخش خصوصی اطراف حرم استفاده شده است.باید توجه داشت زائرانی که به همت آستان قدس رضوی میهمان امام رضا(ع) می‌شوند زائرانی نیستند که هتل را طی مدت حضور در مشهد به عنوان مرکز اسکان خود انتخاب کنند بلکه از قشر محروم جامعه هستند که اگر آستان قدس این افراد را اسکان ندهد در حاشیه پارک و خیابان‌ها، زیرگذر اطراف حرم و یا کمپ‌ها چادر می‌زنند و در آن مستقر می‌شوند و حتی توان مالی برای سفر به این شهر ندارند.

مجردی ادامه داد:تولیت آستان قدس رضوی به شدت با اقامت زائر در کمپ،حاشیه خیابان و پارک‌ها مخالف بودند، با این همه در هر جلسه مرتبط با ایجاد زائر شهر همواره تأکید داشتند که اقدام آستان قدس مانع فعالیت اقتصادی صنف هتل و آپارتمان داران نشود و هدف فقط اسکان زائران محروم که توان مالی برای اقامت در هتل‌ها ندارند،باشد که البته در این بخش باید مسئولان استان ورود می‌یافتند، اما از آن جایی که کاری در این خصوص انجام نشد آستان قدس با ساخت و احداث زائر شهر اسکان و ارائه خدمات با کیفیت بالا و البته در خور شأن زائر امام رضا(ع) از محل وقف و نذورات مرتبط با این بخش ورود یافت.

آستان قدس جور مسئولان استانی را می‌کشد

وی با بیان اینکه به محض پیدا شدن واقف ساخت فاز بعدی زائر شهر نیز آغاز می‌شود، گفت: نگاه زائر شهر بر این است که ابتدا زائر و مسافر جذب هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های مجوزدار شوند و در صورت پر شدن، سر ریز آن در زائر شهر اقامت یابند. با دستور تولیت آستان قدس رضوی نباید هیچ زائری در شعاع چند متری حرم به دلیل نداشتن تمکن مالی در خودرو بخوابد و این افراد باید  در زائر شهر و سایر اماکن همراه غذا و امکانات خوب اسکان و پذیرایی شوند.

راه‌اندازی زائرشهر توسط آستان قدس در راستای خدمت رسانی به زائران محروم و با تمکن مالی کم ضمن کمک کردن به تحقق ارزانی سفر به مشهد در مجموع به نفع گردشگری در این کلانشهر و به معنای شناسایی دقیق مخاطب استمدیر امور اعزام زائرین آستان قدس رضوی یادآور شد: در واقع این افراد مشتریان هتل‌ها نیستند بلکه زائران سرگردانی هستند که در حاشیه پارک و خیابان و یا در خودرو می‌خوابند و از آن جایی که مدیریت استان برای این افراد چاره اندیشی نکرد آستان قدس ورود یافت.

مجردی در ادامه یادآورشد: این میزگرد و جلسه سبب شد تا رئیس اتحادیه هتل داران استان به نمایندگی از این صنف به بیان دغدغه‌های خود بپردازد که خروجی آن مرزبندی بین کار آستان قدس رضوی در حوزه اسکان زائر در زائر شهر با هتل داری شد.

مجردی ادامه داد: اکنون که آستان قدس با محوریت روزنامه قدس در موضوع راهکارهای ارزانی سفر به مشهد ورود یافته است انتظار می‌رود با حضور دیگر دستگاه‌های ذی ربط از جمله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و حوزه معاونت زیارت استانداری این کار ادامه یابد.

ضعف اطلاع رسانی

مدیر امور اعزام زائرین آستان قدس رضوی در ادامه با بیان اینکه غذا و هتل در مشهد در مقایسه با شهرهایی مانند اصفهان و مازندران و تهران گران نیست، تصریح کرد:اما مشکل این است که اطلاع رسانی و تبلیغات خیلی کم است که این موضوع باید از طریق کشوری و با تبلیغات سراسری برطرف و نرخ‌ها و تخفیف‌های هتل‌ها که گاه با قیمت‌های باورنکردنی و بسیار خوب سرویس دهی می‌کنند در معرض دید و انتخاب مردم برای سفر به مشهد قرار بگیرد؛ از سوی دیگر هتل‌ها نیز باید این موارد را در سایت‌های اطلاع رسانی قرار دهند. در واقع مسافر از مبدأ که قصد سفر به مشهد دارد باید بداند این انعطاف و تخفیف‌ها بویژه در ایام غیر پیک وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه اطلاع رسانی در این بخش به شدت ضعیف است،اذعان داشت:مدیریت ارشد استان باید نسبت به این مقوله ورود یابد و از طریق صدا و سیمای مرکز خراسان خواسته شود تا صدا و سیما در مرکز کشور این موارد را اطلاع رسانی کنند. بویژه اینکه عده‌ای از مسافران اهل مراجعه به سامانه و سایت هتل‌ها نیستند لذا هنگام ورود به مشهد در مبادی ورودی با دلالان خانه مسافرها مواجه و مجبور به انتخاب می‌شوند، در حالی که نمی‌دانند می‌توانند خدمات با کیفیت را با قیمت مناسب و ارزان از هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های دارای مجوز دریافت کنند.

اخلاق کسب و کار در مشهد

وی با طرح این پرسش که با توجه به شمار قابل توجه مسافران چرا باید در ایام پیک ۴۰ درصد و در ایام غیر پیک ۵۰ درصد ظرفیت هتل‌های مشهد خالی باشد، گفت: موضوع دیگر اینکه متأسفانه اخلاق کسب و کار در مشهد درست نیست. وقتی زائر از مشهد خارج می‌شود خروجی هزینه را می‌بیند که بالاست گرچه بخشی از این هزینه ممکن است در پی خرید سوغات تقلبی یا اجحاف در کرایه تاکسی بر او تحمیل شده باشد و این تصور در او ایجاد شود که هزینه اقامت در سفر به مشهد گران‌تر از سفر به نقاطی مانند ترکیه است، لذا رسانه‌ها باید در این حوزه ورود یابند ضمن اینکه نیاز است مدیریت استان نسبت به کنترل و نظارت موارد اجحاف به زائران در حوزه‌هایی مانند تاکسی، سوغات، مناطق و مراکز گردشگری و تفریحی و حتی درمان که می‌تواند هزینه سفر به مشهد را بی‌دلیل گران کند ورود جدی‌تری داشته باشند.

این مقام مسئول در آستان قدس رضوی درباره برآورد هزینه سفر به مشهد گفت:در حوزه آستان قدس هزینه سفر به مشهد برای محرومان از دورترین نقطه ایران با احتساب مواردی مانند هزینه حمل و نقل، اسکان و غذا و خدمات خوب به مدت سه روز برای هر فرد ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان می‌شود.ضمن اینکه در حال حاضر هزینه سفر به مشهد برای سه روز همراه با اسکان در هتل‌های درجه دو تا سه ستاره،حمل و نقل و غذا ۳۰۰ هزار تومان می‌شود.البته باید توجه داشت که ۷۰ درصد هزینه سفر مربوط به بخش حمل و نقل است.

بی‌اطلاعی مردم

رئیس اتحادیه هتل داران خراسان رضوی هم در این میزگرد در خصوص راهکارهای سفر ارزان به مشهد اظهار داشت:مراکز اقامتی دارای مجوز از جمله هتل‌های مستقر در مشهد خدمات خوبی با کمترین قیمت‌های ممکن و همراه با تخفیف‌های ویژه و خاص که کمتر در جایی دیگر دیده می‌شود،ارائه می‌دهند اما مشکل آنجاست که مردم شهرهای داخل و خارج از کشور در جریان این تخفیف و قیمت‌های مناسب نیستند.

قانعی افزود:به عنوان مثال امسال و سال گذشته هتل‌های مشهد هیچ گونه افزایش نرخی نداشتند و قیمت‌ها بر مبنای نرخ سال ۹۵ بود، ضمن اینکه برخی هتل‌ها خدمات را با قیمت‌های کمتری ارائه می‌دادند اما مسافران در جریان این مسئله قرار ندارند و به محض ورود به مشهد در دام دلالان قرار گرفته و به سوی مراکز اقامتی و خانه مسافرهای غیر مجاز سوق می‌یابند و پول بیشتری برای اقامت در این مراکز می‌پردازند در حالی که برخی از این خانه‌ها فاقد کمترین امکانات بهداشتی و ایمنی هستند و از همه مهم‌تر تحت نظارت و کنترل نیز قرار ندارند.

نبود تبلیغ در سطح ملی

وی افزود: یک نقص جدی وجود دارد و آن هم نبود تبلیغ در سطح ملی است که با توجه به هزینه‌های بالای هتل داری پرداخت آن از عهده مالکان و صاحبان هتل‌ها خارج است. لذا رسانه ملی باید با هدف ترویج و توسعه گردشگری و جلب و جذب هر چه بیشتر مسافر و توریست داخلی و خارجی به مشهد،این مهم را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه هزینه اقامت و غذا در مشهد در مقایسه با دیگر شهرها و حتی کشورهایی مانند ترکیه و دبی ارزان‌تر و با کیفیت‌تر است،اضافه کرد:نقص جدی این است که مسافر و زائر اطلاعی از این خدمات و نرخ‌های ارزان ندارد در حالی که برخی هتل‌ها در یک فضای رقابتی خدمات خود را با قیمتی به مراتب کمتر از نرخ مصوب ارائه می‌دهند.به عنوان مثال تور هوایی سفر به مشهد همراه با سه روز اقامت در هتل با هزینه ۳۵۰ هزار تومان است و این نرخ برای تور زمینی ۱۸۵ هزار تومان، در حالی که این مبلغ به هیچ عنوان زیاد نیست.

هتل داری پر هزینه مشهدی‌ها

رئیس اتحادیه هتل داران خراسان رضوی ادامه داد: هتل داری در مشهد با هزینه‌های زیادی از جمله قیمت بالای پروانه و مجوز ساخت، مالیات بر ارزش افزوده و دیگر هزینه‌ها از جمله عوارض در کنار هزینه بالای نگهداری هتل مواجه است، با این حال خدمات، کیفیت و قیمت مناسبی دارند.

قانعی با بیان اینکه به طور میانگین نرخ اقامت در هتل‌های مشهد ۳۰ درصد کمتر از نرخ کشور است،اذعان داشت:این در حالی است که به لحاظ کیفیت ۳۰ درصد بالاتر از کشور قرار دارد. تمام هتل‌های مشهد جدید هستند.

وی با اشاره به کافی بودن هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های دارای مجوز مشهد اضافه کرد:در یک زمانی به دلیل نیاز، برای ۶۰۰ واحد اقامتی یا همان به اصطلاح خانه مسافر توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز صادر شد تا نسبت به اسکان مسافر اقدام کنند.

عدم تعادل بین عرضه با تقاضا

وی ظرفیت این واحدها را ۱۷ هزار تخت اعلام کرد و گفت: با این وجود ۷۰۰۰ خانه مسافر غیر مجاز هم با ظرفیت ۲۰۰ هزار تخت فعال‌اند و نسبت به اسکان مسافر اقدام می‌کنند که تحت نظارت و کنترل نیستند و بیشترین اجحاف به مسافر از ناحیه همین مراکز انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه هتل داران خراسان رضوی ادامه داد:در مشهد آنچه اکنون آسیب زاست عدم تعادل بین عرضه با تقاضا در بعد اسکان زائر و مسافر است به عبارت دیگر تعداد مراکز بیش از تقاضاست.

*هزینه کرد روزانه ۱۲۰ هزار تومان توسط زائر

وی درباره برآورد هزینه کرد زائر در مشهد گفت: هر مسافر برای حضور در مشهد روزانه ۱۲۰ هزار تومان به طور میانگین شامل هزینه حمل و نقل درون شهری،خرید سوغات، اقامت و تفریح هزینه می‌کند.

سهم ۲۰ درصدی هتل داری ارگان‌های دولتی

وی گفت: چهار درصد از افرادی که به مشهد سفر می‌کنند خود دارای واحد اقامتی در این شهر هستند، در کنار آن ۲۰ درصد ظرفیت قانونی اقامت که باید در اختیار هتل‌ها و مراکز اقامتی دارای مجوز بخش خصوصی باشد در اختیار نهادها و ارگان‌های مختلف است که با ایجاد زائر سرا در مشهد، به کار هتل داری برای خدمات دهی به کارکنان خود روی آورده‌اند در حالی که می‌توانند همین خدمات را به مراتب با قیمت کمتر و با کیفیت‌تر از هتل‌ها و مراکز اقامتی دارای مجوز برای جامعه هدف دریافت کنند.

وی با بیان اینکه طبق قانون زائر سراهای دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: متأسفانه نهادها و ارگان‌های مختلف از انجام به این تکلیف قانونی سر باز می‌زنند و دولت در این امر به طور جدی وارد نشده است.ارگان‌های مختلفی در حوزه جذب و ساخت و یا اسکان زائر ورود یافته‌اند از جمله آموزش و پرورش که نسبت به اسکان مسافر در مدارس اقدام می‌کنند در حالی که این رفتار به هیچ عنوان در شأن و جایگاه فرهنگیان نیست و باید دولت همین خدمات را با بهترین کیفیت از مراکز اقامتی که حرفه و کارشان هتل داری است دریافت کند.

خالی بودن ۴۰ درصد ظرفیت هتل ها

قانعی ظرفیت مجاز مراکز اقامتی دارای مجوز را نسبت به ظرفیت‌های غیر مجاز موجود ۳۰ درصد اعلام کرد و یادآور شد: از این ۳۰ درصد مجاز ۴۰ درصد ظرفیت خالی است!

وی با اشاره به نبود طرح جامع گردشگری به عنوان یکی از کمبودهای جدی مشهد در حوزه گردشگری یادآور شد: سرمایه گذاری انجام شده در مشهد در بخش هتل‌ها ۴۵ هزار میلیارد تومان است.

رئیس اتحادیه هتل داران خراسان رضوی اضافه کرد: نبود طرح جامع گردشگری سبب شده است تداخل در حوزه اسکان مسافر زیاد باشد و هیچ گونه هماهنگی وجود ندارد در حالی که باید وظایف هر ارگان و نهادی مشخص باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.