۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 599578

یکی از افتخارات کشور ما این است که یک رکن کلیدی مثل فناوری که نقشی کلیدی در پیشرفت کشورها دارد، پرچمدارش، عالی‌ترین مقام کشور است. ایشان این مسئله را به‌موقع تشخیص داده‌اند، به موقع روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به موقع حمایت کرده‌اند و جامعه را هم همراه کرده‌اند و به موقع کشور توانسته است در این عرصه جلو برود. رهبری راه رسیدن به اقتدار را علم می‌دانند. ادله مخصوص خودشان را هم دارند که ادله دقیقی هم هست. ایشان به اقتصاد به علم و به فناوری اعتقاد دارند و به‌عنوان مبادی قدرت و اقتدار در عالم به این موضوعات نگاه می‌کنند.

قدس آنلاین- یکی از افتخارات کشور ما این است که یک رکن کلیدی مثل فناوری که نقشی کلیدی در پیشرفت کشورها دارد، پرچمدارش، عالی‌ترین مقام کشور است. ایشان این مسئله را به‌موقع تشخیص داده‌اند، به موقع روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به موقع حمایت کرده‌اند و جامعه را هم همراه کرده‌اند و به موقع کشور توانسته است در این عرصه جلو برود. رهبری راه رسیدن به اقتدار را علم می‌دانند. ادله مخصوص خودشان را هم دارند که ادله دقیقی هم هست. ایشان به اقتصاد به علم و به فناوری اعتقاد دارند و به‌عنوان مبادی قدرت و اقتدار در عالم به این موضوعات نگاه می‌کنند.
رهبر معظم انقلاب منظومه فکری مشخصی درباره پیشرفت دارند. پیشرفت در منظومه فکری ایشان به دو بخش اصلی سخت‌افزار و نرم‌افزار تقسیم شده است. بخش سخت‌افزاری پیشرفت در مصادیقی مثل بیوتکنولوژی، هسته‌ای، نانو و... خلاصه می‌شود و رهبری برای پیشتیبانی از این بخش، پرچمداری کرده‌اند و فعالیت‌های زیادی انجام داده‌اند؛ از تشکیل بنیاد نخبگان، حمایت از تشکیل معاونت علمی و فناوری، جنبش نرم‌افزاری، نام‌گذاری سال‌ها و... و.  
اما در عین حال ایشان به یک جزء نرم‌افزاری که تمدن‌سازتر است هم برای پیشرفت معتقدند که می‌شود فرهنگ عمومی و سبک زندگی. مقوله فرهنگ و اهمیت آن مسئله مهمی است که ایشان همانطور که در بجنورد گفتند به‌عنوان بخش نرم‌افزاری پیشرفت، نگاه جدی به آن دارند.
اما موضوع مهم این است که با وجود این منظومه مشخص، متقن و منظم، رهبر انقلاب نگاه مردم‌محور و مردم‌خواهی پیشرفت را در این اجزاء مهم می‌دانند. به‌هر حال ایشان بنا را بر این دارند که اگر انرژی هسته‌ای برای کشور لازم است به مردم توضیح بدهند و مردم آن را بخواهند و به‌عنوان یک پشتوانه مهم، همراهی کنند.
تجربه هم به ما می‌گوید تا وقتی مردم با انرژی هسته‌ای همراهی کردند ما انرژی هسته‌ای را در سطح بالاتری در اختیار داشتیم، اما وقتی مردم همراهی نکردند و حرکتشان در حمایت از این بعد پیشرفت کند شد بالتبع حرکت رهبری هم کمی کند شد.
آیت‌الله خامنه‌ای اعتقاد راسخ دارند که جامعه حقیقتاً توسط مردم اداره می‌شود و رهبر، رهبر است. رهبر جلوتر از مردم مسیر را تبیین می‌کند، اما همزمان نگاه می‌کند به کیفیت حرکت مردم. در بحث پیشرفت هم این نگاه اجتماع محور و مردم‌محور برای ایشان جدی بوده است. مثلاً در همین موضوع مربوط به هسته‌ای ایشان از همان ابتدا گفته‌اند که باید برگردیم به اقتصاد مقاومتی و ظرفیت‌های داخلی را فعال کنیم. موضوع هسته‌ای بهانه غرب است و با مذاکره مسئله حل نمی‌شود و دیگر موارد. روش اعمال و ورود ایشان به این مسائل مهم مبتنی بر روش رشد اجتماعی است.  
ما در نگاه امت و امامت معتقد هستیم رهبر، رهبری می‌کند. و این مردم هستند که پشت سر امام حرکت می‌کنند. اگر مردم سریع بیایند، رهبر سریع حرکت می‌کند و اگر مردم آرام بیایند، رهبری هم آرام طی مسیر می‌کند. به نحوی حرکت رهبری تابعی از حرکت مردم است. در حقیقت آن کسانی که راه را باید بپیمایند مردم هستند. مدل ایشان هم در همراه کردن مردم صحبت و تبیین است تا جامعه خودش به تصمیم برسد. در ابتدای شروع مذاکرات هم ایشان ضمن اعلام نظر خودشان فرمودند که تجربه‌ای برای ملت می‌شود. در ماجرای فتنه هم ایشان با مردم صحبت کردند و حماسه ۹دی خلق شد.
همه باید بدانند که اکنون مسیر پیشرفت و تحول در کشور تابع نظر مردم و جمع‌بندی مردم از این است که چه باید بکنیم. اگر متن جامعه هم فهمید و هم اقدام کرد متناسب با این برداشت که ما از مسیر کوتاه آمدن و مذاکره کردن و امتیاز دادن به نتیجه‌ای نمی‌رسیم و باید برویم به سمت اینکه اقتصاد مقاومتی را فعال کنیم و نقاط ضعف را برطرف کنیم و قوت‌هایمان را تشدید کنیم.
اگر جامعه به این نتیجه برسد و مسئولان هم به نظر مردم اهمیت بدهند کشور به این سمت می‌رود. اگر نه این اتفاق نمی‌افتد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.