مریم کاظمی معتقد است با توجه به این که مدت زمان زیادی تا زمان برپایی جشنواره باقی نمانده و با توجه به مشکلات اقتصادی و کمبود بودجه، فکر نمی‌کنم همتی برای تغییر و رفع معایب و ضعف‌ها وجود داشته باشد.

ارتقای زیرساخت‌ها و بهبود وضعیت سالن‌ها بعید به نظر می‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، طی هفته گذشته مریم کاظمی کارگردان تئاتر با حکم مدیرکل هنرهای نمایشی به عنوان دبیر بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان انتخاب شد. کاظمی سال گذشته نیز دبیری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را برعهده داشت. با این که بیست و چهار دوره از این جشنواره گذشته و در کنار آن عنوان بین المللی را هم یدک می‌کشد اما این رویداد هنری که جزء معدود فعالیت‌های هنری پیوسته برای گروه سنی کودک و نوجوان است همچنان با مشکلات و کمبودهای بسیاری دست به گریبان است. کاظمی معتقد است مشکلات این حوزه بسیار زیاد است و با توجه به مشکلات و شرایط اقتصادی موجود به نظر می‌آید به این سادگی‌ها قابل حل نباشد. در گفت‌وگو با وی به بررسی مسائل پیش روی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به اینکه امسال بیست و پنجمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار می‌شود و شما هم پیش از این تجربه دبیری این جشنواره را داشتید؛ در این دوره اهداف اصلی شما برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره چیست؟

به نظرم مهمترین اتفاق مدیریت درست با امکانات موجود است. این در حالی است که با توجه به زمان باقی مانده تا برپایی جشنواره باید مدیریت اصولی و درستی را برای این رویداد در نظر گرفت و تمام تلاش ما این است که استانداردهای برگزاری جشنواره چه به لحاظ سازماندهی و چه در بخش تشکیلات کاهش پیدا نکند. از طرفی دیگر نمی‌توان تغییری در چگونگی کیفی کارهای اجرایی در طول سال‌های ۹۶ و ۹۷ داشت، چرا که این کارها تولید شدند و امکان دخل و تصرف در آنها نیست اما می‌توانیم کارهای منتخب  را با برنامه ریزی درست بهتر نمایان کنیم.

همدان به عنوان شهری که میزبان برپایی جشنواره‌ای بین‌المللی است، به نظر می‌رسد در زیرساخت‌ها دچار کمبود و نقایصی است. برنامه‌ای برای ارتقای شرایط کیفی سالن‌ها در نظر گرفته شده است؟

پیگیری برنامه ارتقاء سالن‌ها و بهبود زیرساخت‌ها جزء مسائلی است که همواره مطرح بوده و هست و این موضوع اصلا ویژه این دوره از جشنواره نیست. ما در این دوره هم همچون دوره قبل و ادوار پیش از آن؛ برنامه‌ها، نظرات و انتقاد و اصرار بر پیشبرد کار و پر کردن خلاء‌های موجود داریم و همچنان بر این مسئله اصرار داریم که بتوانیم ضعف‌ها و کمبودها را جبران کنیم. متاسفانه تا سال گذشته یعنی سال ۹۶ تغییری به نسبت سال قبلش اتفاق نیفتاده بود و امیدوار هم نیستم که در چند ماه باقیمانده تا برپایی جشنواره همت ستاد اجرایی همدان و اداره کل ارشاد و استانداری معطوف به این موارد و ارتقای زیرساخت‌ها و سخت افزارها شود. به ویژه که توجیه بد اقتصادی در همه ارگان‌ها گزینه اول روی میز است.

چقدر میان مسئولان فرهنگی همدان و تهران در راستای برپایی منسجم جشنواره هماهنگی وجود دارد؟

خوشبختانه ستاد اجرایی جشنواره در همدان بسیار کارکشته و منسجم عمل می‌کند. در دوره‌ای که من دبیر جشنواره بودم نیز ستاد تهران هم کارشان را خوب انجام دادند و تیم‌های اجرایی دو طرف به درستی عمل می‌کنند. البته مسئولان اصلی برگزاری رویدادهای هنری در ایران همواره در کنار نگاه فرهنگی ـ هنری مجبور به اتخاذ ملاحظات اداری یا اجتماعی خاصی هستند که ممکن است برای هنرمندان و تولیدکنندگان اصلی کالاهای هنری سنگین و غیرقابل قبول باشد و در این میان اختلاف نظرهایی هم به وجود بیاید.

یکی از مسائلی که همواره مورد انتقاد مسئولان و متولیان برگزاری جشنواره بوده، بحث تامین اعتبارات و بودجه‌ای است که برای این رویداد هنری و فرهنگی در نظر گرفته شده است. آیا امسال تغییری در میزان این بودجه نسبت به دوره‌های گذشته لحاظ شده یا خیر و این که با توجه به مشکلات سالن‌ها و عدم تامین اعتبارات، بودجه امسال می‌تواند مشکلات موجود را برطرف کند؟

خیر، متاسفانه بودجه نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است و البته که مشکلات موجود با این میزان بودجه حل نخواهد شد.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.