رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی ‌شهر تهران در گفت‌و گو با قدس‌آنلاین تلویحاً عملکرد سازمان مدیریت بحران کشور را زیر سؤال برد و گفت: آمادگی ۱۵ درصدی دستگاه‌هادر پایتخت در برابر زلزله شدید نشان می‌دهد این سازمان درآموزش و ارتقای آمادگی مردم در برابر بلایای طبیعی به عنوان مهمترین اهدافش بسیارعقب است .

پایتخت آمادگی مقابله به زلزله احتمالی را ندارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین؛ زهرا صدر اعظم نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ما  نسبت به اظهارات صبح امروز اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مبنی بر این که دستگاه‌های مختلف در پایتخت در برابر زلزله شدید  فقط تا 15 درصد آمادگی  دارند، واکنش نشان داد وگفت: آمادگی 15 درصدی  آن هم  از سوی دستگاه‌ها و نه مردم  اصلاً رقمی ‌محسوب نمی‌شود. در واقع  این بدین معنی است که اگر زلزله‌ای رخ دهد پایتخت آماده مقابله با آن  نیست.

وی در خصوص عملکرد سازمان مدیریت بحران کشوردر سال‌های اخیر هم گفت: وقتی رئیس این سازمان خبر از آمادگی 15 درصدی دستگاه‌ها در تهران  که یک پنجم جمعیت ایران و 30 درصد از ظرفیت و منابع کشور را در خود جای داده است، می‌دهد یعنی عملکرد این سازمان تا 15 درصد مورد تأیید است و این گویای این واقعیت است سازمان مدیریت بحران خیلی از اهداف و برنامه‌هایش  جهت آموزش و ارتقای آمادگی مردم در مقابل حوادث طبیعی، عقب است.

وی با اشاره به این که مسؤولیت مقابله با حوادث و بلایای طبیعی در تهران با سازمان مدیریت بحران است، تصریح کرد: اندازه و اشل تهران در حد و اندازه ملی است و برای تاب آوری پایتخت و آمادگی آن در مقابل زلزله باید  دستگاه‌های مختلف ایفای نقش کنند چون برای سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران ممکن نیست که برای دستگاه‌های دیگر در این رابطه الزام ایجاد کند. ضمن این که  قانون مدیریت یکپارچه شهری هنوز اجرا نشده و ستاد مدیریت بحران شهر تهران که زیر نظر شهردار تهران است فقط در حیطه شهرداری تهران می‌تواند ایفای نقش کند بنابراین آموزش و ارتقای آمادگی  مردم این کلانشهر باید از طریق ستاد مدیریت کشور که زیر نظر وزارت کشور و رئیس جمهور است، انجام  شود که ظاهراً تا وضع مطلوب بسیار فاصله دارد .

وی با اشاره  به گستردگی زیاد تهران سطح  آسیب پذیری پایتخت ایران در مقابل  بلایای طبیعی مثل زلزله را بالا خواند و گفت: احتمال وقوع حوادث غیر مترقبه در تهران کم نیست و در شرایط فعلی هم  قطعا خسارت‌های سنگینی برجای خواهند گذاشت بنابراین هرچه  تاب آوری و آمادگی این کلانشهر در مقابل این گونه حوادث بالا باشد میزان خسارت احتمالی کاهش می‌یابد لذا لازم است  که همه دستگاه‌ها بویژه سازمان مدیریت بحران  به این مقوله توجه کنند و با تأمین تجهیزات ومنابع مالی  کافی  بفکر  اقدامات پیشگیرانه باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که سازمان مدیریت بحران کشور برای ارتقای آموزش و آمادگی مردم و دستگاه‌ها در مقابل زلزله چه اقداماتی می‌توانست انجام بدهد که تاکنون انجام نداده است؟ گفت: منابع کشور جهت مقابله با بحران‌ها از لحاظ تجهیزات و نیروی انسانی  در دستگاه‌های مختلف پراکنده است  و سازمان مدیریت بحران هم طبق اختیاراتی که دارد، باید هماهنگی لازم را برای استفاده از این امکانات  و ایجاد سازو کارهای لازم جهت ارتقای آمادگی مردم در مقابل این گونه حوادث را فراهم کند که به نظر می‌رسد این اتفاق نیفتاده و یا خیلی کم عملی شده است و از این نظر جای کار زیادی دارد.

صدر اعظم نوری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا سازمان مدیریت بحران به میزان کافی ظرفیت  وامکانات داشته  است که بتواند آمادگی در مقابل حوادث طبیعی را به میزان  مطلوب و یا حداقل در حد مناسب افزایش بدهد؟ گفت: از میزان برخورداری این سازمان از لحاظ امکانات و منابع   اطلاع چندانی  ندارم و باید خود مسؤولین این سازمان درباره آن اظهار نظر کنند. وبگویند که چقدر امکانات در اختیار داشتند و چه اندازه توانستند از آنها جهت پیشبرد اهداف سازمانی استفاده کنند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.