ساری- معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران از کمبود آب در سال آینده خبر داد و گفت: روند خشکسالی در سال آینده تشدید می شود.

آب شور دریای خزر درحال پیشروی است / رشد ۶ درصدی مصرف آب در مازندران

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمدرضا محمودی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی با اشاره به اینکه آب شور دریا در حال پیشروی است، اظهار کرد: به ازای هر متر پایین رفتن آب، ۴۰ متر آب دریا پیشروی می کند.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی در مازندران از دهه ۸۰ آغاز شد، اضافه کرد: امسال با کاهش ۲۲ درصدی بارندگی مواجه ایم.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب مازندران با بیان اینکه آب برداشتی که هم اکنون مصرف می کنیم، ذخیره ۱۰۰ سال گذشته است، گفت: در سه ماهه اول امسال در مصرف آب ۶ درصد رشد داشتیم درحالیکه تنها ۳ درصد مشترکین جدید انشعاب گرفتند.

محمودی با اشاره به اینکه تغییرات دمایی یک و نیم درصد میزان مصرف را افزایش می دهد، افزود: حضور مسافران در بازه های خاص زمانی ۳ برابر جمعیت موجود می شود که این مساله تامین آب را با چالش مواجه می سازد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته چاه ها را در حاشیه رودخانه ها حفر می کردیم، یادآور شد: هم اکنون حفر چاه در میانه دشت صورت می گیرد که این مساله افزایش هزینه ها برای کیفی سازی آب را بدنبال دارد.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب مازندران مصرف هر شهروند را ۲۱۶ لیتر نفرروز اعلام و با بیان اینکه متوسط مصرف جهانی ۱۵۰ لیتر نفرروز است، گفت: مازندرانی ها ۲۰ لیتر از متوسط کشور بیشتر مصرف می کنند.

محمودی هدررفت آب در مازندران را ۲۸ درصد و میانگین کشور را ۲۵ درصد اعلام کرد و افزود: برای کاهش یک درصد از هدررفت آب، ۱۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

پسابِ تصفیه خانه ها خریدار ندارد

همچنین معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با اشاره به اینکه شش شهر استان از شبکه فاضلاب بهره مندند، از برخورداری ۱۳ درصد جمعیت استان از شبکه فاضلاب خبر داد.

پرویز یزدان پناه با بیان اینکه دریافت اعتبار ۲۸۵ میلیون یورویی از بانک توسعه اسلامی برای اجرای شبکه فاضلاب در شش شهر استان در دستور کار قرار دارد، افزود: منتظر مصوبه شورای اقتصاد در این ارتباط هستیم.

وی در پاسخ به سوال قدس آنلاین مبنی بر طولانی شدن روند اخذ وام از بانک توسعه اسلامی گفت: معولاً روند دریافت تسهیلات پروسه ۱۰ ساله داشته و با تغییر رئیس این بانک، پروسه پرداخت دچار تغییر شده و در این ارتباط با چالش مواجه شده ایم.

یزدان پناه یادآور شد: با اجرای پروژه های بانک توسعه اسلامی میزان برخورداری از طرح های فاضلاب در مازندران به ۳۶ درصد می رسد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب مازندران خاطرنشان کرد: پروژه های فاضلاب در استان وضعیت مناسبی نداشته و با اعتبارات قطره چکانی ملی، روند اجرای پروژه ها طولانی می شود.

یزدان پناه با اعلام اینکه یک سوم شهروندان ساروی شامل ۱۲۰ هزارنفر از فاضلاب شهری استفاده می کنند، در پاسخ به سوال قدس آنلاین گفت: متاسفانه پساب تصفیه خانه های بابل، ساری، بابلسر و جویبار خریدار نداشته و وارد رودخانه می شود.

وی توضیح داد: خروجی تصفیه خانه ها از نظر کیفیت آب خوبی بوده و سختی و کدورت مناسبی دارد و بدنبال آن هستیم که در صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب مازندران ادامه داد: در بخش تامین آب شرب از آب های سطحی سهم مازندران تنها ۱۲ درصد بوده در حالیکه این رقم در کشور ۴۰ درصد است.

یزدان پناه با اعلام اینکه در برخی از استانها با اجرای ۴۰۰ کیلومتر خط انتقال، آب های سطحی انتقال می یابد، گفت: متاسفانه این روند در مازندران مناسب نیست و با وجود حجم بالای آبهای سطحی، استفاده ای از این منابع خدادادی نمی شود.

وی از تصویب طرح جامع آب تا افق ۱۴۴۰ در مازندران خبر داد و افزود: در این طرح، دورنمای آب شرب استان طراحی شد اما دولت منابع اعتباری لازم را برای پیشبرد این طرح ندارد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب مازندران در رابطه با سوال قدس آنلاین در ارتباط با طولانی شدن پروژه آبرسانی به شهرهای گروه «الف» یادآور شد: روند کند اعتبارات، موجب طولانی شدن پروژه ها می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.