تالار آثار محمود فرشچیان در سال 1389 با سیزده تابلوی نقاشی منحصر به فرد از این هنرمند برجسته ایرانی در موزه آستان قدس رضوی ایجاد شد و فرشچیان از سال 1369 تا 1396، هجده اثر از شاهکارهای هنری خود را به این موزه اهدا کرد.

تجلی محرم و ارزشهای عاشورایی در نگاره‌های استاد محمود فرشچیان

به گزارش قدس آنلاین،مجیدرضا مهردوست مسئول موزه قرآن و نفایس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، تابلوهای «پنجمین روز آفرینش»، «پناه»، «ستایش پروردگار»، «معراج»، «نیایش»، «اولین پیام»، «رمی جمره»، «کوثر» و «ضامن آهو 2» را برخی از شاهکارهای این استاد نگارگر عنوان می‌کند که در این تالار به نمایش گذاشته شده است. وی به نگاره های منحصر به فرد استاد محمود فرشچیان با موضوع عاشورا با نام «عصر عاشورا»، «پرچمدار حق» و «شام غریبان» در موزه آستان قدس رضوی اشاره دارد که مورد توجه و استقبال هنردوستان و علاقه‌مندان به هنرهای ایرانی و اسلامی قرار گرفته است.

*عصر عاشورا
مهردوست در خصوص تابلوی نفیس «عصر عاشورا» اثر محمود فرشچیان می‌گوید: «اثر هنرمندانه و ارزشمند استاد فرشچیان آن‎قدر با مفهوم و پرمحتوا است که هنرمندان دیگر را واداشته تا با اقتباس از اثر استاد، در قالب‎های دیگر به خلق اثر بپردازند.» وی ادامه می‌دهد: «این اثر که در عاشورای سال 1355 به تصویر کشیده شده، روایت‌گر صحنه غمبار بازگشت مرکب بی‌سوار امام حسین(ع) به سوی خیمه‌ها و اهل حرم در عصر عاشورا است.» مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی ادامه می‌دهد: «تابلوی عصر عاشورا به سبک نگارگری با تکنیک اکریلیک در ابعاد 98×73 سانتی‌متر رسم و در سال 1369، به موزه آستان مقدس امام هشتم(ع) اهدا شده است».

*پرچمدار حق (علم‌دار کربلا)
مسئول موزه قرآن و نفایس این سازمان به دومین اثر استاد فرشچیان با موضوع عاشورا با عنوان «پرچم‌دار حق» اشاره کرده و می‌گوید: «این نگاره که با تکنیک اکریلیک در ابعاد 71×100 بر روی مقوا خلق شده است، شمایلی از حضرت عباس(ع) را در حالی ‌که با حالت زخمی روی اسب بوده و چهره و دستان ایشان ناپیدا است، به تصویر کشیده است»‌. مهردوست می‌افزاید: «در این تابلو، اسب علم‌دار کربلا با نشستن بر روی زمین سعی کرده سوار بدون دست را بر روی زین نگه دارد. مشک آبی که تیر به آن اصابت کرده و آب آن بر زمین ریخته، تیر و پیکان‌هایی که به بدن حضرت ابوالفضل علیه‌السلام اصابت کرده و تیرهایی که به اسب خورده، نحوه شهادت ایشان را نشان می‌دهد».

*شام غریبان
وی با بیان اینکه تابلوی شام غریبان به سبک نگارگری و با تکنیک اکریلیک در ابعاد 123× 143سانتی‌متر در سال 1394 خلق و به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است، می‌افزاید: «این اثر را می‌توان ادامه تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان دانست که اسارت و غربت خاندان امام حسین(ع) را به تصویر کشیده و با رنگ‌بندی خاص خود، این حزن و اندوه را به مخاطب منتقل می‌کند». یادآور می‌شود، موزه هدایای مقام معظم رهبری و تالار اختصاصی آثار اهدایی استاد محمود فرشچیان، در ساختمان موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی قرار دارد و روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌شنبه‌ها از ساعت 8 تا 11:30 و جمعه‌ها و ایام تعطیل از ساعت 8 تا 12، پذیرای زائران و مجاوران این آستان مقدس است.

منبع: آستان نیوز
پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.