حمید بنایی گفت: راه آهن مشهد - زاهدان که طولانی ترین خط ریلی کشور است منطقه شرق را از بن بست نجات داده و تاثیر به سزایی در بحث اشتغال، زیارت، اقتصاد و گردشگری خواهد داشت.

 راه آهن مشهد-زاهدان منطقه شرق را از بن‌بست نجات خواهد داد/ اعتبار بدهند تا ۴ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

حمید بنایی نماینده گناباد و بجستان در مجلس در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: راه آهن  مشهد- زاهدان که بالغ بر ۱۴۰۰کیلومتر است، کشورهای آسیای میانه را از طریق راه‌آهن سرخس، به شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران و سپس به بندر چابهار و آب‌های آزاد متصل می‌کند.

وی با بیان اینکه راه‌آهن مشهد - زاهدان نقطه اتصال ریلی بین استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی است و باید مسئولان سه استان در جهت بهره برداری آن همت نمایند، افزود: این طرح بخشی از کریدور ترانزیتی شمال- جنوب شرقی است و نقش مهمی در بهره‌مندی از مزایای ترانزیت ریلی کالا بین کشورهای آسیای میانه و آب‌های آزاد برای استان‌های همجوار  دارد زیرا از چابهار آغاز و با عبور از ایرانشهر، خاش، زاهدان، نهبندان، بیرجند، قاین و گناباد از طریق ایستگاه کالشور در حوزه شهرستان تربت حیدریه به راه آهن بافق - مشهد متصل می شود و با بهره برداری از این طرح، سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راه آهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل خواهد شد.

بنایی با اشاره به اینکه  با اجرایی شدن این خط راه اهن شرق کشور از بن بست رهایی خواهد یافت و این خط راه اهن تاثیر به سزایی در بحث اشتغال، زیارت، اقتصاد و گردشگری خواهد داشت، تصریح کرد: اتصال ریلی چابهار به زاهدان فاز نخست این طرح ریلی کلان به‌شمار می‌رود و بنا است پس از آن با رساندن خط ریلی از زاهدان به مشهد و سپس مرزهای شمال شرقی ایران امکان انتقال کالاها با ریل از چابهار به آسیای میانه فراهم شود. اتصال راه‌آهن مشهد زاهدان به بندر چابهار می‌تواند محور توسعه شرق و غرب باشد. راه‌آهن مشهد زاهدان با اتصال به بندر چابهار همچنین می‌تواند به محور توسعه ریلی بین شرق و غرب و چین و هند یا کشورهایی که علاقمند به کار و تجارت با افغانستان و آسیای مرکزی هستند تبدیل شود.

وی ادامه داد: این خط ریلی از سمت چابهار به زاهدان که قرار گاه خاتم عملیات ان را شروع کرده است پیشرفت خوبی داشته و در حوزه زیر سازی تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. از بجستان به سمت گناباد نیز که طول ان ۵۰کیلومتر می باشد از ۹۰ دهنه پل، ۳۵ دهنه ان انجام شده است.

بنایی با بیان اینکه اگر اعتبار مناسبی برای این پروژه در نظر گرفته شود ظرف ۴ سال اینده به بهره برداری خواهد رسید، اظهار داشت:  با مجموعه استان قدس رضوی نیزدر جهت تکمیل این پروژه رایزنی هایی صورت گرفته است تا با بهره گیری از ظرفیت های این مجموعه این خط راه آهن زودتر به بهره داری برسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.