سرپرست معاونت سرمایه گذاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در حال حاضر پروژه‌های سرمایه‌گذاری حوزه‌ی گردشگری وهتل‌داری در استان متوقف نشده است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد، موردی هم نداشتیم که به چالش حل نشدنی برخورد کنیم.

سرمایه‌گذاری در گردشگری و هتل‌داری ادامه دارد

به گزارش قدس آنلاین، احمد دیناری اظهار کرد: شرایط سرمایه گذاری در حوزه‌ی گردشگری و هتل‌داری در خراسان رضوی از شرایط کل کشور پیروی می‌کند اما به واسطه‌ی موقعیت خاصی که استان خراسان رضوی و مشهد دارد، در حوزه‌ی سرمایه گذاری بیشتر به دنبال بازارسازی هستیم و خوشبختانه این بازارسازی و این بازار در استان خراسان رضوی و به صورت خاص مشهد مقدس تا حدودی فراهم است؛ حضور ۳۰ میلیون گردشگر داخلی و ۲ میلیون گردشگر خارجی کار را راحت تر کرده و توجیه فنی و اقتصادی سرمایه گذاری را هم بیشتر کرده است.

وی افزود: در عین حال محاسبات حجم سرمایه گذاری دچار تغییراتی شده‌ است، به عنوان مثال اگر سرمایه گذاری برآورد کرده باشد، تاسیسات گردشگری که احداث خواهد کرد تا زمانی که به بهره‌برداری برسد ۲۰ میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری باید داشته باشد به اضافه‌ی مجوزهایی که باید اخذ شود، درحال حاضر با این شرایط اقتصادی ۲۰ میلیارد تقریبا تبدیل به ۳۰ میلیارد شده است؛ وقتی این معادلات تغییر می‌کند طبیعتا گرفتن تسهیلات سرمایه گذاری هم افزایش پیدا می‌کند؛ چرا که هزینه‌های مصالح و هزینه‌های جانبی بیشتر شده است و باید تسهیلات بیشتری بگیرند تا پاسخ‌گوی این هزینه‌ها باشد.

  سرپرست معاونت سرمایه گذاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشریح کرد: بالغ بر ۲۸۰ پروژه در حوزه‌ی گردشگری که شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر، سفره خانه‌ی سنتی، مراکز تفریحی و سرگرمی و سایر تاسیسات گردشگری هستند که در کل استان در در دست ساخت است؛ حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان است که برای حدود ۱۰ هزار۱۰۰ نفر هم اشتغال‌زایی می‌شود، میانگین پیشرفت فیزیکی‌ پروژه‌ها حدودا ۵۰ درصد است و حدود ۶۵ تاسیسات گردشگری در حال توسعه، به‌سازی و نوسازی هستند که حداکثر تا پایان سال ۹۸ به اتمام می‌رسد.

احمد دیناری خاطر نشان کرد: ما در چند قالب از سرمایه گذاری‌های حوزه‌ی گردشگری حمایت می‌کنیم؛ یکی از این موارد تسهیلات روستایی و عشایری است که در مناطق مرزی ۴ درصد و در مناطق غیر مرزی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر ۶ درصد است؛ این تسهیلات در دو بسته‌ی مهم گردشگری و طبیعت‌گردی وصنایع دستی به کسانی اهدا می‌شود که یا در محل می‌خواهند یکی ار تاسیسات گردشگری را ایجاد کنند مثل اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی یا این‌که در حوزه‌ی صنایع‌دستی کارگاهی را به صورت دستی راه‌اندازی کنند. در حال حاضر حدود ۸ میلیارد تومان تسهیلات از محل همین مقوله به متقاضیانی که طرح ارائه داده‌اند، پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: شهرستان تایباد در حوزه‌ی گردشگری و صنایع‌دستی رتبه‌ی یک را برای جذب تسهیلات که بالغ بر ۲.۵ میلیارد تومان است، دارد؛ تاکید ما در این بخش روی طرح‌های توسعه است؛ کسب‌وکاری در مناطق روستایی وجود دارد و مقصود توسعه‌ی این کسب‌وکار و اشتغال‌زایی است.

سرپرست معاونت سرمایه گذاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: تسهیلاتی در قالب کمیته‌ی ارتقاء شاخص‌های اقتصادی و سامانه‌ی بهین یاب به سرمایه‌گذاران بخش گردشگری از طریق بانک‌های عامل اهدا می‌شود؛ این تسهیلات را تاسیسات گردشگری یا با معرفی میراث فرهنگی و گردشگری از بانکی که در آن اعتبار دارند می‌گیرند و یا این‌که سرمایه‌گذار مبلغی را از بانک می‌گیرد و میراث فرهنگی و گردشگری با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط و بانک‌های عامل به این تسهیلاتی که گرفته می‌شود، یارانه‌ی دولتی می‌دهند.

دیناری عنون کرد: دو نوع تسهیلات در این حوزه وجود دارد یکی تسهیلات سرمایه در گردش و دیگری تسهیلات سرمایه‌ی ثابت که ۴ تا۵ ساله است، دوره‌ی تنفس دارد و یارانه‌ی دولتی آن هم ۵ درصد، که بیشتر برای توسعه، تجهیز، نوسازی، به‌سازی و... است؛ سرمایه در گردش هم یک ساله و یارانه‌ی آن ۳ درصد است که در این قالب برنامه‌های توسعه‌ایی آن‌ها را بررسی می‌کنیم که قرار است چگونه هزینه کنند و چند شغل ایجاد می‌کنند، در نهایت به بانک‌ها اعلام می‌کنیم که یارانه‌ی تسهیلاتی که بخش خصوصی در این حوزه گرفته است، پرداخت شود.

وی ادامه داد: یک سری از حمایت‌ها هم در قالب صندوق توسعه‌ی ملی است برای پروژه‌هایی که وام‌های سنگین غالبا بالای ۵ میلیارد تومان می‌خواهند، یا پروژه‌های نیمه‌کاره که بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و می‌خواهند برای تکمیل پروژه و تجهیز آن تسهیلات سنگین بگیرند، فرم‌های ۲۰ صفحه‌ای و فرم پیشرفت فیزیکی‌شان که باید تکمیل شود و بازدید می‌شود؛ در کمیته‌ی اعتباری استان مطرح و مصوب می‌شود، نهایتا به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور ارسال می‌شود؛ اگر درخواست تایید شود، به بانک‌های عامل به صورت خاص بانک توسعه‌ی تعاون معرفی می‌شوند و تسهیلات ۱۴ درصد می‌گیرند.

سرپرست معاونت سرمایه گذاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: در حال حاضر این‌ها سیاست‌های تشویقی یا تسهیلاتی است که برای بهبود فضای کسب‌وکار یا تکریم پروژه‌های در حال ساخت گردشگری به بخش خصوصی می‌دهیم.

منبع:ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.