اعتراف عربستان به کشته شدن جمال خاشقچی در سفارت این کشور در استانبول با موجی از واکنش‌های جهانی همراه شده است.

واکنش‌های جهانی به اذعان عربستان به قتل "جمال خاشقچی"

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، اعتراف دیرهنگام عربستان به کشته شدن جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی، در سفارت این کشور در استانبول، واکنش‌های جهانی گسترده‌ای را به همراه داشته است.

تلویزیون دولتی عربستان بامداد امروز (شنبه) با تایید خبر قتل جمال خاشُقچی ادعا کرد که وی بر اثر درگیری در داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است! این در حالیست که کلیه شواهدی که تاکنون توسط مقامات ترکیه‌ای ارائه شده، حاکی از قتل وحشتناک و سازماندهی‌شده وی به دست عوامل مرتبط با ریاض است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تقریبا تنها کسی بود که روایت جعلی عربستان از این حادثه را "باورپذیر" توصیف کرد. او پس از تایید خبر کشته شدن جمال خاشقچی از سوی ریاض گفت به تفسیر سعودی‌ها از این ماجرا (کشته شدن بر اثر درگیری) اعتماد دارد و گمان نمی‌کند رهبران عربستان به او دروغ گفته باشند!

اما بر خلاف ترامپ که هدفش از تلاش برای تبرئه حاکمیت عربستان در پرونده خاشقچی، ادامه قراردادهای میلیاردی فروش سلاح به این کشور است، سایر رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی شناخته‌شده به ادعای عربستان درباره دلیل کشته شدن روزنامه‌نگار مخالف سعودی واکنش منفی نشان داده‌اند.

لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، روایت عربستان از این حادثه را مشکوک توصیف کرده است. باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، نیز اعلام کرده است که نمی‌توان اظهارات سعودی‌ها در قضیه خاشُقچی را به راحتی پذیرفت و واشنگتن باید تحقیقات مستقلی را برای روشن شدن این پرونده آغاز کند.

تیم کین، سناتور دموکرات آمریکایی، هم توضیح عربستان درباره کشته شدن جمال خاشقچی را یک "توهین" قلمداد کرده و خواستار مقابله با "وحشی‌گری" هیات حاکمه عربستان شده است.

باب منندز، دیگر سناتور دموکرات آمریکایی، نیز تاکید کرده حتی اگر خاشقچی در جریان مشاجره و درگیری فیزیکی هم کشته شده باشد، این مساله مانع از اجرای قانون ماگنیتسکی (قانون پاسخگویی حقوق بشری جهانی که در سال ۲۰۱۶ کنگره آمریکا به تصویب رسید) نمی‌شود.

رند پال، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی هم با توجه به اعتراف عربستان از دولت ترامپ خواست فروش تسلیحات نظامی را به این کشور متوقف کند.

سناتور کریس مورفی هم در حساب توییتر خود نوشته است: عربستان سعودی به مدت دو هفته به همه جهان دروغ گفت و در حالیکه می‌دانست جمال خاشقچی مرده است، این حقیقت را از ما کتمان می‌کرد.

الیزابت وارن، سناتور دموکرات آمریکایی، نیز در این خصوص گفت: سرنوشت خاشقچی یک حمله به دموکراسی در سراسر جهان بود. نه تنها آمریکا بلکه کل جهان باید به آن واکنش نشان دهند. در غیر این صورت ما به دیکتاتورها این قدرت را می‌دهیم که خبرنگارانی که پرسش‌های پیچیده می‌پرسند را به قتل برسانند. 

واکنش‌های جهانی به تایید خبر قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان

مهدی حسن، مجری معروف شبکه تلویزیونی الجزیره، هم در توییت خود در واکنش به ابراز تاسف ساده سخنگوی کاخ سفید نوشته است:  تصور کنید، فقط تصور کنید اگر ایران خاشقچی را اینطور بی‌رحمانه در داخل کنسولگری‌اش به قتل می‌رساند، دو هفته آن را انکار می‌کرد و بعد اینقدر مضحک آن را گردن می‌گرفت، واکنش آمریکا آن موقع چگونه بود!

گزارشگر سازمان ملل نیز در واکنش به این خبر اعلام کرد هیچ کس نباید توضیح حکومت عربستان درباره قتل خاشقچی را بپذیرد. ما نیاز داریم تحقیقاتی معتبر و شفاف برای شناسایی قاتلان او انجام دهیم.

سازمان عفو بین‌الملل هم اعلام کرد صحت گزارش عربستان درباره "دلیل" کشته شدن خاشُقچی، محل تردید است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.