مطابق قانون منع به کارگیری بازنشستگان، کمتر از یک ماه دیگر، افراد بازنشسته ای که در استان هنوز در پست های دولتی مشغول به خدمت هستند باید با صندلی های خود خداحافظی نمایند.

فهرست محرمانه مدیران بازنشسته خراسان رضوی/چرا هیچ نهادی اسامی مدیران بازنشسته را فاش نمی‌کند/مقاومت برای خدمت تا آخرین لحظه!

به گزارش قدس آنلاین، در قانون منع به کارگیری بازنشستگان به صراحت آمده است که به‌کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند، در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهرماه سال ۸۶  و کلیه دستگاه‌هایی که به‌نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع است.

البته این قانون مانند اکثر قوانین دیگر، تبصره هایی را هم به دنبال دارد که رویه ای معمول به حساب می آید. در تبصره ۳ این قانون آمده است که " دستگاه‌های مشمول مکلفند ظرف مدت شصت روز از تاریخ ابلاغ این قانون، آن دسته از افرادی را که برخلاف مفاد این قانون به‌کار گرفته شده‌اند، از خدمت منتزع (جدا شده) و با آنان تسویه‌حساب کنند؛ افراد مذکور نیز باید ظرف مهلت قانونی مقرر، سِمَت و پُست خود را ترک کنند؛ پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است؛ " لازم به ذکر است که تاریخ ابلاغ قانون بیست و چهارم شهریور ماه امسال بوده است.

این قانون به وضوح تکلیف افرادی که دوره خدمتشان را سپری کرده اند، اما به جای بازنشستگی هنوز در پست های خود مشغول به کار هستند را روشن می کند؛ برخی از این افراد در خراسان رضوی در رده های پایین دستگاه های اجرایی در حال فعالیت هستند و برخی دیگر مدیران رده بالا و تراز اول هستند که از جمله آنها می‌توان به استاندار و چند تن از معاونان ایشان و همچنین برخی از مدیران کل استانی اشاره کرد. در صورت خروج دسته اول، چندان مشکلی به وجود نمی آید و افراد جایگزین برای آنها  پیدا می شود.

اما خروج مدیران رده بالای استان، دارای اهمیت است؛ خروج این افراد اگر بدون برنامه ریزی و انجام پیش بینی های لازم باشد خراسان رضوی را با مشکلات زیادی روبرو خواهد کرد؛ از طرفی دیگر این افراد، مطابق قانون منع به کارگیری بازنشستگان کمتر از یک ماه دیگر به اجبار باید پست های خود را ترک کنند؛ اینجاست که اهمیت روزهای باقی مانده تا پایان مهلت قانونی به خوبی آشکار می شود.

رشیدیان استاندار خراسان رضوی، تقی زاده خامسی شهردار مشهد و محمدرحیم نوروزیان معاون استاندار خراسان رضوی از مدیران  استانی و شهری هستند که اسامی آنها منتشر شده و در لیست خروج قرار دارند. اما تصمیم گیرندگان اجرایی برای خلائی که از خروج این افراد و دیگر مدیران بوجود می آید چه برنامه ها و تمهیداتی در نظر گرفته اند؟ اصلا چه افراد دیگری باید به اجبار با میز و صندلی خود خداحافظی کنند و چه پست هایی قرار است خالی شود؟

* هنوز آمار دقیقی وجود ندارد

چندی پیش احسان قاضی زاده هاشمی  نماینده فریمان در مجلس  و از طراحان قانون منع استقاده از بازنشستگان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص وضعیت لیست افراد مشمول این قانون  در استان خراسان رضوی اظهار داشت: مسئولان خیلی از مسایل را با مردم در میان نمی گذارند در حالی که  این موضوعات محرمانه هم تلقی نمی شوند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه مجلس از حرکت های نو و تحولات نو خصوصا در جایی که جوانان منشاء اثر هستند حمایت می کند، افزود: در موضوع  قانون منع بکارگیری بازنشستگان علی رغم اینکه نزدیک به یک ماه از ابلاغ اجرای این قانون گذشته است اما هنوز آمار دقیقی از تعداد افراد مشمول آن در سازمان ها وجود ندارد.

*سازمان هایی که آمار بازنشستگان را ندارند

پاسخ این سوالات را از معاون سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی جویا شدیم. خانم موسوی در حالی که مطابق شرح وظایف تعیین شده ایشان، فهرست تمام شاغلان دولتی استان را دارد در پاسخ به خبرنگار ما از عدم وجود فهرست مشمولان بازنشستگی در سازمان مطبوعش خبر داد و گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان چنین فهرستی را در اختیار ندارد و اگر در نهاد دیگری هم موجود باشد به آن دسترسی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که فهرست کارمندان ، فیشهای  حقوقی و سوابق خدمتی کارمندان در اختیار شما قرار دارد پس چگونه است که شما نمی توانید تعداد بازنشستگان را شناسایی و اعلام نمایید، گفت: قانون منع به کارگیری بازنشستگان دارای تبصره هایی است که برخی را برای ادامه خدمت مجاز می داند؛ این سازمان صلاحیت ندارد که تعیین کند چه افرادی مشمول این تبصره ها هستند و چه کسانی باید پست خود را ترک کنند؛ بدیهی است که پس از مشخص شدن و اعلام فهرست  نهایی توسط مراجع ذیربط، ما هم مطابق آن عمل خواهیم کرد.

به این امید که شاید به جواب سوالات خود برسیم به سراغ روابط عمومی استانداری و سازمان بازرسی خراسان رضوی رفتیم، اما آنها هم منکر وجود چنین فهرست در سازمان مربوطه شان شدند؛ در واقع چند نهاد مهمی که باید برای سیستم اداری استان برنامه ریزی داشته و مدریت کنند، اطلاع ندارند که چه افرادی بازنشسته می شوند و تعداد آنها چقدر است؛ دفتر جناب نوروزیان معاون استاندار خراسان رضوی هم پس از پیگیری های متعدد خبرنگار ما، به هیچ عنوان پاسخگو نبود.

*در حال تهیه لیست هستیم

دیوان محاسبات اداری استان یکی دیگر از مراجعی است که در شناسایی افراد و تهیه لیست بازنشستگان استان دخیل است؛ یک مقام مسوول دراین خصوص و در پاسخ به خبرنگار ما می گوید: برخی نهادها ازجمله دیوان محاسبات درتلاش هستند تا فهرستی از کسانی که مشمول این قانون می‌شوند، تهیه کند؛ پس از تهیه چنین فهرستی همراه با پرونده مدیران دولتی به تهران ارسال می‌شود تا مورد بررسی مجدد قرارگرفته و اعلام نظر شود؛ پس از آن است که می توان با قاطعیت اعلام کرد چه افرادی در خراسان رضوی باید با صندلی های خود خداحافظی نمایند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.