انار بجستان نام و آوازه بسیاری دارد و بخش قابل توجهی از انار خراسان رضوی در این شهرستان تولید می‌شود اما باغداران این شهرستان مشکلاتی در زمینه کشت و فروش این محصول دارند.

فصل چیدن یاقوت‌های سرخ در بجستان رسید ؛ به نام انارکارها به کام دلال‌ها

به گزارش قدس آنلاین، هر شهری در کشور برای خود برندی دارد حالا این برند می‌تواند مشاهیری، مکان دیدنی و یا محصولی باشد، از همین رو نام بجستان که در خراسان رضوی شنیده می‌شود ناخودآگاه انار سرخ رنگ و دانه درشت این شهر پیش چشمانمان ظاهر می‌شود.

انار شاخصه اصلی شهرستان بجستان و مهمترین سوغات این شهر است که در بسیاری از شهرهای اطراف عرضه می‌شود و به برخی کشورها نیز صادر می‌گردد. کیفیت و طعم این میوه در فصل برداشت چنان حال و هوای باغات این شهر را عوض می‌کند که گویا قطعه‌ای از بهشت با یاقوت‌های سرخ در گوشه‌ای از خراسان یافت شده است.

چند سالی هست که باغداران بجستانی با مشکلاتی در این حوزه دست و پنجه نرم می‌کنند و جدای از همه این مشکلات آذرماه سال 95 بود که در یک شب سرد تمام درختان سرمازد و مجبور شدند درختان خود را از کف ببرند تا جای که سال گذشته حتی انار برای مصرف خود نداشتند.

هزینه بیمه برای کشاورزان بسیار سنگین است

یک باغدار بجستانی در این زمینه عنوان کرد: نبود حمایت بیمه‌ای یکی از بزرگترین مشکلات ما انارکاران بجستانی است تا جایی که هزینه بیمه برای کشاورزان بسیار سنگین است.

اکبر صاحبی ادامه داد: در سال 95 که باغات ما را سرما زد بیمه از باغی که در هر هکتار 30 تن انار داشت فقط 3 تن را قبول کرد که با این روند ارزش ندارد ما باغات خود را بیمه کنیم.

وی افزود: حمایت‌ها از کشاورزان در حد شعار بوده و در فصل برداشت که می‌رسد مسئولین قول ساختن کارخانه فرآوری و یا صنایع تبدیلی را می‌دهند و باز تا سال آینده خبری از این کارخانه‌ها نیست.

نظارتی بر قیمت‌ها وجود ندارد

یکی دیگر از انارکاران بجستانی نیز در این زمینه عنوان می‌کند: در زمان فصل برداشت هیچ نظارتی بر قیمت‌ها نیست و کشاورزان به دلیل نبود سردخانه و برای جلوگیری از خرابی محصول به هر قیمتی که شده آن را به دلال‌ها می‌فروشند.

غلامعلی محمودیان خاطرنشان کرد: در زمان برداشت محصول باید جهاد کشاورزی ورود جدی به بازار داشته باشد و یک قیمت گذاری مناسب و درست را انجام دهد در صورتی که این مهم را به خود کشاورز واگذار کرده و دلال‌ها میوه‌ها را به قیمت دلخواه خریداری می‌کنند و در مشهد به قیمت‌های چند برابر می‌فروشند.

تکمیل چرخه تولید در بجستان باید انجام شود

مدیر جهاد کشاورزی بجستان در این زمینه اظهار داشت: برداشت انار در شهرستان بجستان آغاز شده و تا یک ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

محمد شجعی افزود: در این شهرستان 1000هکتار باغ انار داریم که بیش از 2000هزار بهره بردار در این باغات مشغول کار هستند و با توجه به سرمای سال 95 میزان برداشت کاهش یافته و امسال از هرهکتار3تا5 تن برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم چرخه تولید را در شهرستان کامل کنیم و در حال حاضر چند کارگاه کوچک در شهرستان داریم ولی برنامه حرکت به سمت صنایع تبدیلی وجود دارد که با پرداخت تسهیلات با بهره کم برای بخش خصوصی می‌تواند گره کار را باز کند.

مدیرجهادکشاورزی بجستان در خصوص قیمت انار نیز عنوان کرد: امسال قیمت انار در حدود 3 تا 4هزارتومان خواهد بود که با هزینه‌های که کشاورز انجام داده برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

شجعی با اشاره به اصلاح گونه‌های انار گفت: کاهای اساسی و اصولی جهت اصلاح الگوی کاشت و تلاش برای افزایش بهره دهی محصول اناردر دست بررسی و انجام داریم.

وی افزود: طرح پوشش باغات انار که رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی قول داده بودند در 2 باغ شهرستان اجرا شده و به مرور در دیگر باغات با مشارکت کشاورزان اجرایی خواهد شد.

تذکر به وزیر جهاد کشاورزی

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشکلات انارکاران بجستانی اظهار داشت: دو مرتبه به وزیر جهاد کشاورزی تذکر شفاهی و کتبی داده‌ام و وزیر نیز 14 دی ماه سال گذشته نیز به بجستان سفری داشته و از باغات دیدن کردند.

حمید بنایی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باید آموزش‌های فنی را کشاورزان در دستور کار قرار دهد و از سویی به سمت مدرن کردن باغان کشاورزان حرکت کند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی تصریح کرد: باغداران به دلیل اینکه نرخ بیمه بالا بوده از بیمه کردن باغات خود صرف نظر می‌کنند که بایستی در این باره مجلس شورای اسلامی وارد عمل شده و نرخ بیمه در این خصوص را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات بانکی اعم از بلاعوض و قرض الحسنه باید به کشاورزان و به ویژه باغداران انارکار خسارت دیده اعطا شود تا به حدی بتوانند در راستای بهبود وضعیت نسبی باغ‌های خود گام بردارند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.