همدان- راضیه‌السادات میرمعینی گفت: به طور تقریبی از هر سه زن یک نفر و از هر ۱۲ مرد یک‌ نفر به پوکی استخوان دچار می‌شود.

پوکی استخوان در زنان ۴ برابر مردان است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی استان همدان ، راضیه‌السادات میرمعینی مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به نامگذاری اواخر مهرماه به نام روز جهانی پوکی استخوان،‌ اظهار کرد: افزایش آگاهی و حساس‌سازی جامعه در مورد پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان و بیماری‌های متابولیک استخوان حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه پوکی استخوان «بیماری خاموش» نامیده می‌شود زیرا در مراحل اولیه بی‌علامت بوده که همین امر تشخیص را با مشکل مواجه می‌کند، گفت: پوکی استخوان به کاهش توده استخوانی،‌ سستی و ضعیف بودن بافت استخوان گفته می‌شود که این حالت سرانجام به شکستن استخوان منتهی خواهد شد.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: هنگامی که پوکی استخوان رخ می‌دهد فضای بین این تیغه‌ها بزرگ‌تر شده و استخوان تو خالی می‌شود که در نتیجه استخوان‌ها نازک و شکننده شده و با کوچک‌ترین ضربه و یا حتی خود به خود می‌شکنند.

وی با بیان اینکه به طور تقریبی از هر سه زن، یک نفر و از هر دوازده مرد، یک‌ نفر به پوکی استخوان دچار می‌شوند، افزود: شکستگی خودبخودی استخوان و یا شکستگی با کوچک‌ترین ضربه خصوصاً در نواحی کمر، لگن و مچ دست و نیز درد شدید کمر در نقطه‌ای خاص از عوارض پوکی استخوان است.

میرمعینی اضافه کرد: قوز پشت که موجب انحنای پشت و کوتاهی قد نسبت به قد دوران نوجوانی بیشتر از ۲.۵ سانتی‌متر شود از دیگر عوارض پوکی استخوان است.

وی با بیان اینکه جنسیت، سن، یائسگی، سابقه خانوادگی، نوع استخوان‌بندی، نژاد، ابتلا به برخی بیماری‌ها از عوامل مستعدکننده پوکی استخوان به شمار می‌آید، گفت: شیوع پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان بوده و شکستگی ناشی از آن نیز در زنان تقریباً ۴ برابر مردان است.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه با افزایش سن، احتمال بروز پوکی استخوان بیشتر می‌شود، افزود: در هنگام یائسگی تولید هورمون استروژن از تخمدان‌ها متوقف شده و پس از یائسگی کاهش توده استخوانی با سرعت بیشتری پیش می‌رود.

وی با تأکید به اینکه زنانی که قبل از سن ۴۵ سالگی یائسه می‌شوند یا تخمدان کسانی که با جراحی برداشته می‌شود بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند، تصریح کرد: وراثت نیز می‌تواند موثر باشد.

میرمعینی با اشاره به اینکه استخوان‌بندی ظریف و کوچک، قد کوتاه و لاغری، افراد را مستعد پوکی استخوان می‌سازد، خاطرنشان کرد: برخی نژادها مانند ساکنین اروپای شمالی یا آسیای جنوب شرقی و یا دارندگان پوست و مویی روشن بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند.

وی ادامه داد: بیماری‌هایی نظیر پرکاری غده تیروئید، بیماری غده پاراتیروئید،کم کاری غدد جنسی و بیماری غدد فوق کلیوی و بی‌حرکتی طولانی مدت می‌توانند فرد را در معرض ابتلاء به پوکی استخوان قرار دهند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، آموزش و مدیرت فردی را در پیشگیری از این بیماری مهم دانست و افزود: قرار گرفتن در معرض اشعه مستقیم آفتاب، استفاده از مکمل‌های ویتامین D، نکشیدن سیگار، ورزش، مصرف نکردن نوشیدنی‌های حاوی الکل، شیوه زندگی و تغذیه خوب از عوامل پیگشیری بیماری پوکی استخوان به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه درمان پوکی استخوان شامل جلوگیری از شکستگی از طریق کاهش فاکتورهای خطر و بهبود تراکم معدنی استخوان است، گفت: رسیدن به این مهم از دو طریق امکان‌پذیر خواهد بود.

میرمعینی به درمان های غیردارویی نظیر اصلاح شیوه زندگی، تغذیه سالم، ورزش، فیزیوتراپی، جلوگیری از زمین خوردن در افراد سالمند، عدم مصرف الکل، حمایت‌های جسمی، روحی و روانی  اشاره کرد.

وی با اشاره به رژیم غذایی متعادل و مناسب یادآور شد: مصرف شیر و فرآورده‌های شیری ۲ الی ۳ سهم هر سهم یک لیوان، مصرف ویتامین D ۴۰۰ تا ۸۰۰ واحد، مصرف سبزی‌ها ۳ تا ۵ واحد و  استفاده از نوشیدنی‌ها ۶ تا ۸ لیوان آب بسیار مهم است.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان ورزش است، گفت: ورزش‌های گرم‌کننده، کششی، افزایش دهنده توده استخوان و شکم و پشت در جلوگیری از پوکی استخوان حائز اهمیت است.

وی با اشاره به درمان‌های دارویی، افزود: داروهای تجویز شده توسط پزشک باید طبق برنامه درمانی پزشک مصرف شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.