داستان انباشت زباله‌های عفونی در بیمارستان قائم مشهد امروز از دهمین روز خود می‌گذرد. داستانی که از وجود کوهی از زباله عفونی خطرناک و البته مرگبار در گوشه‌ای از بیمارستان قائم حکایت داشت!

انتقال  زباله‌های عفونی  بیمارستان قائم (عج)

در گزارش‌های پی در پی از هفته گذشته به این داستان ورود پیدا کردیم تا بلکه نگاه و نظر مسئولان مرتبط به این موضوع را متوجه آن سازیم که با این اقدام جز سکوت سؤال برانگیز مدیریت بیمارستان قائم، کارشناسی بهداشت محیط، معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مشهد، معاونت نظارت و پایش محیط زیست استان و مدیریت پسماند شهرداری مشهد برای ساماندهی این جریان در حد توان همراهی لازم را داشتند که این همراهی در نهایت به این منتج شد که امروز بیمارستان قائم مشهد از وجود زباله‌های خطرناک عفونی پاکسازی می‌شود. هرچند که دیروز این زباله‌ها در داخل گاری‌های مخصوص حمل زباله قرار گرفت و محوطه دپوی زباله هم به نوعی تمیز و مرتب شد!

 اتفاقی که اطلاع رسانی نشد

در این زمینه ابوالفضل کریمیان، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد به خبرنگار ما گفت: طبق ماده ۷ قانون بی خطرسازی پسماند پزشکی بر عهده تولید کننده است و این امر باید در محل انجام شود و پس از آن با استفاده از برچسب‌های خاصی که روی زباله‌های بی خطر شده چسبانده می‌شود در اختیار «مپ» قرار می‌گیرد. این اتفاق در بیمارستان‌های مشهد به جز دو بیمارستان که هنوز نتوانسته‌اند مجوزهای لازم را از محیط زیست بگیرند، انجام می‌شود و روزانه حجم زیادی از زباله‌های عفونی بی‌خطر شده بیمارستانی توسط مپ از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود.

وی افزود: در مورد انباشت زباله‌های عفونی در بیمارستان قائم نیز باید عنوان کنم یکی از دستگاه‌های اتوکلاو این بیمارستان در روزهای گذشته دچار خرابی شده و این امر سبب شده بود تا عملاً نیمی از زباله‌های عفونی هر روز در مکانی از بیمارستان دپو شود.

کریمیان همچنین اظهار داشت: زمانی که دستگاه اتوکلاو با مشکل مواجه می‌شود تولید کننده زباله عفونی موظف است این موضوع را به ما اعلام کند یا در غیر این صورت دستگاه نظارت کننده که همان دانشکده علوم پزشکی است باید اطلاع رسانی کند تا با هماهنگی، زباله‌های عفونی با همان شرایط تحویل ما شود و بعد از آن در سلول‌های پسماندهای پزشکی تحت نظارت دانشکده علوم پزشکی معدوم سازی و دفن شود؛ کاری که در حال حاضر با زباله‌های همان دو بیمارستانی که عنوان شد مجوزهای لازم را هنوز نتوانسته‌اند از محیط زیست بگیرند، انجام می‌شود و زباله‌های آن‌ها به عنوان زباله عفونی تحویل مپ می‌شود تا بعداً شرایط به وجود آید و خودشان در محل، زباله‌ها را بی خطر سازی کنند.

 تعلل شد

وی ادامه داد: متأسفانه باید عنوان کنم با تعللی که انجام شده است این مراحل بعد از خرابی دستگاه اتوکلاو طی نشده و موجب شده تا انباشت زباله‌های عفونی را در بیمارستان قائم شاهد باشیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در واکنش به این موضوع که گفته می‌شود سازمان پسماند به دلیل بدهی زیادی که بیمارستان قائم به این سازمان دارد حاضر به پذیرش زباله‌های عفونی در این چند روز نبوده است، اظهار داشت: اگر چه بحث بدهی وجود دارد اما این موضوع را که مپ به دلیل این بدهی از دریافت زباله‌ها سر باز زده است، تکذیب می‌کنم. باز هم تأکید می‌کنم دوستان موظف هستند به محض اینکه دستگاه اتوکلاو از مدار خارج می‌شود این موضوع را اطلاع رسانی کنند تا بعد از آن مپ زباله‌های عفونی را با شرایطی که عنوان شد تحویل بگیرد که متأسفانه این کار را نکرده‌اند و سبب انباشت زباله‌های عفونی شده است.

 زباله امروز منتقل می‌شود

کریمیان در ادامه در خصوص سرنوشت کوه زباله عفونی فعلی موجود در بیمارستان قائم مشهد گفت: با هماهنگی‌هایی که به عمل آمده است فردا (امروز) بلافاصله بعد از ارسال نامه خرابی دستگاه اتوکلاو پرسنل ما به دریافت زباله‌های عفونی اقدام خواهند کرد و ظرف یک روز همه آنجا پاکسازی خواهد شد.

 سهل‌انگاری بیمارستان قائم در اعلام به مپ

در همین راستا دکتر پزشک کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مشهد با اشاره به پیگیری‌های روزنامه قدس گفت: متأسفانه دستگاه اتوکلاو بیمارستان که راه اندازی شده بود دوباره امروز(دیروز) خراب شد. به همین جهت نامه‌ای به مپ زده شد تا از فردا(یکشنبه) سازمان پسماند به انتقال زباله‌ها اقدام کند. وی در ادامه اظهار داشت: سهل‌انگاری از بیمارستان بوده چرا که اگر زودتر اعلام می‌کردند سازمان مدیریت پسماند حتماً نسبت به انتقال زباله‌ها اقدام کرده بود. چون نامه و درخواستی مبنی بر عفونی بودن زباله‌ها به مپ ارسال نشده است به همین دلیل مپ هم از انتقال خودداری کرده است. روال هم همین است که در صورت خرابی دستگاه باید بلافاصه بیمارستان به مپ اعلام کند تا زباله‌ها به عنوان پسماند عفونی منتقل و دفن شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.