بغرنج شدن موضوع آلودگی هوای کلانشهر مشهد، افزایش تصاعدی تعداد روزهای ناسالم سال به نسبت سال‌های پیش، به شماره افتادن نفس شهروندان و زائران از آلودگی هوا و ده‌ها مسئله دیگر، همه دلایل محکمی بود تا سرانجام شورای اسلامی شهر مشهد پس از مدت‌ها بحث و بررسی، مصوبه‌ای بگذارند و یک گام به جلو در راستای رفع آلودگی هوای مشهد گام بردارند.

دلایل مسکوت ماندن راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی در مشهد

اعضای این دوره از شورای اسلامی شهر مشهد در اوایل سال جاری به لایحه‌ای دو فوریتی رأی مثبت دادند تا براساس آن ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس برقی منتشر شود.

مصوبه‌ای که طبق گفته‌های احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی باید زودتر از این‌ها اجرایی می‌شد؛ چراکه سقف انتشار اوراق مشارکت دولت برای شهرداری‌ها در سال جاری مشخص است و اگر دیر شود، ممکن است از استفاده آن محروم بمانیم.

 نوسان‌های نرخ ارز و مسکوت ماندن یک مصوبه

اما همه امیدی که برای رفع آلودگی این کلانشهر با ورود اتوبوس‌های برقی بود، به یکباره به ناامیدی تبدیل شد.

نوسان‌های نرخ ارز و محاسبات تمام شده برای ورود هر دستگاه اتوبوس برقی و زیرساخت‌های این ناوگان موجب شد تا با وجود پیش رفتن این مصوبه تا مرحله صدور مجوز انتشار اوراق مشارکت از بانک مرکزی، گزینه‌های دیگری نیز پیش‌ روی سازمان اتوبوسرانی قرار بگیرد.

پیشنهاداتی چون خرید اتوبوس‌های باتری دار به جای اتوبوس‌های برقی! اما اینکه سرانجام خرید کدام نوع اتوبوس نهایی شد، موضوعی است که تا به امروز مسکوت مانده است.

 بی خبری رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهرداری

گزارشگر ما برای واکاوی این مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد به سراغ رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد می‌رود.

بهاروند در گفت‌وگو با گزارشگر ما از نتیجه بررسی‌های صورت گرفته برای تعیین تکلیف نهایی این مصوبه اظهار بی اطلاعی می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات به روزی در این خصوص ندارد، می‌گوید: پس از پیگیری، پاسخ آن را اعلام خواهم کرد.

 نبود زیر ساخت‌های لازم

پیگیری این موضوع از طریق سازمان اتوبوسرانی مشهد هم تا حدودی بی‌نتیجه ماند.

روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد هم در گفت‌وگو با گزارشگر ما مدعی نامشخص بودن بررسی نتایج این مصوبه می‌شود و می‌گوید: طبق محاسبات انجام شده برای ورود هر دستگاه اتوبوس برقی حدود یک و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با محاسبات هزینه‌های تأمین زیر ساخت این رقم به ۲ میلیارد تومان می‌رسد.

اتحادی با بیان اینکه با این میزان اعتباری که برای خرید هر یک دستگاه اتوبوس برقی نیاز است می‌توان سه دستگاه اتوبوس دیزلی خرید، می‌افزاید: این در حالی است که هیچ‌گونه زیر ساختی هم برای ناوگان اتوبوس برقی آماده نیست.

این مقام مسئول در عین حال از آخرین نتایج بررسی‌ها برای خرید اتوبوس‌های برقی اظهار بی اطلاعی می‌کند و اظهار می‌دارد: هنوز تصمیمی مبنی بر این امر قطعی نیست و باید منتظر اعلام نتایج بررسی‌ها شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.