گشت‌وگذار میدانی در بازار اقلام و کالاهای اساسی مشهد بیانگر این است که خرید برخی اقلام از اولویت خانوارهای مشهدی خارج شده است.

وقتی خرید پوشاک از اولویت خانوار مشهدی خارج می‌شود
به گزارش قدس آنلاین ، یکی از گلایه‌های مردمی در وضعیت کنونی بالابودن قیمت کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز بوده که این مسئله در خراسان‌رضوی نیز محسوس است و البته مشکلات زیادی را در این حوزه برای معیشت مردم رقم زده است.

زمانی که قیمت دلار روند صعودی داشته و وضعیت آن مشخص نبود همه تولیدکنندگان علت اصلی بالارفتن قیمت آن را نوسان نرخ ارز اعلام می‌کردند و این در حالی بود که بسیاری از کالاهایی که قیمت آنها به طور نجومی بالا رفته بود به هیچ عنوان ارتباطی به موضوع دلار نداشتند. زمانی که قیمت دلار تا حدودی کاهش پیدا کرد مردم نیز توقع داشتند که قیمت کالاها کاهش پیدا کند اما متأسفانه این اتفاق رخ نداده و مردم نیز از آن گله‌مند بودند.

گشت و گذار میدانی در برخی بازارهای مشهد از مواد غذایی تا پوشاک موید این مسئله است که همچنان مسائل مربوط به گرانی اقلام و کالاها به عنوان یک دغدغه اساسی مطرح است و باید نظارت‌ها در بازار مشهد بیش از گذشته شود.

یکی از شهروندان مشهدی با اشاره به بالارفتن قیمت کالاهای اساسی می‌گوید: هرماه مقدار گوشت ثابتی را از نظر وزنی خریداری می‌کنیم و همین مقدار گوشت بین 200 تا 250 هزار تومان تمام می‌شد اما در نوبت جدید خرید، قیمت تمام شده آن به 749 هزار تومان رسید.

وی ادامه می‌دهد: این مقدار حدودا برای یک ماه مصرف خانواده ما با 2 فرزند 7 و 3 ساله کافی است؛ بنظر می‌رسد ماهانه حدود 500 هزار تومان تنها باید برای خرید مواد پروتئینی کنار گذاشت و این در حالی است که سایر اقلام نیز افزایش قیمت بسیار زیادی داشته‌اند.

این شهروند مشهدی ادامه می‌دهد: من واقعا ارتباط بین افزایش قیمت گوشت و دلار را درک نمی‌کنم اما سئوال و دغدغه‌ام این است که اکنون که قیمت دلار در وضعیت ثابتی است چرا قیمت موادی که در زمان افزایش قیمت دلار بالا رفته بود کاهش پیدا نمی‌کند؟

با یکی دیگر از دیگر شهروندان مشهدی که در بازار پوشاک مشهد حضور دارد همکلام می‌شوم. وی نیز دغدغه‌ها و گلایه‌های مشابهی دارد؛ وی با اشاره به بالارفتن سرسام‌آور بودن قیمت پوشاک در بازار مشهد می‌گوید: فصل زمستان رسیده و در هر خانواده‌ای معمولاً لباس متناسب با این فصل خریداری می‌شود اما این اقدام برای خانواده ما به هیچ عنوان ممکن نیست زیرا قیمت‌ها سرسام آور است و بعضا با کیفیت لباس و پوشاک ارائه شده نیز تناسبی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: به قدری قیمت پالتو، ژاکت و دیگر لباس‌های زمستانی بالا و گران است که مجبوریم تنها برای فرزندمان که لباس‌های سال گذشته برایش قابل استفاده نیست پوشاک جدید خریداری می‌کنیم؛ در واقع گرانی جدید سبب شده که خودمان را از سبد پوشاک کنار بگذاریم.

این شهروند مشهدی با بیان اینکه قیمت‌ها امسال نسبت به سال گذشته بسیار بالا رفته است، تصریح می‌کند: امید داشتیم که با مرور زمان و کاهش نوسانات ارزی، لباس کاهش قیمت داشته باشد اما مثل اینکه هر قیمتی که بالا برود دیگر پایین نمی‌آید.

اما قربان میرزایی؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی می‌گوید: برخی از مشکلات در حوزه تنظیم بازار به وجود آمده اما با تلاش‌هایی که انجام شده متوسط قیمت‌ها در خراسان رضوی از سایر استان‌ها کمتر است.

وی ادامه می‌دهد: همچنین ما برای تنظیم بازار دو اقدام را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ نخست اینکه اقلام انبارهای کشف شده کالاهای احتکاری را به بازار وارد کرده و دوم اینکه کالاهای تنظیم بازاری را در سطح مردم عرضه کنیم تا قیمت‌ها تعدیل شوند.

رئیس اتاق اصناف مشهد مقدس نیز در این زمینه می‌گوید: همه حرف ما در حوزه بازار این است که تولیدکنندگان به علل مختلفی قیمت کالاها را بالا می‌برند و با همین بهای بالا، آن را در اختیار فروشنده قرار می‌دهند اما همه فروشندگان را مقصر می‌دانند.

وی ادامه می‌دهد: در واقع باید آنالیزهای قیمتی کارخانجات مورد توجه قرار گیرد چراکه این امر از خواسته فروشندگان بسیار مهم‌تر است کما اینکه هیچ کدام از کالاها به غیر از کالاهایی که وابستگی 100 درصدی به دلار داشته و ممنوعیت واردات دارند به اندازه قیمت دلار افزایش بها نداشته‌اند.

رئیس اتاق اصناف مشهد مقدس تأکید می‌کند: یکی از علل بالا رفتن قیمت کالاها، تمایل مردم برای خرید زیاد بود که سبب کم شدن برخی از کالاها و افزایش قیمت آنها به قاعده عرضه و تقاضا شد و حالا که این تب پایین آمده، شاهد هستیم که قیمت‌ها نیز به تدریج کاهش پیدا می‌کند و در ادامه این روند، شاهد ارزانی بیشتر کالاها می‌شویم.

حسین ابراهیمی؛ رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده کشور در این زمینه می‌گوید: این مسئله کاملا طبیعی است که وقتی قیمت‌ها تا حدی افزایش یابد، برای پایین آمدن دوباره آنها مقاومت وجود داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: البته از دیدگاه انجمن حقوق مصرف کننده، قیمت کالاها از همان ابتدا نباید افزایش پیدا می کرد چرا که در کالاهای مصرفی خانوار، دلار و ارز تأثیر آن چنانی ندارد و مقصر این مسئله هم تولیدکنندگان و اصناف هستند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده کشور تأکید می‌کند: هم اکنون نیز سیستم نظارت دچار ضعف و خلل بوده و به همین دلیل، برخی از موارد مانند درج قیمت در شبکه توزیع رعایت نمی‌شود و قیمت‌ها با وضعیتی آشفته، نوسان دارند.

ابراهیمی خاطرنشان می‌کند: البته بارها به این مسئله تأکید شده که معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت و یا بخش‌های دیگر دولتی امکانات و توان نظارت بر این بازار آشفته تا این حد را نداشته و در این زمینه باید از مجموعه‌های مردمی کمک بگیرد. به هر حال با هر تقدیری مسئولان دولتی باید تلاش کنند که همزمان با کاهش قیمت دلار قیمت اجناس که با افزایش نرخ ارز بالا رفته بود دوباره به شکل اولیه خود بازگردد.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.