مدیرکل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: پیش بینی می شود امسال ۴۸۳۰۰ تن انار از آنها برداشت شود.

قاچاق انارهندی به خراسان رضوی

مجتبی مزروعی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: ۸۶۰۰هکتار باغ انار در استان وجود دارد که اغلب آنها مربوط به منطقه مرکزی و جنوبی استان همچون شهرهای کاشمر، بردسکن، مه ولات، بجستان، گناباد ، خلیل آباد، سبزوار ، خواف و رشتخوار می باشد.

وی تصریح کرد: محصول انار زمانی که دمای هوا به ۱۰- سانتیگراد برسد دچار سرمازدگی می شود و در صورتی که دمای هوا به ۱۵- سانتیگراد برسد نیز تنه درخت آن دچار سرمازدگی می شود وبه اصطلاح باید درخت کف بری شود که متاسفانه به دلیل سرمای زیاد در سال های ۸۶ و ۹۵ درصد زیادی از باغات انار استان دچار کف بری شدند.

مزروعی افزود: در سال۹۵، ۱۰۵۶۷۴تن انار از باغات استان برداشت شد اما به دلیل سرمای شدید در آذر ماه این سال حدود ۸۵ درصد باغات انار استان دچار سرمازدگی و به اصطلاح کف بری شدند که باعث شد برداشت انار استان در سال ۹۶به ۱۴ هزار تن کاهش پیدا کند.

وی بابیان اینکه پیش بینی می شود امسال ۴۸۳۰۰تن انارازباغات استان برداشت شود، تصریح کرد: از لحاظ سطح زیر کشت انار ، ایران رتبه اول را در جهان دارا می باشد و به دلیل کیفیت عالی و شهره جهانی که انار ایرانی دارد صادرات ان به کشورهای مختلف آسیا و اروپا نظیرکره جنوبی، چین، تاجیکستان، هلند و روسیه صورت می گیرد .

مزروعی اظهار داشت: انار کشورهایی نظیر هند به لحاظ کیفیت قابل مقایسه با ایران را ندارد، از این رو قاچاق این نوع انارها به ایران و خصوصا استان خراسان رضوی صحت ندارد و تاکنون نیز هیچ گزارشی در این باره در استان اعلام نشده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.