سال‌ها قبل آن روزها که حافظه کامپیوترهای بزرگ ومایه فخر فروشی دارندگان آن‌ها به یک صدم فلش‌های اسباب بازی بچه‌های امروزی نمی‌رسید صحبت از الکترونیکی شدن خدمات زمزمه می‌شد.

ترخیص خودرو؛  از کاغذ بازی تا حاشیه امن دلالان

آن روزها می‌گفتند وقتی دولت به اصطلاح الکترونیک راه اندازی شود وبه عبارتی ارتباط الکترونیکی بین دستگاه‌های مختلف برقرار باشد دیگر کاغذ بازی‌ها تمام می‌شود و سرعت خدمات رسانی سرسام‌آور می‌شود. البته سال‌ها گذشت و در حالیکه حالا دیگر ارتباطات الکترونیکی در هر جای دنیا به یک امر معمولی تبدیل شده متأسفانه در کشور ما هنوز در بسیاری از حوزه‌ها همچنان کاغذبازی‌ها پابرجاست و چه بسا بیشتر هم شده است.

  نمونه قدیمی کاغذ بازی

یکی از مواردی که در چند سال اخیرهمیشه موجب گلایه شهروندان مشهدی بوده وهست مربوط به بروکراسی عجیب ترخیص خودرو و موتور سیکلت می‌باشد. اگر سری به ستاد ترخیص خودرو در پست مرکزی مشهد بزنید خواهید دید سهم کاغذ بازی در روند کارها همچنان بالاست و گویا قرار نیست فکری برای حذف این کاغذ بازی‌ها بشود.

برگه‌های چسبانده شده به شیشه باجه هایی که خدمات ارائه می‌دهند با دست خط‌های منحصر به فرد که به اشکال مختلف مراجعان را راهنمایی می‌کنند تا مدارک لازم را تهیه کنند که باز هم تهیه کپی مدارک جدی‌ترین توصیه است وسؤال اینجاست که مگر نمی‌شود شماره سریال یا هر کد شناسایی وسیله نقلیه که روی همان کارت ثبت شده را در سامانه ثبت کرد و بخشی از کاغذ بازی به بهانه کپی را حذف کرد واز مصرف بیشتر کاغذ و در نهایت قطع درختان بیشتر جلوگیری نمود.

 فهرست گران خدمات

در یکی از باجه‌ها برگه‌ای چسبانده شده که روی آن قیمت خدمات مختلف نوشته شده که در بند اول رقم 16 هزارریالی برای تهیه یک پوشه رنگی مخصوص ترخیص در نظر گرفته شده که البته در ادامه آن نوشته شده «هزینه آماده سازی» که معلوم نیست منظور از

آماده سازی چیست آیا منظور همین است که متصدی باجه پوشه را تا زده و برگه‌ای را داخل آن می‌گذارد چون هیچ کار دیگری نمی‌کند.

بند دوم هزینه خدمات مربوط به خدمات اینترنتی شرکت حافظ ثامن است که 25هزار ریال می‌باشد ولی اینکه این شرکت بخش خصوصی چه خدمات اینترنتی ارائه می‌دهد و چرا در یک مجموعه دولتی برای یک شرکت خصوصی پول می‌گیرند سؤالاتی است که باید متولیان بازرسی استان به آن ورود پیدا کنند.

دیگر اینکه اگر خدمات اینترنتی ارائه می‌شود چرا بخش عمده کار از قبیل تشکیل پرونده به شیوه سنتی و اتلاف وقت در صف همچنان انجام می‌شود.

بند سوم مربوط به حق السهم پست است که 85 هزارو272 ریال است رقم بعدی مربوط به حق السهم بنیاد تعاون ناجا با رقم 25 هزار و554 ریال است و در نهایت ارزش افزوده هزینه 7هزارو 674 ریال را برای مراجعان دارد و نکته قابل توجه ارقام اعلامی این است که گویا تصمیم گیران به قدری به فکر مردم بوده‌اند که حتی حاضر نشده‌اند چند ریال کمتر یا بیشتر در نظر بگیرند تا حداقل رقم‌ها درست بشود ومی بینیم که272 ریال یا 674 ریال را نوشته‌اند ولی با تمام این اوصاف فرد متقاضی باید 160 هزار ریال برای تهیه یک پوشه مثلاً مخصوص دریافت کند.

با چند مراجعه کننده که صحبت می‌کنیم همه براین نکته تأکید دارند که راحت بگویند 20 هزارتومان بریزید بعد قبض را بیاورید وسیله شما ترخیص می‌شود، این کاغذ بازی‌ها برای توجیه ظاهری کار است وگرنه بنیاد تعاون ناجا چرا باید سهمی از توقیف یک موتورسیکلت داشته باشد؟ مگر خدمتی به ما در پارکینگ ارائه می‌دهد یا اصلاً ما می‌دانیم این بنیاد کجاست؟

یکی می‌گوید: شرکت حافظ ثامن که شرکت خدمات حفاظتی است و اگر خودرو در پارکینگ باشد پولش را می‌گیرد باز چرا اینجا باید به حساب آن‌ها پول بدهیم خدمات اینترینتی آن‌ها کجای کار است که ما نمی‌بینیم؟

 ماهیگیری دلال‌ها

یکی دیگر از حواشی این ماجرا مربوط به موتورسوارانی است که مقابل اداره پست مرکزی - که محل ستاد ترخیص است - می‌باشد این دسته از افراد که به تمام مراجعان اداره پست می‌گویند آیا برای ترخیص وسیله نقلیه آمده است یا خیر و اینکه مدارکش تکمیل است یا نه.

آن‌ها از سردرگمی مالکان وسیله نقلیه سوء استفاده می‌کنند و به تناسب وضعیت طرف مقابل ارقام مختلفی از 3000 تا 7000 تومان وشاید بیشتر هم می‌گیرند و ادعا می‌کنند بدون نوبت برای آن‌ها لیست خلافی تهیه می‌کنند و با گرفتن برگه از آن‌ها به سرعت با موتور سیکلت خود محل را ترک می‌کنند و چند دقیقه بعد با فهرست و لیستی در دست بر می‌گردند.

آن‌ها نشانی پارکینگ‌ها را می‌دانند وراهنمایی‌های مختلفی به مراجعان می‌دهند تا سریع‌تر وسیله خود را ترخیص کنند و برای رساندن آن‌ها به محل مورد نظر وجوه مختلفی می‌گیرند و خلاصه اینکه کاسبی کاذبی برای خودشان درست کرده‌اند که البته در شرایط بیکاری موجود نمی‌توان به آن‌ها ایراد گرفت! باید از آن هایی گلایه کرد که مسبب ایجاد چنین شرایطی شده‌اند.

خلاصه اینکه باز هم تکرار می‌کنیم اگر در عصر دیجیتال خدمات معمولی همچون همین موضوع را الکترونیکی نماییم و دسترسی به بانک اطلاعات خودرویی را در ستادهای ترخیص خودرو فراهم نماییم دیگر نیازی نیست تا شهروندان به چند محل مراجعه کنند و شرایطی ایجاد شود که برخی هم سوء استفاده نمایند ودیگر لازم نباشد وجهی برای پوشه مخصوص پرداخت شود ومحلی برای بایگانی کاغذهای مصرفی در نظر گرفته شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.