دانش‌آموزان استثنایی کاشمر در حال حاضر در مدرسه مخروبه‌ای تحصیل می‌کنند که بیش از 10 سال است به‌عنوان مدرسه تخریبی در این شهرستان اعلام‌ شده است.

تحصیل دانش‌آموزان استثنایی کاشمر در مدرسه مخروبه‌ای که 10 سال از تخریبش می‌گذرد / افتتاح پروژه های عمرانی آموزش‌وپرورش کاشمر با 6 میلیارد تومان هزینه
به گزارش قدس آنلاین ، فرماندار کاشمر امشب در جلسه شورای آموزش‌وپرورش این شهرستان که با حضور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و اعضای این شورا و نمایندگانی از مدارس استثنایی و مدارس غیردولتی در سالن همایش‌های مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان برگزار شد، با اشاره به اینکه اقدام برخی با اهداف سیاسی آموزش‌وپرورش را تحت‌ فشار قرار می‌دهند و انتقاداتی را به این مجموعه بزرگ تعلیم و تربیت وارد می‌کنند، قابل دفاع نیست، گفت: زحمات و تلاش‌هایی که مجموعه فرهنگیان با وجود همه کمبودها و مشکلات در سطح کشور متحمل می‌شوند قابل‌ تقدیر است.

محمدعلی نبی‌پور با بیان اینکه آموزش‌وپرورش به‌عنوان مجموعه‌ای بزرگ و تأثیرگذار، مهم‌ترین مرکز آموزش در کشور است، افزود: اگرچه در سطح شهرستان اقدامات و فعالیت‌های خوبی در حوزه آموزش‌وپرورش انجام‌ شده است، اما همچنان در این حوزه با کمبودهایی نظیر فضای فیزیکی، منابع انسانی و بودجه‌ای مواجه است.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه ستاد آموزش‌وپرورش شهرستان با برنامه‌ریزی، منابع حداقلی را مدیریت می‌کنند تا بتوانند مدارس و دانش‌آموزان را پوشش صددرصدی داشته باشند، یادآور شد: نمی‌گوییم که بضاعت ما این است، بلکه این‌ها کمبودهایی است که در سطح ملی وجود دارد و به‌تبع آن به شهرستان‌ها نیز تحمیل می‌شود.

فرماندار کاشمر با اشاره به اینکه باید واقع‌بینانه به‌عملکرد مجموعه آموزش‌وپرورش و فرهنگیان توجه کنیم و قضاوت منصفانه‌تری داشته باشیم، به‌روز جهانی معلولان اشاره کرد و تأکید کرد: مدارس استثنایی که در سطح شهرستان پذیرای دانش‌آموزان معلول است با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند که باید در جهت رفع آن برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کرد.

شایسته نیست دانش‌آموزان استثنایی در فضاهای نامناسب تحصیل کنند

نبی‌پور با بیان اینکه فضای فیزیکی در واقع محدودیت‌هایی را برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند، ادامه داد: دانش‌آموزی که در مدرسه استثنایی تحصیل می‌کند دارای محدودیت است چرا که یک معلولیتی در آن وجود دارد، بنابراین شایسته نیست که این دانش‌آموزان در فضاهای نامناسب تحصیل کنند.

وی تأکید کرد: در این راستا باید تلاش کنیم با ایجاد حداقل فضایی مناسب، محدودیت‌هایش را کم کنیم، بنابراین مدارس استثنایی یکی از اولویت‌های کاری ما باید باشد تا هرچه زودتر فضای فیزیکی آن را تغییر دهیم.

رئیس شورای آموزش‌وپرورش کاشمر با بیان اینکه اگرچه دانش‌آموزان مدارس استثنایی به‌دلیل داشتن معلولیت‌ها با یکسری محدودیت‌ها مواجه هستند، اما نباید این محدودیت‌ها باعث محرومیت آنان شود، عنوان کرد: ضرورت دارد جامعه را نسبت به این قشر حساس‌تر کنیم و این آمادگی را داریم که از  همه امکانات و ظرفیت شهرستان برای حل مشکلات آنان استفاده کنیم.

نبی‌پور با اشاره به اینکه قانون جامع حمایت از معلولین مصوب و برای همه دستگاه‌ها تعهداتی ایجاد کرده است، یادآور شد: بسیاری از مواردی که به‌عنوان مشکلات دانش‌آموزان مدارس استثنایی مطرح شد در سطح شهرستان قابل‌حل شدن است بنابراین ضرورت دارد با پی گیری‌های استانی و شهرستانی بتوانیم یکسری حداقل‌ها را تأمین و کمبودها و مشکلات را مرتفع کنیم.

فرماندار کاشمر در ادامه به موضوع مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: این مدارس در قانون آموزش‌وپرورش و نظام آموزشی کشور دیده شدند و ما موظفیم به‌حمایت از این مجموعه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه اگر نگاه انتفاعی از حوزه آموزش‌وپرورش دور کنیم قطعاً دولت می‌تواند کمک بهتری انجام دهد، افزود: خوشبختانه اکثر مدارس غیرانتفاعی به‌خاطر هزینه‌هایی که خانواده‌ها انجام می‌دهند توانسته برای دانش‌آموزانی که دارای استعدادهای بالقوه هستند جاذب باشند و به‌موفقیت‌هایی دست یابند.

نبی‌پور با اشاره به ظرفیت و پتانسیل جامعه خیرین در این شهرستان، بر اولویت‌بندی نیازها و جهت‌دهی خیرین برای انجام پروژه‌ها و برطرف کردن نیازها تأکید کرد و اظهار کرد: در شرایطی که دولت با محدودیت‌های مالی مواجه است، قطعاً با بهره‌مندی از ظرفیت خیرین می‌توانیم بسیاری از نیازهای ضروری و اساسی را برطرف کنیم.

موضوع ترافیک مقابل مدارس از نگرانی‌ها و دغدغه‌های ماست

 مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر موضوع ترافیکی  را یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌ها در حوزه مدارس عنوان کرد و اظهار کرد: با توجه به حادثه ناگواری که برای تعدادی از دانش‌آموزان در شهر بردسکن رخ داد، حساسیت ادارات آموزش‌وپرورش در این زمینه تشدید شد، به‌طوری‌که نقاط حادثه‌خیز در سطح شهرستان شناسایی و جهت بررسی بیشتر و رفع آن به‌شورای ترافیک ارسال‌ شده است.

علی طاهریان با تأکید بر اینکه نبود خط‌کشی مناسب و سرعت‌گیر در مقابل مدارس بخشی از دغدغه و نگرانی خانواده‌ها در این زمینه است، یادآور شد: از فرماندار کاشمر به‌عنوان رئیس شورای آموزش‌وپرورش که ریاست شورای ترافیک شهرستان را عهده‌دار هستند درخواست داریم تا در راستای رفع نگرانی خانواده‌ها، نسبت به‌خط‌کشی و ایجاد سرعت‌گیر در مقابل مدارس دستور لازم را صادر کنند.

وی از افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی متعدد در حوزه آموزش‌وپرورش این شهرستان با حضور مسؤولان کشوری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اظهار کرد: این پروژه‌ها که در سایه پیگیری مسؤولان و نماینده مردم کاشمر و به‌همت خیرین این شهرستان به‌ثمر نشسته است شامل دبستان 12 کلاسه برکت، دبیرستان 10 کلاسه مرحوم اسماعیلی، توسعه دبستان چهار کلاسه مرحمت صائب، نمازخانه مرحوم سرگرد غلامی در دبستان مرحمت صائب، قرائت‌خانه مرکز استعدادهای شهید بهشتی و قرائت‌خانه مرکز استعدادهای درخشان دخترانه است که در مجموع برای احداث و تکمیل آن بالغ‌بر 6 میلیارد تومان هزینه شده است.

مدارس غیردولتی کاشمر 15 درصد جمعیت دانش‌آموزی کاشمر را شامل می‌شود

مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر با تقدیر از تلاش‌ها و زحمات مدیران، مربیان و همکاران پرتلاش در مدارس غیرانتفاعی شهرستان که سهم زیادی در تعلیم و تربیت  دارند، افزود: در حال حاضر مدارس غیردولتی کاشمر 15 درصد جمعیت دانش‌آموزی این شهرستان را شامل می‌شود که در قالب 90 مدرسه، مرکز و واحد غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند.

طاهریان با بیان اینکه در حال حاضر 27 مرکز پیش‌دبستانی، 17 دبستان، 5 واحد متوسطه اول، 6 واحد متوسطه دوم، 12 مرکز علمی آزاد و 23 مرکز آموزش زبان در کاشمر فعال است، اظهار کرد: در مجموع 4 هزار دانش‌آموز در مقاطع ابتدایی و متوسطه دوره اول و دوم و 3 هزار و 800 دانش‌آموز در مراکز آزاد تحصیل می‌کنند  که این آمار نشان‌دهنده تلاش و پویایی مدارس غیردولتی در سطح شهرستان و نقش مهمشان در حوزه تعلیم و تربیت است.

وی با اشاره به‌روز جهانی معلولان، از تلاش‌ها و زحمات همکارانش در مدارس استثنایی شهرستان که به‌صورت گمنام و ناشناخته زحمت می‌کشند، تقدیر کرد.

مهم‌ترین مشکل دانش‌آموزان استثنایی نداشتن محیطی مناسب و ایمن برای تحصیل است

نماینده مدیران مدارس استثنایی کاشمر نیز در این جلسه با اشاره به‌تحصیل قریب به 200 دانش‌آموز استثنایی در مقاطع پیش‌دبستانی و متوسطه در مدارس حضرت علی(ع)، بنفشه و ولیعصر(عج) گفت: مهم‌ترین مشکل دانش‌آموزان استثنایی نداشتن محیطی مناسب و ایمن برای تحصیل است، چرا که هم‌اکنون این دانش‌آموزان در فضای نامناسب و ناایمن مشغول به‌تحصیل هستند.

لسانی با بیان اینکه دانش‌آموزان مدرسه استثنایی امام علی(ع) در حقیقت در مکانی که 50 سال قبل اداره آموزش‌وپرورش شهرستان بوده است، تحصیل می‌کنند، افزود: اگرچه به مشکلات و کمبودهای مالی  و اعتباری در آموزش‌وپرورش واقف هستیم به‌طوری‌که در سایر مدارس نیز این کمبودها های عدیده مشاهده می‌شود، اما انتظار داریم به این مدارس توجه ویژه انجام شود.

وی با اشاره به‌اینکه در سال 91 با کمک یک بانوی خیر کاشمری تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت یک مدرسه استثنایی در خیابان دانش کاشمر به امضاء رسید، خاطرنشان کرد: متأسفانه به‌دلیل عدم تأمین بودجه به‌عنوان سهم دولت در احداث این مدرسه، با گذشت 6 سال هنوز این پروژه به‌سرانجام نرسیده است.

نماینده مدیران مدارس استثنایی کاشمر ابراز امیدواری کرد در سایه همراهی و پیگیری‌های نماینده مردم و مسؤولان شهرستان، اقدامات لازم برای احداث این مدرسه انجام شود تا دانش‌آموزان مجبور نباشند در یک مدرسه مخروبه که بیش از 10 سال است به‌عنوان مدرسه تخریبی در شهرستان اعلام‌ شده است، تحصیل کنند.

عزیمت دانش آموزان برای تحصیل به‌روستا، اتفاقی نادر که در کاشمر رخ می‌دهد

لسانی با تأکید بر اینکه تاکنون در جایی نشنیده‌ایم که دانش‌آموزان برای تحصیل به‌روستا مراجعه کنند، اظهار کرد: متأسفانه این اتفاق نادر در کاشمر رخ‌ داده است به‌طوری که به‌جهت جلوگیری از هزینه‌های رفت‌وآمد دانش‌آموزان به‌مشهد و جلوگیری از انصراف از تحصیل آنان، با اخذ مجوز فعالیت دبیرستان ولیعصر(ع) در سه سال قبل برای شهرستان، فعالیت این مدرسه در روستای مغان از توابع بخش مرکزی کاشمر آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه خیرین نیک‌اندیش کاشمری نیز برای ساخت دبیرستان استثنایی در این شهرستان پیش‌قدم شدند، یادآور شد: اگرچه خیرین 2 قطعه زمین به‌متراژ هرکدام 2 هزار مترمربع در روستاهای فروتقه و قوژد از توابع بخش مرکزی برای ساخت هنرستان یا دبیرستان استثنایی واگذار کردند، اما اقدام عملی در این حوزه انجام‌ نشده است.

نماینده مدیران مدارس استثنایی کاشمر با بیان اینکه عمده دانش‌آموزانی که در مدارس استثنایی کاشمر مشغول به‌تحصیل هستند از خانواده‌های محروم و نیازمند هستند، گفت: خانواده‌هایی داریم که برای تأمین نان مصرفی روزانه با مشکل مواجه هستند اما برای تحصیل فرزندشان هزینه 40 هزار تومانی سرویس مدرسه را به‌سختی پرداخت می‌کنند.

لسانی، پراکندگی دانش‌آموزان در سطح روستاها و افزایش هزینه‌های سرویس ایاب و ذهاب آنان را از دیگر مشکلات دانش‌آموزان عنوان کرد و بیان کرد: در حوزه سلامت نیز به‌دلیل هزینه‌های هنگفتی که دارد مشکلاتی وجود دارد که از خیرین و پزشکان درخواست می‌کنیم زمینه را برای بهره‌مندی این دانش‌آموزان از خدمات درمانی و پزشکی با هزینه کمتر مهیا کنند.

وی با اشاره به‌اینکه نیاز ما در مدارس استثنایی نه‌تنها به‌نیروی آموزشی، بلکه به نیروی توان‌بخشی است، افزود: دانش‌آموزی که در ارتباط با مشکل مواجه است، قطعاً با انجام گفتار درمانی می‌تواند صحبت و در جامعه فرد مؤثری باشد، ما متأسفانه با توجه به‌حجم بالای دانش‌آموز نیروی گفتار درمان و کار درمان و مربی بهداشت در مدارس نداریم.

نماینده مدیران مدارس استثنایی کاشمر برای تأمین نیازهای اساسی و ویژه دانش‌آموزان خواستار کمک و همراهی مسؤولان و خیرین شد.

تحصیل 4 هزار دانش‌آموزی کاشمری در مدارس غیردولتی، صرفه‌جویی 10 میلیاردی برای دولت به‌همراه دارد

نماینده مؤسسان مدارس غیردولتی کاشمر نیز در این جلسه، توسعه مدارس غیردولتی را یکی از نمودهای اصلی مشارکت در آموزش‌وپرورش و عملیاتی نمودن فرمایش معمار کبیر انقلاب دانست و گفت: توسعه مشارکت‌های  مردمی در تمامی ابعاد عاطفی، فکری، اجتماعی و مالی در آموزش‌وپرورش یک ضرورت انکارناپذیر است.

غیوری مقدم با اشاره به‌اینکه وضعیت فعلی به این مهم دامن می‌زند و تجربه نشان داده، هر کجا بخش غیردولتی ورود پیدا کرده است، نتایج مطلوب و مناسبی هم به‌دست آورده است، اظهار کرد: مدارس غیردولتی در واقع بازوان توانمند آموزش‌وپرورش هستند که همراه و همگام با نهاد بزرگ تعلیم و تربیت، محیط پرواز را برای دانش‌آموزان و آینده‌سازان این مرزوبوم فراهم می‌کند.

وی با اشاره به‌تحصیل 4 هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی کاشمر و اشتغال 400 نفر به‌طور مستقیم در این مدارس خاطرنشان کرد: دولت برای هر دانش‌آموز 2 میلیون و 500 هزار تومان هزینه لحاظ کرده است و با توجه به‌فعالیت مدارس غیردولتی تنها در شهر کاشمر 10 میلیارد تومان صرفه‌جویی در حوزه آموزش‌وپرورش در این شهرستان صورت می‌گیرد.

نماینده مؤسسان مدارس غیردولتی کاشمر با اشاره به‌وضعیت حاکم شده بر مدارس غیردولتی، بیان کرد: در شرایطی که آموزش‌وپرورش به‌دنبال کیفی‌سازی در امر تعلیم و تربیت است و در این راستا باید به سمت کم‌کردن نرم کلاس‌ها حرکت کرد، اما متأسفانه این وضعیت در مسیر خلاف حرکت می‌کند و این در حالی است که کلاس‌های مدارس غیردولتی به‌صورت 20 نفره و کمتر کمک مؤثری در راستای اهداف آموزش‌وپرورش است.

غیوری مقدم با تأکید بر اینکه با وجود فعالیت اثرگذار و مطلوب مدارس غیردولتی، امانگاه برخی از مسؤولان و مدیران ارشد به‌بخش غیردولتی، خیلی قشنگ نیست، گفت: ضرورت دارد این مسئله فرهنگی در جامعه تبیین شود که مدارس غیردولتی باهدف کمک به آموزش‌وپرورش شکل گرفتند تا کار جدی انجام شود.

وی وجود مسائل و مشکلات متعدد را از دغدغه‌های فعالان بخش دولتی عنوان کرد و افزود: باید در این راستا برای همکاران غیردولتی تصمیماتی اتخاذ شود تا با انگیزه بیشتری بتوانند در این حوزه فعالیت کنند.

نماینده مؤسسان مدارس غیردولتی کاشمر با بیان اینکه از مجموعه آموزش‌وپرورش انتظار داریم برای همکاران فعال در مدارس غیردولتی، کارت شناسایی صادر تا بتوانند از خدمات آموزش‌وپرورش بهره‌مند شوند، یادآور شد: موضوع  بیمه همکاران مدارس غیردولتی که مجلس مصوب و توسط دولت نیز ابلاغ‌ شده، هنوز اجرا نشده است.

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.