کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ماه گذشته میلادی روزانه حدود ۶۶۴هزار و ۸۰۰ بشکه نفت از ایران خریده‌اند.

صادرات نفت ایران به آسیا به پایین‌ترین رقم خود در ۵ سال گذشته رسیده است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، آمارهای دولتی و مؤسسات رصد بارگیری نفتکش‌ها نشان می‌دهد که میزان صادرات نفت ایران به آسیا در ماه نوامبر به‌دلیل آغاز تحریم‌های جدید دولت آمریکا به پایین‌ترین رقم خود طی بیش از ۵ سال گذشته رسیده است.

کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ماه گذشته میلادی روزانه حدود ۶۶۴هزار و ۸۰۰ بشکه نفت از ایران خریده‌اند که ۱۲.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش حاکی است، کره جنوبی برای سومین ماه متوالی هیچ نفتی از ایران نخریده و خرید نفت ژاپن نیز در ماه نوامبر از ایران صفر بوده است. خرید نفت هند از ایران نیز در ماه نوامبر افتی حدود ۴۰درصدی نسبت به ماه اکتبر داشته است.

میزان خرید نفت کشورهای آسیایی از ماه دسامبر و پس از اعطای معافیت تحریمی به ۸ کشور مشتری نفت این کشور افزایش خواهد یافت.

میزان خرید نفت چین از ایران که در ماه اکتبر به حدود ۲۴۷هزار بشکه در روز یعنی به پایین‌ترین رقم طی بیش از ۵ سال گذشته کاهش یافته بود، در ماه نوامبر به نزدیکی ۳۹۰هزار بشکه در روز رسید.

سینوپک، بزرگترین مشتری نفت ایران مدت کوتاهی پس از معاف شدن چین از تحریم‌های آمریکا در ماه نوامبر، خرید نفت از ایران را از سر گرفت. شرکت ملی نفت چین هم در ماه دسامبر خرید نفت تولیدی خود در ایران را از سر خواهد گرفت.

ژاپن و کره جنوبی هم خود را برای ازسرگیری خرید نفت از ایران از اوایل سال ۲۰۱۹ آغاز می‌کنند.

انتظار می‌رود هند خرید ماهانه نفت از ایران را در دوره معافیت از تحریم‌ها که از ماه نوامبر آغاز شده، به ۱.۲۵ میلیون تن، معادل ۹ میلیون بشکه محدود کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.