منابع لبنانی فاش کردند در پی مقدمات برگزاری اجلاس اقتصادی در لبنان و دعوت از عربستان، یک مقام عالی‌رتبه امنیتی سوری به عربستان سعودی سفر کرده است.

سفر "مملوک" به ریاض؛ عربستان‌سعودی آماده نرمش راهبردی مقابل دمشق

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، لبنان در ۱۶ -۲۰ ژانویه جاری میزبان میزبان نشست اقتصادی سران اتحادیه عرب است. بیروت از آخرین کشوری که دعوت به عمل آورد، عربستان سعودی است. 

روزنامه الجمهوریه لبنان امروز چهارشنبه خبر داد «در پی مقدمات برگزاری این نشست، هیئتی لبنانی به ریاست جمال الجراح چند روز پیش به عربستان رفت و دعوتنامه رسمی را تسلیم سران آن کرد». در خصوص این دعوت دو نکته قابل ذکر است؛ نخست اینکه دعوتنامه را جبران باسیل وزیر خارجه نبرد و جراح وزیر ارتباطات که وابسته به فراکسیون المستقبل (متحد عربستان) است، به ریاض برد. 

طبق گفته الجمهوریه، نکته دوم این است که «ریاض آخرین پایتختی بود که دعوتنامه برایش ارسال شد» تا روشن شود آنکه خواستار این تأنی بوده، ریاض بوده است «گویی که سران سعودی منتظر چیزی بودند تا مشارکت کردن یا نکردن یا سطح مشارکت در نشست اقتصادی سران در بیروت را برای خود روشن کنند بخصوص که زمزمه دعوت از دمشق نیز وجود داشت. حال همینکه الجراح (سرانجام) به ریاض رفت، معنایش این است که عرستان تصمیم گرفته در نشست حضور یابد و اکنون مسئله این است که در چه سطحی حاضر خواهد شد...»

الجمهوریه خبر داد که «در همین اثنای بحث‌های عربی لبنانی درباره مشارکت دمشق در نشست اقتصادی سران، اطلاعات منابع مطلع در بیروت نشان می‌دهد که علی مملوک رئیس دفتر امنیت ملی سوریه چند روز پیش -در چارچوب تلاش‌ها برای فراهم کردن مقدمات مرحله‌ای جدید از روابط دو جانبه و همزمان با اقدام امارات در ازسرگیری روابط با سوریه و بازگشایی سفارت در دمشق- به عربستان رفته است».

این روزنامه لبنانی به جزئیات بیشتری از این سفر اشاره نکرد اما در ادامه نوشت که «جدای از روند ارتباط محرمانه ریاض و دمشق و ماهیت آن، منابع می‌گویند که گرم شدن روابط دیپلماتیک (دمشق ریاض) قطعی است و عربستان دارد خود را برای نرمشی راهبردی آماده می‌کند؛ حال چه علت این امر تن دادن به توازن قوای موجود و لزوم تعامل با واقعیت باشد چه بر اساس این ادعا که گفته می‌شود سیاست باز کنونی خلیج [فارس] برای بیرون کشیدن اسد از سایه ایران است». 

الجمهوریه لبنان نوشت: شاید اقدام عربستان در تغییر وزیر خارجه سابق عادل الجبیر که سقف خواسته‌اش [از دمشق] بلند بود با ابراهیم العساف (وزیر خارجه جدید عربستان) نشانه‌ای از آمادگی عربستان باشد برای تغییر موضع خود و تعامل با مقتضیات مرحله جدید و معادلات آن».

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.