رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی از نبود نظارت بر ساخت و سازها در منطقه شهرداری ثامن مشهد انتقاد کرد.

نبود نظارت بر ساخت و سازها در منطقه ثامن مشهد

مهندس محمدحسین شرکا در گفت وگو با قدس گفت: پروژه‌های ساختمانی به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته اول پروژه‌های عمرانی که مصوب مجلس هستند و با بودجه‌های دولتی ساخته می‌شوند و دسته دوم پروژه‌های بخش خصوصی است و آنچه در بخش خصوصی از ساختمان‌های بزرگ تا کوچک ساخته می‌شوند متولی کنترل ساخت و ساز آن‌ها سازمان نظام مهندسی و مهندسان ناظر هستند.

وی افزود: متأسفانه برخی پروژه‌های بزرگی در این شهروجود دارند که با شهرداری مشارکت یا تهاتر داشته‌اند، زیر بیرق نظارت سازمان نظام مهندسی نمی‌روند، از جمله این ساختمان‌ها برج سلمان است که آتش گرفت و مهندس ناظر نداشته و مسیر پروانه نیز طی نشده بود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر پروژه هایی وجود دارند که مهندس ناظر ندارند و برای همین موضوع با مدیران شهرداری جلساتی گذاشته‌ایم و از آن‌ها خواسته‌ایم که تسامح نکنند و با قدرت تعامل داشته باشند و برای پروژه‌های خود مهندس ناظر، محاسب و طراح و مجری داشته باشند. که بیشتر این ساختمان‌ها در منطقه شهرداری ثامن، پیرامون حرم مطهر وجود دارد که تعداد آن‌ها نیز کم نیست و آمار آن‌ها را شهرداری دارد.

 ۲۳ سال انحراف از قانون

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در خصوص حذف دلال‌ها از ساخت و سازها گفت: سازمان نظام مهندسی تاکنون خود را منطبق با قانون سازمان نظام مهندسی نکرده بود و در ماده‌های قانونی متعددی آمده است که سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان متولی حوزه ساخت و ساز باید نظارت بر حسن انجام خدمات را داشته باشد. این در حالی است که ما نظارت بر مردم و مهندسان را رها کرده بودیم و سالی ۱۷ هزار مورد بازدید داشتیم که با تغییر هیئت مدیره نظام مهندسی خراسان رضوی در همان روزهای اول خود را با قانون منطبق کردیم و از مهندسان خواستیم تا بر ساخت و سازها نظارت کنند.

 وی افزود: پس از ۲۳ سال انحراف در نظارت و ارائه خدمات ۱۷ هزار بازدید را متوقف کردیم و از این پس سازمان نظام مهندسی به جای مهندس نظارت نمی‌کند، بلکه ما بر عملکرد مهندس نظارت می‌کنیم، که این اقدام برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت در مشهد اجرا شده است.

محمدحسین شرکا ادامه داد: در راستای شفاف سازی با راه اندازی بخشی از اطلاعات مهندسان در سایت سازمان نظام مهندسی پس از ورود به سایت هر مهندسی دارای صلاحیت، ظرفیت و پروانه اشتغال را به طور روشن اعلام می‌کند و برای آگاهی ازاین اطلاعات نیاز به هیچ گونه کدی نیست که با این اقدام فعالیت تمامی مهندسان به طور روشن برای همه افراد جامعه مشخص می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.