عبدالکریم رضوی اردکانی با اشاره به ایجاد ساختار ملی صندوق‌های کشاورزی برای واردات مستقیم نهاده‌های کشاورزی گفت: با ایجاد این ساختار صندوق‌ها نهاده‌های مورد نیاز را مستقیما وارد می‌کنند.

صندوق‌های کشاورزی برای واردات نهاده‌ها ساختار ملی پیدا می‌کنند

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، عبدالکریم رضوی اردکانی مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی امروز اعلام کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشاورزی بزودی قرار است ساختار ملی ایجاد کنند تا از این طریق نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی را خودشان وارد کنند. صندوق‌های کشاورزی در حال حاضر کار مشارکت در تولید،‌ تامین نهاده‌ و حضور در بازار محصولات کشاورزی را انجام می‌دهند و قرار است این صندوق‌ها نهاده‌ها را از منابع اصلی و نه از بازار تامین کنند. 

به گفته رضوی ساختار ملی و استانی تامین نهاده‌ها راه‌اندازی می‌شود و به همین منظور شرکت بازرگانی ثبت می‌شود تا کار واردات و تامین نهاده‌ها را راسا انجام دهد.

نهاده‌های کشاورزی بخش زیادی از هزینه‌های بخش را شامل می‌شود،‌ در برخی موارد ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصولات کشاورزی وابسته به نهاده‌ها است و اگر این نهاده‌ها به قیمت مناسب تامین شود، روی قیمت تمام شده تاثیر خواهد گذاشت. تلاش صندوق‌های کشاورزی این است تا نهاده‌ها از قبیل بذر، سم، کود و خوراک دام با قیمت ارزان‌تری دست سهامدارانش برسد. 

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گفت: ۱۲۰ صندوق سرمایه‌گذاری در کشور با ۱۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه وجود دارد که شامل ۵۸ صندوق شهرستانی،‌۱۸ صندوق محصولی و ۱۹ صندوق حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری است. 

به گفته رضوی این صندوق‌ها با تجمیع منابع مردم و دولت، تسهیلات آسان ، ساده و ارزان در اختیار سهامداران می‌گذارد. تسهیلات این صندوق‌ها حدود ۴ درصد است که به سهامدارانش واگذار می‌شود.

آن طور که رضوی می‌گوید، این صندوق‌ها از ابتدای تاسیس‌شان از سال ۸۳تاکنون ۹۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارائه داده است که ۱۳۰۰ میلیارد تومان آن در سال ۹۷ است. 

رضوی با بیان اینکه تسهیلات این صندوق‌ها در همه زیربخش‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: عمده تسهیلات برای تامین نهاده‌ها مانند بذر، کود، سم و نهاده‌های دامی است. 

وی گفت: قرار است تامین نهاده‌ها طی یک ساختار سازی توسط صندوق‌ها مستقیم از منابع اصلی وارد و تامین شود. 

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با بیان اینکه این نهاد کاملا مردمی است که با مشارکت مردم شکل گرفته است، گفت: همه امورات این صندوق‌ها توسط مردم اداره می‌شود و در سال‌های گذشته مورد اقبال شدید دولت و مردم قرار گرفته است. به طوری که براساس برنامه ششم توسعه قرار است هفت درصد از منابع مورد نیاز بخش کشاورزی توسط صندوق‌ها تامین ‌شود . 

رضوی اضافه کرد: در صورتی که سرمایه‌ ۹ هزار میلیارد تومانی براساس قانون برنامه ششم توسعه برای صندوق‌ها محقق شود، کفایت سرمایه به ۲۰ درصد خواهد رسید که در این صورت می‌توان نیازهای بخش را کامل تامین کرد. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: این صندوق برای طرح ملی آبیاری تحت فشار هم تسهیلات در اختیار مردم می‌گذارد که تاکنون ۴۴۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز ۸۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به سامانه نوین تسهیلات داده شده است. 

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گفت: اعتباری که برای صندوق‌های کشاورزی در بودجه امسال پیش‌بینی شده ۳۵ میلیارد تومان است، در حالی که وزارت جهاد کشاورزی رقم ۴۰۰ میلیارد تومان را پیشنهاد کرده بود؛ رایزنی برای افزایش اعتبار ادامه داد. 

رضوی با تاکید بر اینکه صندوق‌ها مورد حمایت بخش دولتی هم است، گفت: مجلس تصویب کرده تا شورای برنامه‌ریزی استان‌ها ۵ درصد از منابع خود را با صندوق‌ها بدهند که سال گذشته از این محل ۱۶۰ میلیارد تومان به صندوق‌ها داده شد. 

وی همچنین از راه‌اندازی زنجیره تولید در بخش کشاورزی توسط صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی زنجیره تولید میگو در خوزستان و انار در فردوس از جمله آنها است، ضمن اینکه این صندوق‌ها تلاش می‌کنند با تمرکز به قبل،‌حین و بعد از تولید از کشاورزان حمایت کنند. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.