راشاتودی اعلام کرد اقدام واشنگتن در زمینه تولید کلاهک‌های هسته‌ای جدید، آغازگر دور تازه‌ای از رقابت تسلیحاتی خواهد بود.

تولید کلاهک‌های هسته‌ای جدید در آمریکا

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، شبکه تلویزیونی راشاتودی در گزارشی اعلام کرد: درست چند روز پیش از آغاز رسمی کناره‌گیری آمریکا از پیمان تاریخی منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، واشنگتن اعلام کرد سرگرم ساخت کلاهک هسته‌ای جدیدی است.

خبرنگار راشاتودی در گزارشی گفت: کلاهک هسته‌ای w۷۶-۲ یک سلاح هسته‌ای کوچک با قدرت انفجاری کمتر و طراحی خاص است.

پل والِی، کارشناس نظامی آمریکایی در گفتگو با راشاتودی اعلام کرد: اکنون زمان آن است که کشورهای مهم دارای سلاح‌های هسته‌ای با هم دیدار و توافقنامه و پیمان جدیدی را سازماندهی کنند که در آن مشخص شده باشد چه نوع سلاح‌هایی مجاز به توسعه هستند و چه نوع سلاح‌هایی را نباید بسازند. در این صورت دیگر کشوری وجود نخواهد داشت که بر دیگر کشورها سلطه داشته و نسبت به آن‌ها امتیازات بیشتری در اختیار داشته باشد.

خبرنگار شبکه گفت: از سال ۲۰۱۰ شاهد بازگشت رقابت قدرت‌های بزرگ بوده‌ایم. روسیه و چین به صراحت اعلام کرده‌اند به دنبال این هستند نظام بین‌المللی و هنجارهای رفتاری پس از جنگ سرد را تغییر دهند.‌ می‌توان بار دیگر به بحث‌های بی نتیجه بازگشت و گفت روسیه اصلا با آمریکا در جایگاه برابری قرار ندارد و این موضوع را می‌توان از بودجه نظامی دو کشور متوجه شد. در حقیقت، در سال‌های گذشته هزینه‌های نظامی روسیه کاهش داشته است در صورتیکه هزینه‌های نظامی آمریکا افزایش قابل توجهی داشته است.

با وجود این و چند روز پیش از خروج رسمی آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، واشنگتن، روسیه را برای توسعه موشک‌های کروز سرزنش می‌کند. اما موضوعی که واقعا ناراحت‌کننده است، غیرقابل پیش‌بینی بودن و عادت رئیس جمهور آمریکا به تهدید کردن همه است. در واقع ما در آستانه وارد شدن به جنگ سرد و رقابت تسلیحات هسته‌ای دیگری قرار داریم و کسی نمی‌داند سرنوشت این رقابت تسلیحاتی چه خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.