خوزستان- حمید رضا غفوری گفت: با توجه اینکه دانشگاه ها موتور محرک جامعه و انتقال دهنده فرهنگ هستند اهمیت آنها به محیط زیست می تواند بر نسلها تاثیرگذار باشد.

"مدیریت سبز" راهی برای حفاظت نسل‌ها از محیط زیست

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ در نشست خبری دومین هفته مدیریت سبز که در محل دانشگاه چمران ۷ اسفند ۹۷ برگزار شد، حمید رضا غفوری، معاون طرح و توسعه دانشگاه و رئیس ستاد مدیریت سبز با اشاره به اینکه ۳ سال قبل تفاهم‌نامه ای بین سازمان برنامه ریزی و وزارت علوم برگزار شد بنابر اینکه زیرمجموعه‌های دانشگاه علوم فعالیت‌های محیط زیست را در برنامه‌های خود قرار دهند و حمایت سازمان برنامه‌ریزی نیز از لحاظ اعتباری باشد که با نام «مدیریت سبز» خوانده شد.

غفوری از شکل گیری شوراهای مدیریت سبز دانشگاه ها برای ساماندهی این فعالیتها خبر داد و گفت: در دانشگاه چمران نیز از سال ۹۵ این شورا با دوکمیته فرهنگی و اجرایی برای پیشبرد فعالیت های حوزه شکل گرفت.

تاثیر بر نسل ها

وی فعالیت هایی «مدیریت سبز» را در پنج محور اصلی؛ توسعه استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر، مدیریت پسماند و استفاده مجدد از آن، صرفه جویی درانرژی فسیلی، صرفه جویی در مصرف آب و بازچرخانی آن و توسعه فضاهای سبز و گسترش آن ها خوانده  و تاکید کرد: با توجه اینکه دانشگاه ها موتور محرک جامعه هستند اهمیت آنها به محیط زیست می تواند بر نسلها تاثیرگذار باشد، هر دانشگاهی باید به فراخور بودجه خود برنامه هایی این چنینی را اجرا کنند.

غفوری از طراحی برنامه جامع برای فعالیت های مدیریت سبز گفت که ۶ ماه به طول می انجامد و برنامه های انجام شده در این رابطه را چنین بر شمرد: استفاده از لامپ های کم مصرف در مسیرهای عمومی دانشگاه، حذف ظروف یکبار مصرف از سلف سرویس ها، توسعه فضای سبز دانشگاه و تفکیک زباله های کاغذی.

وی در زمینه کاشت نهال دانشگاه چران را رکورد دار اعلام کرد  و افزود: هزار و ۷۳۰ نهال در یکروز کاشته شد که با وجود خشکسالی بخش زیادی از این نهال ها را با استفاده از ایستگاه پمپاژ کنار رودخانه حفظ کردیم.

۴۰تولید تن کمپوست از پسماند

رئیس ستاد مدیریت سبز با اشاره به اینکه برای اولین بار توانستیم با کمک شرکت های دانش بنیان طرح تولید کمپوست از پسماند فضای سبز را اجرایی کنیم، تصریح کرد:  با ظرفیت  تولید ۴۰ تن کود شیمیایی از این ماده بی نیاز شده ایم ضمن اینکه پیش از این برای بیرون بردن پسماند از دانشگاه ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می شد.

غفوری از دیگر اقدامات ساخت دستگاه آب شیرین کن با کارکرد معکوس و مستقیم در آزمایشگاه دانشگاه را نام برد وبیان کرد: به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی و با توجه به اقلیم خوزستان تصمیم به اصلاح معماری ساختمان ها گرفتیم.

وی ادامه داد: نصب کنترل های هوشمند به منظور پایش مصرف برق، ارتقا کیفی موتورخانه ها  و نور رسانی شبکه های برق با شروع بازسازی از ۳ ایستگاه از نمونه اصلاح مصرف است و دو مورد هم در حد مطالعه است که سامانه پساب آب برای صرفه جویی در ۷۵۰ متر مکعب با اعتباری حدود دو میلیارد تومان است.

چمران اولین دانشگاه سبز ایران

علی یاری، امور فرهنگی دانشگاه ودبیر فرهنگی؛ مدیریت سبز را از دو منظر اینکه همه ما بخشی از جامعه و چرخه مواد  و فرهنگ سازی و آموزش نسل های جامعه مهم بیان کرده و خاطر نشان کرد:  در ۱۵ اسفند در نکوداشت چهل استاد درگذشته ۴۰ نهال می کاریم و  ۲۰ اسفند نیز روز بدون خودرو خواهد بود و از دانشجوها و حاضرین در دانشگاه میخواهیم بدون خودرو در دانشگاه حضور یابند.

وی در پایان با اشاره به این مهم که در اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است؛ ابراز امیدواری کرد دانشگاه چمران بتواند اولین دانشگاه سبز ایران باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.