معاون علمی آستان قدس رضوی گفت: یکی از سیاست‌ های این آستان مقدس ایجاد مرجعیت علمی هنر و معماری اسلامی در مشهد می باشد.

سیاست آستان قدس رضوی ایجاد مرجعیت هنر و معماری اسلامی در مشهد است

به گزارش قدس آنلاین محمد مهدی نژاد نوری عصر پنجشنبه در مراسم پایانی دومین نشست هنر و معماری اعتاب مقدسه در عصر معاصر در مشهد افزود: ایجاد رشته دانشگاهی، برگزاری همایش ‌ها و جلسات گفتمانی از جمله برنامه ریزی های آستان قدس رضوی برای رسیدن به این هدف است.

وی اظهار داشت: برگزاری این نشست بستری را فراهم می کند که علم، عمل و تجربه و دانش در کنار هم قرار گرفته و صاحبان تجربه در این خصوص به بحث و تبادل نظر بپردازند.
وی مستندسازی دانش ضمنی را یکی دیگر از کارکردهای این همایش ذکر کرد و گفت: دستاوردهای این همایش می تواند به عنوان یکی از منابع بصری برای دانش ‌پژوهان این عرصه مفید واقع شود.
مهدی نژاد هویت ‌بخشی و تقویت هنر معماری اسلامی را از دیگر دستاوردهای این نشست دانست و افزود:
برجسته ‌سازی هنر اسلامی، توسعه کسب و کار و ایجاد زمینه اقتصادی از کارکردهای این نشست است زیرا زنده نگه داشتن این هنر می ‌تواند به رونق فضای کسب و کار کمک کند.
وی اظهار داشت: با گفت و گو پیرامون مسائل و حل آنها باید موضع هنر و معماری اسلامی را در مقابل مکاتب رقیب تقویت کرد و چنین نشست هایی می ‌تواند پشتوانه حرکت جوانان در مسیر زنده نگه داشتن این هنر باشد.
دبیر علمی بخش تزئینات نشست هنر و معماری اعتاب مقدسه در دوران معاصر نیز گفت: تجمیع اطلاعات هنر و معماری اعتاب مقدسه در ۱۰۰ سال گذشته از اهداف برگزاری این نشست است.
حسن بلخاری افزود: در این نشست تلاش شد دانشنامه جامعی از کل تجربیات اعتاب مقدسه که طی ۱۰۰ سال گذشته صورت گرفته است، ارائه شود.
وی اظهار داشت: تجمیع تجربیات، تحلیل اطلاعات و آسیب ‌شناسی و بهره‌ گیری از مکتب شیعه برای ارائه مدل و الگو به ویژه در توسعه اعتاب مقدسه از دیگر اهداف این نشست بود.
وی گفت: حرم حضرت امام رضا (ع) از وسعت گسترده ‌ای در زمینه هنر و معماری برخوردار است که هیچ مکانی از این ویژگی برخوردار نیست.
استاد دانشکده شهرسازی و معماری دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز در این نشست گفت: فعالیت‌ های عمرانی و هنر معماری به کار رفته در صحن ‌ها و رواق ‌های حرم مطهر رضوی بهترین الگو برای بازسازی و طرح توسعه آستان های مقدسه ائمه معصومین (ع) است.
اکبر حاج ابراهیم زرگر افزود: بخشهایی از معماری مسجد گوهرشاد، مدرسه میرزا جعفر و صحن غدیر حرم مطهر رضوی از نظر طراحی و پیاده ‌سازی بنا منحصر به فرد هستند.
وی اظهار کرد: هنر معماری معاصر در کنار محاسنی که دارد، خالی از اشکال نیست که بخشی از آن به مباحث مدیریتی مربوط می شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: گنبد و گلدسته ‌های حرم مطهر رضوی در معماری گذشته دارای پشتوانه ‌های بنایی و گنبدخانه بودند اما در معماری کنونی صرفا به زیبایی گلدسته ها و گنبد توجه می شود.
زرگر با تاکید بر قرار گرفتن تجربه معماران سابق با علم جدید معماری در کنار هم گفت: برای این فرایند می ‌توان کمیته ‌ای متشکل از استادان خبره ایجاد کرد تا در کنار استفاده از تجربیات از نظرات آنان در اجرای طرحها بهره گرفت.
مدیر مدرسه اسلامی هنر قم نیز در این نشست معماری اسلامی را انعکاسی از تفکرات شیعی دانست و گفت: در طول تاریخ تشیع، کمتر هنری مانند معماری اسلامی در خدمت تفکر شیعی و ترویج این تفکر بوده است.
حجت الاسلام سید محمد حسین نواب افزود: گره خوردن هنر و دین فرصتی برای تفکر شیعی است، پرداختن به هنر، مورد تایید قرآن و سنت است و در خصوص توجه به هنر آیات و روایات بسیار در دین اسلام وجود دارد.
وی اظهار داشت: مرقد مطهر امامان معصوم، منشاء هنر و زیبایی است و همیشه تلاش این بوده تا از بهترین‌ ها در اعتاب مقدسه استفاده شود.
وی از آثار خوشنویسی گنبد حرم مطهر رضوی و شاهکارهای هنر عباسی به عنوان هنرهای تکرار ناپذیر اسلامی نام برد و اظهار امیدواری کرد، با انتقال این هنرها و تجربیات هنرمندان این عرصه به سایر عتبات، آثار گرانبهای هنر معماری اسلامی در سایر اماکن متبرکه گسترش پیدا کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.