سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی گفت: تاکنون پنج جلسه کاری ستاد اجرایی خدمات سفر به منظور هماهنگی و برنامه‌ریزی خاص برای ایام نوروز با حضور ۱۲ کمیته اجرایی ستاد خدمات سفر برگزار شده و تمامی کمیته‌های ما، آمادگی خودشان را اعلام و برنامه‌های کاری خودشان را تبیین کردند تا بتوانند مقدمات کار را برای حضور زائرین فراهم کنند.

آخرین اقدامات انجام شده برای ورود زائران و گردشگران در ایام نوروز به مشهد
به گزارش قدس آنلاین، مهدی فروزان در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای ورود زائران و گردشگران در ایام نوروز به مشهد اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که صورت گرفته در حوزه امداد و نجات است که هم بحث طرح نوروزی آن‌ها «هم‌سفران خورشید» را عملیاتی خواهند کرد و هم دستگاه‌های خدمت‌رسان آن‌ها در سطح شهرستان و مسیر جاده‌ها مستقر خواهند شد و هم‌چنین یک فروند بالگرد آن‌ها هم در سطح جاده‌ها ارائه خدمت خواهد کرد.
وی ادامه داد: تمامی پایگاه‌های امداد و نجات کوهستانی هم فعال خواهند شد؛ ضمن این‌که ۶ ست امداد و نجات جدید که وارد کشور شده، در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس در شهرستان‌های غربی، جنوبی و شمالی استان مستقر خواهد شد که اگر اتفاقی افتاد، بتوانند در خدمت زائران و گردشگران عزیز باشند.
سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی تصریح کرد: تمامی پایگاه‌های اورژانس ما در سطح شهرستان‌ها، جاده‌ها و هم‌چنین سطح شهر مشهد مقدس در حالت آماده‌باش برای ارائه خدمت هستند؛ هم‌چنین بیمارستان‌ها در سطح مشهد و شهرستان‌های تابعه، فعالیت خودشان را انجام خواهند داد.
اقدام به زیباسازی شهرها توسط ۷۴ شهرداری استان‌
فروزان خاطرنشان کرد: تمام ۷۴ شهرداری استان با برنامه‌های متنوع فرهنگی مانند گل‌آرایی و ایجاد المان‌ها در سطح شهرها نسبت به زیباسازی آن اقدام کرده‌اند؛ هم‌چنین بوروشورهایی را آماده می‌کنند تا جاذبه‌های گردشگری، تفریحی و نقاط دیدنی شهرستان‌ها را بتوانند به زائرین و گردشگران عزیز معرفی کنند. شهرداری مشهد در این راستا اقدامات بسیار خوبی را انجام داده؛ ضمن این‌که در تمامی مناطق شهرداری مشهد، برنامه‌های فرهنگی و هنری مانند گل‌آرایی و نصب المان‌ها در سطح شهر مشهد مقدس وجود خواهد داشت.
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه حمل و نقل جاده‌ای افزود: ما در حوزه راه‌آهن ۹۱ رام قطار را به‌صورت رفت و برگشت آماده کردیم که از ۲۵ اسفند ماه، کار خودشان را برای ورود و خروج زائران برنامه‌ریزی کرده‌اند و از ۲۸ نقطه کشور ما زائر خواهیم داشت. قطارهای گردشگری و زیارتی امسال از سراسر کشور به مشهد مقدس خواهند آمد و ما از این ظرفیت برای آوردن زائران و گردشگران استفاده مطلوب را خواهیم برد.
سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی عنوان کرد: بیش از ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس در حوزه حمل و نقل جاده‌های کار نقل و انتقال زائران و گردشگران را به مشهد مقدس بر عهده خواهند داشت.
فروزان بیان کرد: به‌طور میانگین، متوسط روزانه بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ پرواز رفت وبرگشت در مشهد مقدس از فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد با اعلان‌ها برنامه‌ریزی کردیم تا مشکلی برای زائران به‌وجود نیاید؛ ضمن این‌که دستگاه غذایی و تعزیرات حکومتی، تیم روابطش را در فرودگاه مستقر خواهد کرد تا اجحاف و گران‌فروشی در حوزه بلیت در فرودگاه پیش نیاید.
وی ادامه داد: در حوزه تامین اقلام غذایی، زائران و گردشگران حوزه تنظیم بازار، صنعت، معدن و تجارت، تمهیدات لازم را برای ایام نوروز از الان اندیشیده‌اند؛ بحث میوه شب عید را تنظیم کردند، نمایشگاه بهاره را از ۲۷ اسفند ماه برگزار خواهند کرد و هم‌چنین ۷۰ نانوایی پیرامون حرم را به‌صورت ویژه پشتیبانی خواهیم کرد تا کمبودی برای نان زائران و گردشگرانی که بیشتر در این مکان‌ها استقرار دارند، پیش نیاید.
ظرفیت اسکان ۹۲ هزار نفری در آموزش و پرورش
سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی گفت: امسال در حوزه اسکان، فرهنگیان می‌توانند از مدارس و اقامتگاه‌های فرهنگی استفاده کنند و ظرفیتی که برای این کار درنظر گرفتیم، حدود ۹۲ هزار نفر اقامت‌خواب در حوزه آموزش و پرورش است که صرفا زائرین فرهنگی را پذیرش خواهند کرد؛ البته در صورتی که حوادث غیرمترقبه‌ای یا باران و سیلی اتفاق بیفتد، ظرفیت اسکان اضطراری ما در حوزه ‌آموزش و پرورش ارتقاء پیدا خواهد کرد.
توانایی پذیرش و اسکان ۴۲۰ هزار نفر در هتل‌ها و مهمان‌پذیرها و حسینیه‌ها
فروزان  اضافه کرد: در مجموع در حوزه اسکان که شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها و حسینیه‌ها است، ما توانایی پذیرش ۴۲۰ هزار نفر شب، اقامت‌خواب را داریم؛ به‌علاوه این‌که سالن امداد و نجات شهرداری را هم مهیا کردیم تا در مواقع اضطراری بتوانیم از آن استفاده کنیم. در کنار این‌ها ۳۶۰ زائرسرای دولتی هم وجود دارد که زائران و کارمندان دولتی خودشان را در ایام نوروز اسکان و پذیرایی خواهند کرد.
وی ادامه داد: ستاد کمیته دفاتر خدمات مسافرتی ما اکنون فعال است و تیم‌های بازبینی نیز هستند تا در هنگام فروش بلیت‌های نوروزی چه هواپیما، چه قطار و... این نظارت وجود داشته باشد.
آغاز به کار رسمی ستاد اجرایی خدمات سفر از ۲۰ اسفند ماه
سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی بیان کرد: ستاد اجرایی خدمات سفر مشهد مقدس از ۲۰ اسفند ماه به‌صورت رسمی فعالیت خواهد کرد؛ اگرچه در طول سال فعال است ولی در این ایام تا ۲۰ فروردین ماه، هم تعزیرات حکومتی و هم بازرسین همه کمیته‌های اجرایی در آن استقرار خواهند داشت و زائران و مجاورینی که شکایتی در حوزه اسکان، تغذیه و هم‌چنین خدماتی که در مشهد به آن‌ها ارائه می‌شود، دارند، می‌توانند مراجعه کنند و در کمترین زمان ممکن رسیدگی خواهد شد و اگر اجحافی شده باشد، سریع مبالغ اخذ و عودت داده خواهد شد.
پیش‌بینی پنج تا هشت درصد رشد زائر و گردشگر به مشهد در ایام نوروز
فروزان گفت: سال گذشته ما در مشهد مقدس میزبان هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر زائر بودیم. امسال پیش‌بینی می‌کنیم که پنج تا هشت درصد رشد را در این زمینه داشته باشیم و با توجه به حجم تعطیلاتی هم که وجود دارد، پیش‌بینی ما این است که زائر و گردشگر بسیار زیادی به مشهدالرضا(ع) بیایند.
وی افزود: ما در ایام نوروز با همت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد، نوروزگاه را در مشهد مقدس و مرز شهرستان درگز، ترکمنستان برگزار خواهیم کرد و جشن نوروز را در آرامگاه خیام و هم‌چنین آرامگاه فردوسی نیز برگزار خواهیم کرد.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.