خلیل منبتی معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی طی یادداشتی، مهمترین محورهای خدماتی این معاونت را تشریح کرد.

روایت معاون امکان متبرکه آستان قدس از عملکرد این معاونت در سه سال اخیر

به گزارش قدس آنلاین، خلیل منبتی معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی طی یادداشتی، مهمترین محورهای خدماتی این معاونت را تشریح کرد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

مهمترین محورهای خدماتی معاونت اماکن متبرکه در راستای خدمت‌رسانی به زائران و محرومیت‌زدایی شامل در سه سال اخیر تحت پنج عنوان میهمان آسمانی، نعیم رضوان، یا معین الضعفا، امداد زائران و خدمات عمومی بوده است.

طرح «میهمانی آسمانی» از مهمترین طرح‌های این معاونت در راستای توسعه خدمت‌رسانی به زائران بوده که با توجه به دستور تولیت آستان قدس رضوی در جهت تنعم بیشتر زائران از غذای متبرکه حضرت رضا(ع) ایجاد شده است. در قالب این طرح و بهره برداری از مهمانسرای غدیر در کنار مهمانسرای بست شیخ حر عاملی طی سه سال گذشته بیش از ۱۹ میلیون زائر در این مهمان سراها پذیرایی شدند.

پذیرایی روزانه از ۵۰ هزار زائر نوروزی در میهمان‌سرای حضرت رضا(ع)، پذیرایی روزانه از ۱۳ هزار مجاور در طرح سفره‌های اکرام رضوی در ماه مبارک رمضان، توزیع روزانه سه میلیون بسته افطاری سبک میان نمازگزاران در حرم مطهر رضوی، توزیع بیش از ۱۵۶ هزار پرس غذای مهمان‌سرا در مناطق محروم سطح شهر مشهد، توزیع ۷۸۸ هزار و ۵۰۰ پرس غذا در ایستگاه‌های استقبال از زائران نوروزی، اول محرم، دهه پایانی ماه صفر و توزیع در شهرستان‌ها، بهره‌مندی بیش از یک میلیون و ۲۷ هزار زائر غیرایرانی از غذای متبرک مهمان‌سرا و... از دیگر اقدامات انجام شده در قالب این طرح بوده است.

طرح دیگری که در راستای فرصت برابر زائران جهت تنعم از غذای متبرک حضرت رضا(ع) شده است، «نعیم رضوان» است که در قالب این طرح زائران و مجاوران می‌توانند به‌صورت الکترونیکی با ارسال پیامک و ارائه کد ملی خود، ظرف یک سال از یک وعده غذای حضرت استفاده کنند که در این خصوص روزانه ۸هزار پیامک تصادفی در مرحله آزمایشی ارسال شد.

همچنین طرح «یا معین الضعفا» که از اواخر دهه ۶۰ تاکنون توسط خدام بارگاه منور رضوی در حال اجرا است با شناسایی افراد سالمند و معلول شهر مشهد و روستاهای اطراف، زمینه تشرف این افراد را توسط خدام بارگاه منور رضوی فراهم می‌آورد که در این راستا بیش از ۱۰۷ هزار زائر سالمند و ناتوان مشهدی به حرم رضوی مشرف شدند.

«امداد زائران» از دیگر طرح‌های اجرایی در جهت خدمت‌رسانی به زائران و محرومیت‌زدایی بوده که در قالب آن خدمات متنوعی از قبیل تهیه لباس و کفش برای زائران نیازمند، معرفی زائران بیمار و مصدوم به مراکز درمانی و دارالشفا، دعوت از هموطنانی که تاکنون به دلیل فقر مالی به مشهد مقدس مشرف نشده‌اند، اعزام زائران در راه مانده به موطن و پرداخت هزینه سفر آنان ارائه می‌شود.

کمک به ۲۲ هزار و ۸۴۰ زائر در راه مانده، نگهداری سالانه بیش از ۱۶ میلیون وسیله در دفاتر امانات حرم مطهر رضوی، ارائه خدمات با در اختیار داشتن بیش از ۷۰ دستگاه ماشین زائربر و ۳۵۰ دستگاه ویلچیر، توزیع یک هزار و ۵۰۰ پرس غذا در حاشیه شهر مشهد و... از جمله اقدامات انجام شده در سه سال اخیر معاونت اماکن متبرکه در قالب این طرح بوده است.

خدمات دیگری که در بخش امداد زائر در این معاونت انجام شده نیز شامل اهدای بیش از ۲۹ هزار مورد کمک هزینه سفر و سوخت به زائران واجد شرایط، اسکان بیش از ۱۵ هزار زائر در ساختمان موقوفه آصف، اهدای کمک هزینه درمان و دارو به یک هزار و ۲۰۰ بیمار نیازمند، اهدای بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ مورد البسه به نیازمندان، خدمت‌رسانی خودروها زائربر حرم مطهر به بیش از ۱۷ میلیون و ۶۶ هزار زائر و بهره‌مندی بیش از سه میلیون و ۶۵۱ هزار زائر از خدمات صندلی چرخدار است.

در نهایت خدمات عمومی است که توسط این معاونت برای رفاه و آسایش بیشتر زائران و مجاوران ارائه می‌شود که مهمترین آنها نیز شامل اسکان شبانه ۲ هزار و ۵۰۰ زائر در رواق‌های حرم مطهر رضوی، میزبانی از ۲۵ تا ۳۰ میلیون زائر ایرانی و ۳ تا ۵ میلیون زائر خارجی در سال، قطع واردات ۶ هزار لیتری عطر از کشور سوئیس و تولید ۲ هزار لیتر عطر جدید به منظور استفاده در حرم امام رضا(ع) و گل‌آرایی روزانه ضریح مضجع شریف حضرت رضا(ع) با ۵۰۰ شاخه گل و سطح اماکن متبرکه با بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بوته و شاخه گل می‌شود.

منبع:تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.