فرماندار شهرستان طرقبه و شاندیز گفت: شهرداری مشهد در طرح جامع مشهد دچار تخلف قانونی شده است .

طرح جامع مشهد به حریم شهرستان طرقبه و شاندیز تجاوز کرده است

سید حسین حسینی در گفتگو با قدس آنلاین اظهارداشت: بنا بر قانون تعیین محدوده شهر و شهرک ها که مصوبه مجلس شورای اسلامی است محدوده و حریم هیچ شهری نمی تواند از بخش مرکزی آن شهر عبور کند .

وی تصریح کرد: طبق ماده ۲ قانون تعاریف محدوده و حریم شهر و روستا و شهرک ها  و نحوه تعیین آنها  که مصوب سال ۱۳۸۴ می باشد، حریم شهر عبارت است از قسمتی از اراضی بلافصل پیرامون شهر که نظارت و کنترل شهرداری بر آن ضرورت دارد، به طوری که از مرز تقسیمات کشوری شهرستان و بخش مربوطه تجاوز نکند . اما  شهرداری مشهد در طرح جامع این شهر ، بدون توجه به صراحت قانونی به محدوده و حریم، به حریم  شهرستان طرقبه و شاندیز تجاوز کرده و در حدود ۵ هزار هکتار  از این شهرستان را به عنوان محدوده و حریم مشهد تعریف کرده است که یک کار غیر قانونی می باشد .

فرماندار شهرستان طرقبه و شاندیز افزود:  حتی آنها بدون توجه به قانون ، موضوع را به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه کرده اند و این شورا نیز بدون توجه به اسناد بالا دستی این موضوع را تصویب کرده است، اما هنگام  اجرای این طرح به  دلیل  عدم انطباق این مصوبه با قانون مشکل قانونی ایجاد شده است و تقسیمات کشوری اجازه این کار را به آنها نداده است .

حسینی با بیان اینکه اجرای طرح جامع مشهد خلاف قانون بوده و باعث تحدید حریم شهرستان طرقبه وشاندیز می شود،  تصریح کرد: در طرح جامع شهر مشهد ، طرقبه در گذشته که به عنوان یکی از بخش های شهر مشهد بوده است بسیار گسترده از وضعیت فعلی که به عنوان شهرستان طرقبه و شاندیز مطرح می باشد بوده است و اگر خواسته باشند به مرور و به صورت چراغ خاموش محدوده این شهرستان را کوچکتر کنند از حریم این شهرستان چیزی باقی نمی ماند.

وی ادامه داد: مردم و مسئولان این شهرستان نسبت به این موضوع بسیار ناراحت و با آن مخالف هستند و معتقد هستند که اگر قرار است اصلاح تقسیمات کشوری  رخ دهد، ابتدا باید اسناد بالا دستی این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد و سپس اگر این اقدام منطبق با قانون بود اجرایی شود .

 حسینی تصریح کرد: با این تخلفی که در طرح جامع مشهد صورت گرفته است جاده شاندیز به عنوان حریم این شهرستان با مشهد خواهد شد، به طوری که ضلع جنوب این جاده مربوط به شهرستان طرقبه و شاندیز و ضلع شمال آن مربوط به مشهد خواهد شد و روستاهایی مثل حسین اباد، صفی آباد و چاهشک جزو حریم مشهد قرار می گیرند و یک کوچه از این روستاها به عنوان حریم بین شهرستان طرقبه و شاندیز با مشهد خواهد شد،  زیرا در طرح جامع مشهد عنوان شده است که آنچه در طرح هادی قرار می گیرد جزو شهرستان طرقبه و شاندیز و خارج از طرح هادی جزو شهرستان مشهد محسوب شود .

وی اظهار داشت:جالب تر ان است که در طرح جامع شهر مشهد ، ساختمان فرمانداری فعلی طرقبه و شاندیز در محدوده شهر مشهد قرار گرفته است و چشم انداز ساختمان جدید فرمانداری این شهرستان که در حال ساخت است نیز محدوده شهر مشهد است. از طرفی با اجرای طرح جامع شهر مشهد افراد باید از جلو فرمانداری طرقبه و شاندیز عبور کنند و برای کارهای خود به فرمانداری شهر مشهد مراجعه کنند.

حسینی با بیان اینکه چه دلیلی دارد که شهرمشهد با این همه بزرگی به حریم شهرهای دیگر تجاوز کند و از طرفی خدمات ما به شهروندان در طرقبه و شاندیز نسبت به شهر مشهد از همه حیث نیز بهتر است، افزود: حریم قانونی ما با شهرمشهد، کال چهل بازه و خط الراس پل مهندس پرتوی و از طرف منطقه الهیه ، انتهای بلوار مجیدیه آخرین مرز شهرستان طرقبه و شاندیز با مشهد است.

وی ادامه داد: شهرداری مشهد قصد دارد پس از اجرای طرح جامع مشهد این مسیر را تحصیل حریم کند و پس از آن در باقی‌ مانده املاک به مالکان آن منطقه امتیاز دهد و به ‌وسیله این امتیازها درآمدی کسب کند از یان رو موضوع ارائه خدمات به مردم صرفا یک بهانه از سوی شهرداری مشهد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.