۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 653675

همان گونه که بارها گفته شده نام‌گذاری روزها یا هفته در تقویم سالانه با این هدف صورت می‌گیرد تا به همین بهانه مباحث مختلف مرتبط با آن مورد یا موضوع مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.

هفته شوراها و چند نکته

یکی از همین نام‌گذاری‌ها در هفته دوم اردیبهشت به نام هفته شوراها می‌باشد که نهم اردیبهشت به عنوان روز آغاز به کار شوراها شناخته می‌شود.

با نگاهی به سابقه تاریخی شوراها می‌بینیم هرچند از آغاز انقلاب اسلامی، شوراها به عنوان ارکان جدی مدیریت اجتماعی شناخته می‌شدند و حتی در قانون اساسی هم مورد توجه بوده، اما به دلایل مختلف تا ۲۰ سال بعد از انقلاب خبری از تشکیل آن‌ها نبود.

 کارنامه ۲۰ ساله

اما سرانجام نخستین انتخابات رسمی شوراها در راستای اجرای قانون اساسی روز هفتم اسفند ۱۳۷۷ در چارچوب برنامه توسعه سیاسی و گسترش نهادهای مدنی و مشارکت عمومی برگزار شد و حدود ۱۸۵ هزار نفر اعضای اصلی و علی‌البدل از سوی مردم برگزیده شدند و سرانجام در روز نهم اردیبهشت ۱۳۷۸ شوراهای شهر و روستا به طور رسمی دوره چهار ساله مسئولیت خود را برای تحقق بخشی از حاکمیت مردم که عملی شدن آن در گرو فعالیت این نهاد است آغاز کردند. اکنون دوره پنجم شوراها است و فراز و فرودهای فراوانی داشته، اما مانند بسیاری از اقدام‌های مشابه در کشور هیچ گاه در پایان هر دوره گزارشی تحلیلی از عملکردها و اقدام‌ها در قالب یک کارنامه صورت نگرفته و با روی کار آمدن عده‌ای دیگر برای دور جدید تنها وعده‌های جدیدی مطرح می‌شود و باز تا چهار سال دیگر اوضاع همان می‌شود که بوده است.

بنابراین به بهانه این روزها می‌خواهیم توجه اعضای شورای پنجم را به این نکته جلب کنیم که برای آنکه قضاوتی آسان از عملکرد خود داشته باشند نگاهی به وعده‌های تبلیغاتی خود در زمان انتخابات شوراها داشته باشند و ببینند از آنچه گفته‌اند به چه میزان عمل کرده‌اند.

از وعده تا عمل

بر همین اساس اگر بخواهیم نگاهی کلی به عملکرد شورای شهر مشهد داشته باشیم، خواهیم دید چند شعار یا وعده مشترک بین تمام اعضای فعلی در زمان انتخابات مشترک بوده (که البته با توجه طیف سیاسی مشترک و داشتن یک فهرست واحد دور از انتظار هم نبود) شعارهایی چون نشاط اجتماعی و بازگشت سرمایه‌گذاران به مشهد و احیای توس و پایان دادن به تراکم فروشی در شهر.

هرچند نمی‌توان به صورت دقیق به جمع‌بندی نهایی و نتیجه روشن رسید، اما آنچه در ظاهر دیده می‌شود موفقیت قابل توجهی در این حوزه‌ها نداشته‌اند البته نمی‌توان از اقدام‌های انجام شده هم چشم‌پوشی کرد، اما نکته قابل توجه این است که به دلیل همان یک دست بودن شورای پنجم و همسویی کامل سیاسی با دولت، بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که باید عملکرد بهتری داشته باشند.

برای مثال موحدیان فرماندار اسبق مشهد در ابتدای آغاز به کار شورای پنجم می‌گوید: فهرستی رأی آورده است که یک دست است اعضای این شورا هیچ عذری ندارند، چرا که نگاه سیاسی همگام با دولت دارند و منتخب دولت هستند پس نباید در راستای تحقق وعده‌هایی که به مردم داده‌اند مشکلی داشته باشند.

او می‌افزاید: به نظر من اعضای شورای پنجم وعده‌هایی را که در دوران انتخابات داده را فهرست و براساس وعده‌های داده شده عمل کنند؛ این پذیرفتنی نیست که برای تحقق نیافتن وعده‌هایشان وضعیت حاکم بر جامعه را بهانه کنند؛ زیرا این‌ها زمانی که برای شورا نامزد شدند، وضعیت را تحلیل کرده و سپس وعده داده بودند.

بنابراین با استناد به گفته‌های موحدیان و به بهانه تقویم سالانه برای نام‌گذاری روز شورا از اعضای شورای پنجم می‌خواهیم یک بار دیگر گفته‌های دوره انتخاباتی خود را مرور کنند و برای آنکه در جهت اعتماد عمومی گام مؤثرتری بردارند با همتی بیشتر برای تحقق وعده‌های داده شده، تلاش کنند.

با این اوصاف امیدواریم اعضا یا رئیس شورای شهر مشهد در این هفته گزارش کاری مبتنی بر وعده‌هایی که داده شده را ارائه نمایند و میزان تحقق وعده‌ها در هر بخش را مشخص نمایند تا مردم تحلیلی واقع بینانه از عملکرد منتخبان خود در شورای پنجم داشته باشند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.