رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان گفت: یکی از ویژگی‌های بارز و شاخص شهید مطهری جامعیت ایشان بود. شهید مطهری شخصیت تک بعدی نداشت لذا این استاد بزرگوار نمونه موفقی از الگو برای معلم و متعلم محسوب می‌شود.

«جامعیت»، از شاخصه‌های استاد مطهری بود
 
به گزارش قدس آنلاین ، حجت الاسلام و المسلمین اکبر فرجام امروز 11 اردیبهشت ماه در همایش تجلیل از مقام معلم در تالار نور مشهد با اشاره به سخن امام علی(ع) در خصوص اینکه «یک انسان باید یا معلم باشد و یا متعلم» در خصوص شخصیت شهید مطهری بیان کرد: ایشان یک عالم و متعلم موفقی بودند.
وی گفت: علامه طباطبایی که از اساتید این شهید عالم بودند بعد از شهادت ایشان با حالت تأثر و گریه از ایشان یاد می کردند و می‌گفتند: هر وقت ایشان را در کلاس درسم حضور پیدا می‌کرد از شادی و شعف حالت رقص در من پیدا می‎شد، به این جهت که می‌دانستم هرچه تدریس می‌کنم هدر نمی‌رود و محفوظ می‌ماند. شهید مطهری شاگرد امام(ره) نیز بودند و ایشان نیز از وی به عنوان حاصل عمر یاد کردند.
فرجام با اشاره به تفسیر آیه 76 سوره نحل  که خداوند می‌فرماید: «وَضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً رَّجُلَیْنِ أَحَدُهُمَا أَبْکَمُ لاَ یَقْدِرُ عَلَیَ شَیْءٍ وَهُوَ کَلٌّ عَلَی مَوْلاهُ أَیْنَمَا یُوَجِّههُّ لاَ یَأْتِ بِخَیْرٍ هَلْ یَسْتَوِی هُوَ وَمَن یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَهُوَ عَلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ» خداوند مثلی ( دیگر ) زده: دو مردی را که یکی از آن دو گنگ مادرزاد است ( نه می فهمد و نه می فهماند و ) توانایی بر چیزی را ندارد و سربار خواجه خویش است ، به هر سو که روانه اش کند خیری نمی آورد ، آیا او با شخصی ( سالم و کامل ) که پیوسته به عدل فرمان می دهد و خود بر راهی راست است یکسان است؟ شریکان خدا هم قابل مقایسه با او نیستند؛ افزود: خداوند در این آیه دو انسان را در مقام مثال مقایسه کرده است.
وی ادامه داد: در این آیه یک انسان سربار، ضعیف در استدلال که منطق ندارد و بی‌خاصیت است و توقع مثبتی از وی نمی‌رود، با یک انسان اهل منطق که سربار نیست و خود را ناتوان نمی‌پندارد و اهل خیر است مقایسه شده است.
رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان گفت: شهید مطهری یک انسان فوق‌العاده بود که یک الگوی تمام عیار معلم و متعلم در جامعه امروز به شمار می‎آید، لذا ما اگر بگوییم الگویی برای ارائه نداریم بی‎منطق است چرا که جریان مستمر دینی هیچگاه از الگو تهی نمی‌شود.
فرجام با بیان اینکه اسلام بعد از رحلت پیامبر(ص) با یک تأخیری وارد ایران شد، اضافه کرد: وقتی اسلام به ایران وارد شد، ایرانیان خدمات بزرگی به این دین مقدس کردند و اسلام نیز در طول تاریخ ایرانی‌ها را بلند مرتبه کرده است  و شهید مطهری این خدمات اسلام به ایران را بررسی کردند و کتاب «خدمات متقابل اسلام به ایران» را که یکی از کارهای ارزشمند ایشان است را تألیف کردند و من توصیه می‌کنم همه این کتاب را مطالعه کنند.
رئیس دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت خراسان بیان کرد: یکی از ویژگی‌های بارز و شاخص شهید مطهری جامعیت ایشان بود. شهید مطهری شخصیت تک بعدی نداشت لذا این استاد بزرگوار نمونه موفقی از الگو برای معلم و متعلم محسوب می‌شود.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های شهید مطهری موقعیت و زمان شناسی ایشان بود. شهید مطهری در اوج شرح منظومه، عدل الهی و کتاب انسان کامل را می‌نویسد و در جای دیگر نیز کتاب «داستان راستان» را برای کودکان تألیف می‌کند و اگر یک نفر نداند و این دو کتاب را بخواند، متوجه نخواهد شد که مولف این کتاب‌ها یک نفر بوده است.
فرجام گفت: شهید مطهری متناسب با نیازها قلم می‎زد، مانند امام (ره) که بعد از تألیف کتاب اسرار هزار ساله که تمام مسلمات دینی را زیر سوال برده بود، «کشف الاسرار» را تألیف کرد و این کتاب در واقع پاسخ به آن کتاب بود. آن روزها که مجله زن روز یک مجله کثیف بود حقوق زنان از دیدگاه اسلام را زیر سوال برده بود، شهید مطهری شرط فعالیت در آن مجله را نوشتن در ستون مقابل همان صفحه از مجله قرار داد تا از این راه پاسخ به آن شبهات را بدهد.
رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان افزود: دشمن شناسی از دیگر ویژگی‌های استاد مطهری بود و در زمانی که همه در فکر مبارزه بودند، ایشان در مقابل گروه فرقان موضع گرفتند و علت شهادت ایشان نیز همان کینه‌ای بود که این گروه داشتند.
وی بیان کرد: درباره مسئله فلسطینی که امروز برای ما جا افتاده است، شهید مطهری 50 سال پیش در سخنرانی‎‌های خود علیه اسرائیل فریاد می‌زد. شهید مطهری به مسائل عمیق نگاه می‌کرد و شاید اگر این نگاه عمیق نبود اسیر جریان‌های غالب آن زمان می‌شد.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.