پویش «مهر مادرانه» با محوریت دوخت لباس، پشه بند و تهیه میوه برای کودکان مناطق سیل‌زده، در شهر مشهد در حال برگزاری است. این پویش که توسط تشکل «مادرانه» شاخه مشهد مقدس اجرا می‌شود، به صورت کاملاً خودجوش به جمع‌آوری کمک‌های مردمی و دوخت لباس می‌پردازد.

مرهمی هنرمندانه بر دلهای زخم خورده

لیلا اقبالی/

پویش «مهر مادرانه» با محوریت دوخت لباس، پشه بند و تهیه میوه برای کودکان مناطق سیلزده، در شهر مشهد در حال برگزاری است. این پویش که توسط تشکل «مادرانه» شاخه مشهد مقدس اجرا می‌شود، به صورت کاملاً خودجوش به جمع‌آوری کمک‌های مردمی و دوخت لباس می‌پردازد.

خانم حسینا؛ مسئول تشکل مادرانه مشهد در این باره می‌گوید: با اخباری که از وضعیت مردم در مناطق سیل‌زده بخصوص استان خوزستان دریافت می‌کردیم، یکی از مشکلات خانواده‌ها را نبود لباس‌های مناسب تشخیص دادیم. بیشتر لباس‌هایی که برای مردم ارسال شده بود، دست دوم بودند و با شأن و کرامت انسانی خانواده‌ها تناسب نداشتند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم با تهیه پارچه و دوخت لباس‌های زیبا برای کودکان این مناطق که متناسب با شأن و سلیقه و فرهنگ خودشان باشد، مرهمی بر دل‌های زخم خورده شان بگذاریم.

• متناسب با سلیقه و شأن و فرهنگ خانواده‌ها

خانم حسینزاده یکی از اعضای فعال پویش هم می‌گوید: با فراخوان‌هایی که برای جمع‌آوری کمک در گروه‌ها، مساجد و سایر مراکز دادیم، مبلغی حدود ۳ میلیون تومان برای خرید پارچه جمع‌آوری شد و بیش از ۱۰۰ نفر از مادران برای دوخت لباس اعلام آمادگی کرده و در محل‌های تعیین شده برای انجام کار گرد هم آمدند.

برخی افراد به ما می‌گفتند بهتر نبود به جای خرید و دوخت پارچه، لباس‌های آماده بازاری خریداری می‌شد؟ باید گفت هدف ما نشان دادن این نیّت بود که همان‌طور که برای فرزندان خودمان سلیقه به خرج می‌دهیم و لباس می‌دوزیم، برای این کودکان عزیز هم این کار را انجام دهیم؛ بنابراین سعی داشتیم در تهیه پارچه و الگوی لباس و دوخت، متناسب با سلیقه و شأن و فرهنگ این خانواده‌ها عمل کنیم.

خانم لقمانی؛ عضو دیگر شورای مرکزی مادرانه مشهد نیز می‌گوید: مادرانه مشهد پیش از این نیز پویش کلاه‌های مرواریدی را اجرا کرد که در آن بیش از ۲۰۰ کلاه برای کودکان زلزله‌زده کرمانشاه بافته و ارسال شد. با تجربه ای که از استقبال مادران مشهدی به دست آورده بودیم، پویش فعلی را امیدوارانهتر رقم زدیم. همه خانم‌ها چرخ خیاطی شخصی خودشان را برای کار می‌آوردند و تمام توانشان را برای به کار بستن ظرافت و هنر خود و محبت مادرانه‌شان به خرج می‌دادند.

مادری؛ تضادی با انجام رسالت‌های اجتماعی ندارد

خانم حمیدی؛ یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی این تشکل می‌گوید: یکی از اهداف ما در این پویش، در کنار کمک‌رسانی به مردم عزیزمان، اثبات این موضوع است که مادر بودن نه تنها تضادی با انجام رسالت‌های اجتماعی ما ندارد، بلکه با پرداختن به دغدغه‌های انساندوستانه، فضایی برای انتقال این دغدغه‌ها به فرزندانمان هم ایجاد می‌شود. همچنین کودکانمان با کشیدن نقاشی برای کودکان سیلزده در این پویش مهربانی سهیم می‌شوند. ما اصرار داریم در این فعالیت، مادر و کودک هر دو در کنار هم باشند و فرزند داشتن را محدودیتی برای خودمان نمی‌بینیم. در هنگام فعالیت خیاطی، یکی دو نفر از مادران به نگهداری از بچه‌ها و بازی با آن‌ها می‌پردازند. ما از بچه‌های همدیگر مثل بچه‌های خودمان مراقبت می‌کنیم و سعی می‌کنیم مادرانگی را برای هم تسهیل کنیم.

خانم دنیادیده؛ عضو فعال دیگر پویش اظهار می‌دارد: تهیه میوه خشک یکی دیگر از برنامه‌های پویش است و قرار است میوه‌های خشک پس از بسته‌بندی به همراه لباس‌ها برای این مردم عزیز ارسال شوند. همچنین با توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه و وجود پشه، برای ۵۰ خانوار پشه بندهای چهار تا پنج نفره دوخته شده و آماده ارسال هستند.

گفتنی است مجموعه «مادرانه» تشکلی کشوری است که از مادران جوان و دغدغه‌مند در حوزه مادری و فرزندپروری تشکیل شده و با فعالیت‌های متعددی همچون کتابخوانی، جلسات بحث، انتقال تجربه در فضای مجازی و ... همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.