فاضلاب یا پساب آب‌های آلوده همان آب‌های استفاده شده در کاربری‌ها و مصارف قبلی است که برای استفاده مستقیم دیگر قابل بهره‌برداری نیست.

اگو ۲۶ ساله شد، وعده‌ها عملی نشد

از قدیم این آب‌ها به روش‌های متفاوتی چون چاه‌های جذبی دفع می‌شد که اگرچه در برخی از مناطق اکثراً روستایی یا بیشتر شهرها هنوز این روش‌ها مرسوم است.

اما سیستم جمع‌آوری شبکه‌ای فاضلاب یا همان اگو سال‌هاست که مورد استفاده مردم شهرهای بزرگ قرار گرفته است. با این سیستم تمامی فاضلاب‌های خانگی بعد از اتصال هر واحد به اگو جمع‌آوری شده و به سمت تصفیه خانه‌هایی که به منظور استفاده مجدد این فاضلاب‌ها در نظر گرفته شده‌اند هدایت می‌شود تا در نهایت بعد از طی مراحل مختلف در تصفیه خانه به صورت آب قابل استفاده وارد چرخه آبی شهر شود.

  سال ۷۲، آغاز کار

در مشهد نیز گرچه قسمتی از منطقه قاسم‌آباد و در محدوده شهرک لشکر زیر ساخت‌های سیستم جمع‌آوری فاضلاب از سال‌های قبل وجود داشته و پیش‌بینی در این خصوص صورت گرفته، اما در سال ۶۸ پروژه احداث شبکه فاضلاب شهری به تصویب رسید و از سال ۷۲ آغاز به کار کرداین یعنی چیزی حدود ۲۶ سال قبل.

با اینکه زمان اتمام پروژه اگو شهر مشهد سال ۹۵ اعلام شده بود، اما تاکنون که سه سال از موعد مقرر پایان اجرای شبکه فاضلاب مشهد می‌گذرد هنوز که هنوز است در قسمت عمده ای از شهرمشهد شبکه فاضلاب راه اندازی نشده و مردم با همان روش‌های سنتی گذشته اقدام به دفع فاضلاب‌های خانگی شان می‌کنند!

نکته‌ای که دو روز پیش همتی مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی در کارگاه مدیریت یکپارچه زیست بومی رودخانه کشف رود به صراحت به آن اشاره کرده و از آمار ۳۷ درصدی شهر مشهد که فاقد شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند در این کارگروه سخن به میان آورده است! این در حالی است که مظاهری معاون وقت بخش مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب مشهد حدود چهار سال قبل در گفت‌وگو با خبرنگار قدس اعلام کرده بود هم اکنون ۶۰ درصد مردم مشهد از شبکه جمع‌آوری فاضلاب برخوردارند که با احتساب آنچه که مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی عنوان داشته است تنها ۳ درصد در این مدت چهار سال به مجموع شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر مشهد اضافه شده است.

  طرح ناقص اگو                           

این در حالی است که با وجود اینکه در ۶۳ درصد شهر مشهد طرح جمع‌آوری فاضلاب شبکه گذاری شده، اما بنا به دلایلی از جمله پرداخت هزینه‌هایی که برای انشعاب مشترکین باید بپردازند هنوز هستند واحدهای مسکونی که به شبکه اگو متصل نشده‌اند و فاضلاب آن‌ها به صورت سنتی دفع می‌شود. سؤال اینجاست که تا چه زمانی و با چه شرایطی این روند قرار است ادامه پیدا کند که اول اینکه پروژه‌ای که سه سال قبل باید به اتمام می‌رسید به سرانجام برسد؟ و دوم چرا واحدهای مسکونی که در محدوده طرح اگو قرار دارند تشویق یا مجبور به اتصال به شبکه جمع‌آوری فاضلاب نمی شوند تا از بروز خیلی از مشکلات زیست محیطی مرتبط به این موضوع جلوگیری شود؟

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.