سنندج- نشست شوراهای اسلامی استان کردستان فرصت مغتنمی بود تا نمایندگان مردم این استان از مشکلات خود بگویند و از استاندار به‌عنوان بالاترین نماینده دولت در استان پاسخ بشنوند.

مطالبه ۱۲۰ میلیاردی استاندار کردستان تا آمارهای غیرواقعی

قدس انلاین-گروه استان ها: هرچند که مطالبات شوراهای اسلامی در این نشست را می‌توان به‌صورت عمده در کمبود اعتبارات، کمبود اختیارات و عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی تقسیم‌بندی کرد اما واقعیت این است که استاندار کردستان نیز در این نشست گلایه بسیاری از شوراها داشت و از آن‌ها خواست تا خدمت به مردم را محور قرار داده و کمتر به حاشیه بروند.

کمبود منابع مالی

کمبود منابع مالی نخستین و در زمره اصلی‌ترین سخنرانی‌های اعضای شوراهای اسلامی در این نشست بود.

در همین راستا کریم امینی عضو شورای شهر بانه اظهار کرد:سؤال اینجاست چگونه از شهرداری که توان پرداخت حقوق پرسنل خود را ندارد انتظار داریم به توسعه خدمات شهری بپردازد؟

وی یادآور شد: دسترسی به زمین و امکانات شهری یکی از مؤلفه‌های اصلی در توسعه پایدار است و عملکردها باید بر اساس خواسته مردم باشد اما متأسفانه شهرداری‌ها با کمبود منابع مالی مواجه هستند.

نماینده شوراهای شهرستان بانه بابیان اینکه اقتصاد مرزی استان وابسته به مبادلات مرزی است، تصریح کرد: مردم و کسبه شهرهای مرزی سفره‌های خالی در خیابان‌ها پهن کرده‌اند، نبود زیرساخت‌های لازم در بخش‌های صنعتی سبب فقر برای جوانان و مردم شده است، اعتراض مردم در خصوص بسته‌شان مرز به‌جا و به‌حق بود و باید اعتراض آنان شنیده شود.

بغض شوراها

منصور منصور نژاد نماینده شوراهای شهرستان قروه نیز از دیگر سخنرانانی بود که اظهار کرد: اعضای شورای روستاها به دلیل عدم‌حمایت مالی رغبتی به انجام کار ندارند و نمی‌خواهند در دوره‌های بعد شرکت کنند چراکه زمانی که خود شوراها با مشکل روبه‌رو هستند، چگونه می‌توانند مشکلات مردم را برطرف کنند.

وی گفت: باید مسئولان شورا باور باشند و آن‌ها را در حاشیه قرار ندهند، روزی بغض شوراها خواهد ترکید، ناامیدی و بی‌احترامی به شورا ناامیدی و بی‌احترامی به مردم است.

مطالبات شهرداری را بپردازید

محمد محمودی نماینده شوراهای شهرستان دیواندره نیز اظهار کرد: شهرداری‌ها نیازمند تسویه‌حساب بدهی‌های خود هستند، زمانی که بودجه وجود داشت تفکر نبود اکنون‌که تفکر در جامعه حاکم شده، بودجه نیست.

وی بابیان اینکه تا زمانی که شهرداری موفق به دریافت طلب خود نشوند نمی‌توان برنامه‌ای برای توسعه شهر و یا خدمت داشت از استاندار خواست تا در این راستا و برای وصول مطالبات از دستگاه‌های اجرایی فکری بردارد.

حاشیه نرویم

استاندار کردستان نیز که پیش‌ازاین نیز از متن سخنرانی‌های قبلی وی می‌شد به گلایه و ابراز نارضایتی از شوراها پی برد در این نشست باری دیگر گلایه خود را از شوراها اعلام کرد.

مسئولان شوراهای اسلامی استان که در سخنان خود از استاندار خواستند تا فکری برای بازگشایی مرز کند، طلب شهرداری‌ها را از ادارات تحت فرمانش بستاند و نسبت به تأمین کمک‌های مالی اقدام کند منتظر بودند تا قول‌های امیدوارکننده‌ای از استاندار بشنوند.

استاندار کردستان نیز در پاسخ به مطالبات مسئولان و اعضای شوراهای اسلامی استان گله‌مندی‌های سال گذشته خود را از وجود اختلافات برخی از اعضای شوراها و ضرورت «خدمت‌رسانی به مردم» تکرار و گریزی هم به انجام استخدام‌های غیرقانونی در شهرداری‌های کردستان زد.

اتاق شیشه‌ای چه شد؟

استاندار کردستان با انتقاد و ابراز گله‌مندی از برخی اعضای شورای شهرستان‌ها بیان کرد: متأسفانه در بعضی شهرها، شورا و شهرداری‌ها باهم تفاهم ندارند و این مسئله سبب شده از رسالت واقعی خود که خدمت به مردم است، بازبمانند.

وی وجود پاره‌ای از مشکلات را به ضعف شوراها و شهرداری مربوط دانست و گفت: بارها بر وجود ایجاد اتاق شیشه‌ای در شهرداری‌ها و پرهیز از استخدام‌های غیر لازم تأکید کرده‌ام اما متأسفانه شاهد به‌کارگیری‌ نیرو در برخی شهرداری‌ها بوده‌ایم.

مرادنیا تأکید کرد: شهرداری‌ها نباید همه مشکلات را به دولت تحمیل کنند و شوراها اگر شهرداری را ناتوان می‌دانند، وی را عزل کنند؛ منطقی نیست از من انتظار انجام کارهای مربوط به شهرداری‌ها را داشته باشند.

۱۲۰ میلیارد تومان چه شد؟

استاندار کردستان گفت: دولت در سال گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان از منابع ارزش‌افزوده به شهرداری‌های کردستان کمک کرد اما سؤال اینجاست که خروجی کار این اعتبار چه بوده است؟ باید شهرداری‌ها حداقل پرسنل خود را اداره کنند تا این مبالغ صرف کارهای عمرانی و شهری شود.

وی گفت: بنده طلب شهرداری‌ها را از دستگاه‌ها پیگیری کرده‌ام اما هیچ دستگاهی آن را قبول نکرده و گفته‌اند این مبالغ چند برابر و غیرواقعی است، اگر شهرداری‌ها شفاف نباشند به نتیجه نخواهیم رسید، اگر ارقام غیرواقعی است آمار واقعی را بیان کنید، بنده نمی‌توانم حرف شمارا قبول و حرف فلان مدیرکل را باور نکنم.

پرهیز از سیاسی‌کاری

وی گفت: به اعتقاد بنده برخی از اعضای شوراها به حاشیه رفته و سیاسی‌کاری می‌کنند اما از آن‌ها می‌خواهیم از مسائل حاشیه پرهیز و مشکلات مردم را پیگیری کنند، بیان این مسائل جز ناامیدی و التهاب جامعه نتیجه‌ای نخواهد داشت، جامعه نیاز به «وحدت، همدلی و همفکری» دارد.

وی اظهار کرد: شوراها منتخب مردم بوده و مردم از آن‌ها نمی‌پذیرند که مسائل سیاسی را در شوراها دنبال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.