حداقل سن افراد برای کاندیداتوری در شورایاری ها 25 سال و حداکثر سن برای کانداتوری 75 سال  تصویب شد

تصمیمات جدید شورای شهر تهران برای انتخابات شورایاری ها

گروه جامعه- محمود مصدق: در حالی که  ارزیابی های تحلیل گران سیاسی و اجتماعی نشان می دهد  بدلایل مختلف، بویژه عملکرد ضعیف دولت و شورای اصلاح طلب دوره پنجم شهر تهران طی دو سال اخیر، مشارکت مردم در انتخابات آینده کاهش یابد با این وجود شورای پایتخت شرط سنی رای دهندگان را از 15 سال به 18  سال افزایش داده است که این  خود باعث کاهش بیشتر رای د هندگان می شود .

 به گزارش خبرنگارما، شورای اسلامی شهر تهران  صبح امروز و در یک جلسه علنی به بررسی  طرح دو فوریتی اصلاح  اساسنامه  انتخابات شورای ها  پرداخت.

در ابتدای  این جلسه تبصره 3 ماده  3  این اساسنامه که بر اساس آن  سن رای دهندگان در انتخابات شورایاری ها  از 15 سال به 18 سال افزایش می یابد مورد  بررسی قرار گرفت.

علی اعطا در واکنش به این تبصره  با اشاره به این که محدود کردن سن افراد از ۱۵ سال به ۱۸ سال با روح کلی موضوع شورایاری ها سازگار نیست، افزود: ما در خصوص جلب مشارکت مردم  و نقش پذیری افراد  در محلات صحبت می کنیم بنابراین  تبصره یاد شده با افرادی که اتفاقا در سن فعال هستند منافات دارد.

محمد سالاری هم  در مخالفت با تبصره مذکور گفت: برای شورای اصلاح طلب خوب نیست که دایره مشارکت های سیاسی و اجتماعی را کاهش دهد.

وی با اشاره به این که مشارکت مردم در شورایاری ها همین الان هم کم است،، افزود: قطعا افزایش سن رای دهندگان به 18 سال باعث کاهش مشارکت مردم می شود. بنابراین بهتر است  سن رای دهندگان  همان 15 سال باشد  تا این گونه به دانش آموزان اجازه بدهیم از امروز رأی دادن را تمرین کنند.
از سوی دیگر اما زهرا نژادبهرام  عضو هیات رئیسه شورای شهرموافق افزایش سن رای دهندگان بود. او  با اشاره به این که نمی توانیم رفتار انتخاباتی را موردی در نظر بگیریم و هر وقت خواستیم در آن تغییر ایجاد کنیم برای مثال  سن رای برای مجلس ۱۸ سال باشد  برای شورایاری ها ۱۵ سال.

وی با اشاره به این که شورایاری ها بازوان شوراها هستند لذا تصمیمات آنها دارای اهمیت است، تصریح کرد: بنابراین طبق قانون باید مشارکت افراد در سن 18 سالگی باشد.  

امانی عضو دیگر شورای شهر هم چنین نگاهی داشت و گفت:  بهتر است یک نظم در قوانین پیدا کنیم و ثباتی در این حوزه داشته باشیم.
وی با بیان این که بهتر است در حوزه شورایاری ها تخصصی تر عمل کنیم ، افزود:  وقتی یک بچه ۱۸ می تواند از سن 18 سالگی گواهینامه رانندگی اخذ کند پس بهتر است مشارکتش در انتخابات هم  در همین سن  باشد

  پس از اظهارات مخالفین و موافقین تبصره   3 ماده 3 اساسنامه با ۱۲ رأی موافق و ۷ رأی مخالف به تصویب رسید.

تصویب حداقل و حداکثر سن نامزدهای شورایاری

همچنین در ادامه این جلسه و با رای اعضای شورای شهر تهران ماده 5 اساسنامه شورایاری ها اصلاح شد و بر اساس آن  حداقل سن افراد برای کاندیداتوری در شورایاری ها 25 سال و حداکثر سن برای کانداتوری 75 سال  تصویب شد.

حسن شهرت و سوءشهرت برای کاندیداهای انتخابات شورایاری‌ها  

اما پس از موضوع  افزایش سن رای دهندگان به 18 سال  بحث دیگری که واکنش های مختلف اعضا را بدنبال داشته  اصلاح  بند ح  اساسنامه شورا یاری ها بوده است .

طبق بند اساسنامه  کاندیداها باید حسن شهرت داشته باشند اما در طرح اصلاحی آمده است  که افراد نباید سوء شهرت در محل داشته باشند.

محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در موافقت با این موضوع گفت: نمی‌شود صلاحیت کسی که کاندا می شود بررسی نشود بنابراین   نداشتن سوء شهرت  یکی از موارد ی است که باید مورد لحاظ قرار گیرد.

با این همه اما  محمد سالاری ،خلیل آبادی  و امینی خواستار خذف بند ح اساسنامه و حتی حذف بند اصلاحی آن شدند چون  به نظر آنها این موضوع تفسیر پذیر است و برای اندازه گیری آن متر مشخصی نیست. بدین ترتیب  بنابراین پیشنهاد حذف بند (ح) از ماده پنج اساسنامه به رای گذاشته شد که با 11 رای به تصویب رسید.

حذف کلمه دائم از معافیت ها

همچنین  بند ح ماده 3   طرح دو فوریتی اصلاحیه اسانامه شورا یاری ها به تصویب رسید . در واقع بر خلاف اسانامه فعلی که  داشتن کارت معافیت و یا معافیت دایم الزامی بود کلمه دائمی بودن معافیت حذف شده است.  

گفتنی است پس از پایان جلسه محسن هاشمی در جمع خبرنگاران حاضر شد. او از احتمال برگزاری انتخابات شورایاری ها  در تیرماه خبر داد و گفت: فضای موجود این گونه است مگر این که  اتفاق دیگری بیفتد  و تصویب طرح دوفوریتی امروز نیز برای این بود که بتوانیم آیین‌نامه اجرایی انتخابات را زودتر تصویب و به ستاد اعلام کنیم.

به گفته وی دولت و فرمانداری هیچ مخالفتی با  برگزاری انتخابات شورایاری‌ها ندارند فقط  بازرسی کل کشور  از قبل نسبت به انتخابات شورایاری‌ها معترض است که  چون 4 دوره انتخابات برگزار شده  لذا صلاح دیده شد که باز هم انتخابات شورایاری ها برگزار شود لذا شورای عالی استان ها، و ‌ دولت  در این زمینه فعال شدند تا  مسیر مورد نظر سازمان بازرسی طی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.