در حالی که کارشناسان جهاد کشاورزی، نوغانداران پیشکسوت و حرفه ای و نیز مسئولان فضای سبز شهری هرگونه سوء استفاده از درختان توت شهری را تخلف محض و ممنوع می دانند بعضا این درخت در فصل زندگی و رویش خود طعمه برخی افراد سودجو به بهانه نوغانداری قرار می گیرد تا به ظاهر غذای کرم ابریشم شود.

درختان توت طعمه غارتگری به بهانه نوغانداری

به گزارش قدس آنلاین، یکی از زیباترین جلوه های بهار و تابستان در هیاهوی شهرها، درختان سبز توت هستند که نوع نر آن سایه ساری است در معابر و خیابانها و نوع ماده آن با میوه شیرین و مروارید رنگش به جز زیبایی و طراوت، شیره جان خود را نیز به شهروندان عرضه می کند.

درخت توت اما، مهمترین نیاز حوزه نوغانداری به منظور پرورش کرم ابریشم نیز محسوب می شود زیرا برگ توت تنها غذای کرم ابریشم است ولی این نیاز باید از درختان توت نر و بدون میوه تامین شود. با این وجود گاهی در شهرها مشاهده می شود برخی سودجویان در فصل بهار که موسم پرورش کرم ابریشم نیز می باشد با بی رحمی به جان درختان توت ماده و مثمر افتاده و برای تامین منافع شخصی خود این درختان را قلع و قمع می کنند.

 دستبرد به درختان توت در شهر ممنوع است

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: غذای مصرفی کرم ابریشم پرورشی توسط مرکز نوغانداری و سازمان جهاد کشاورزی با تامین نهال توت تامین می شود و هر فردی که اقدام به دریافت تخم نوغان می کنند باید غذای مورد نیازش را نیز تامین کند.

سعادت علی نیا افزود: برگ درخت توت نر بهترین خوراک برای این کرم است و با توجه به اینکه نهال توت مورد نیاز نوغانداران به قیمت اندک برای آنان تامین می شود لذا هر گونه سوء استفاده از درختان توت سطح شهر که با هدف افزایش فضای سبز شهری کاشته شده اند ممنوع است.

وی ادامه داد: این ممنوعیت به اطلاع تمامی نوغانداران رسیده است و هر گونه سوء استفاده از این درختان به هیچ وجه پذیرفته نیست.

 افزایش ۱۰۰ درصدی توزیع تخم نوغان

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین گفت: توزیع تخم کرم ابریشم یا همان نوغان در این استان امسال در مقایسه با پارسال ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: با هدف پرورش کرم ابریشم در استان تعداد ۹۵۰۰ جعبه تخم نوغان در بین متقاضیان توزیع شده است که این میزان نسبت به پارسال ۱۰۰ درصد رشد دارد.

علی نیا با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال ۲۳۰ تن پیله تَر در استان تولید شود ادامه داد: سال گذشته ۱۱۰ تن پیله تَر در استان تولید شد.

وی ادامه داد: مرکز توسعه نوغان کشور امسال ۲۰ هزار اصله نهال درخت توت را در بین متقاضیان توزیع کرده است و بقیه نیاز خراسان رضوی هم از محل درختان توت بومی استان تامین و توزیع می شود.

او با بیان اینکه هر جعبه تخم نوغان به ۳۰ تا ۳۵ متر مربع فضای پرورش نیاز دارد اضافه کرد: هم اکنون حدود دو هزار واحد ابریشم کشی در استان خراسان رضوی در زمینه تولید پیله و نخ ابریشم فعالیت دارند.

 تشدید فعالیت گشتهای موتوری

سرپرست معاونت خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد نیز گفت: هر گونه قطع شاخه و صدمه زدن به فضای سبز شهری توسط اشخاص، تخلف است و با متخلفان برخورد می شود.

مهدی یعقوبی افزود: تا کنون در مناطق شهر مشهد از شکستن شاخه های درختان توت توسط اشخاص به صورت غیرمجاز گزارشی دریافت نشده است ولی با توجه به قرار گرفتن در دوره پرورش کرم ابریشم، گشت های موتوری روزانه و شبانه تقویت شده اند.

وی ادامه داد: در هر یک از نواحی و مناطق شهر مشهد هم یک ناظر شب به صورت شبانه در حال گشت زنی است و یک سر ناظر هم هر شب کار سرکشی به نحوه فعالیت ناظران را برعهده دارد.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: در بوستانهای سطح شهر و پارکهای محلی نیز پاکبانها به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند و گشت زنی های موتوری نیز در محدوده فعالیت خود دارند که در خصوص ممانعت از شکسته شدن شاخه های درختان توت نیز توجیه شده اند.

 برخورد با خاطیان

رئیس اداره نظارت و ارزیابی فضای سبز شهرداری مشهد نیز گفت: شکستن شاخه های درختان توسط شهروندان تخلف است که چنانچه مشاهده شود به طور قطع با آن برخورد خواهد شد.

حامد فیض اللهی افزود: امسال تاکنون گزارشی در خصوص قطع شاخه های درختان توسط سودجویان مطرح نشده است اما سال گذشته موارد محدودی اتفاق افتاد که با متخلفان برخورد شد.

وی ادامه داد: هرس سبز نیز برای درختان دارای میوه نظیر درختان توتی که یا به دلیل وجود میوه، شاخه های آن سنگین شده و یا این شاخه ها با کشیده شدن توسط شهروندان شکسته شده اند انجام می شود.

او گفت: عمده درختان توت شهر مشهد درخت توت پیوندی هستند و تعدادی نیز توت خوراکی اند که در گذشته ها کشت شده اند.

رئیس اداره نظارت و ارزیابی فضای سبز شهرداری مشهد افزود: در سالهای اخیر به سمت کاشت درختان پیوندی غیرخوراکی رفته ایم.

وی گفت: نظارتها برای جلوگیری از تخریب فصای سبز و درختان توسط افراد به صورت جدی توسط دستگاه نظارتی و پیمانکاران دنبال می شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.