۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶
کد خبر: 658428

مغرب رئیس مسجد اوری در پاریس را به ظن ارتباط با کشور امارات برکنار و وی را به رباط فراخواند. مسجد اوری سومین مسجد بزرگ اروپا و در پاریس واقع شده است

دعوای رباط  و ابوظبی بر سر مساجد فرانسه

اگرچه سران کشورهای عربی در مکه گرد هم جمع شدند تا تلویزیون های سعودی برای چندی بهانه ای برای نشان دادن همراهی کشورهای عربی با عربستان داشته باشند اما واقعیت این است که امروز عربستان به جز همراهی امارات متحده عربی، تقریباً هیچ همراه جدی دیگری ندارد.

ترکیه مدتهاست که عربستان را به حال خود رها کرده و به سمت دشمنان ملک سلمان رفته است. اردن اعتراضاتش را علنی کرده و به خصوص به دلیل نگرانی اش از سپردن تولیت قدس شریف به سعودی ها به شدت نگران تحرکات بن سلمان است و از وقتی که حجم ارسال پول عربستان به این کشور نیز کاهش یافته، دیگر آن حمایت همیشگی را از سعودی ها ندارد.

ماجرای قطر هم بر همه آشکار شده و حتی چندی پیش رسانه های غربی از قصد بن سلمان برای حمله به این کشور و گرفتن چاه های گاز این کشور خبر داده بودند که جنجال زیادی در بین کارشناسان به پا کرد. اختلاف عربستان و امارات با قطر، در اجلاس مکه هم آشکار بود. امیر قطر بر خلاف دعوت رسمی عربستان، در اجلاس‌های مکه حاضر نشد و به جای آن «عبدالله بن ناصر آل ثانی» به مکه رفت. نخست‌وزیر قطر نیز تقریبا آخرین مهمانی بود که به محل اجلاس رسید که در نوع خود گویای نارضایتی است. همچنین عبدالله آل ثانی بر خلاف تشریفات معمول اصلا لبخندی بر لب نداشت.

عمان هم در اجلاس مکه در سطح بالا شرکت نکرد و در محافل خبری از اختلاف شدید میان این دو کشور گفته می شود. ولی شنیده شده مسقط برای پرهیز از برخی مشکلات قصد آشکار کردن این اختلافات در سطح رسانه ها و دیپلماتیک را فعلا ندارد.

رئیس تشکیلات خود گردان هم وضعیت بهتری از سایرین ندارد. او که حتی در عکس های منتشره از اجلاس مکه هم در صف دوم قرار گرفته از این موضوع به شدت ناراحت است. حتی روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» نوشت: محمود عباس خیلی عصبانی به نظر می‌رسید. خشم در صورتش پیدا بود چون او را هنگام عکس یادگاری سران عرب در صف دوم قرار دادند. او در سخنرانی‌اش هم گفت که در نشست بحرین حاضر نمی‌شود و مفهوم «شکوفایی اقتصادی مقابل صلح» را به تمسخر گرفت؛ امری که آمریکا با حمایت عربستان و امارات در حال تبلیغ آن برای فلسطین هستند تا طرح «معامله قرن» را بپذیرد.

سوریه هم از سال 2012 رسما از اتحادیه عرب اخراج شده و موضعش نسبت به عربستان مشخص است. در مورد عراق هم سخنان برهم صالح در اجلاس مکه کاملا نشان داد که چه موضعی نسبت به سعودی ها و تصمیمات آنها در برابر ایران دارد. ضمن این که کویت هم در این اجلاس در برابر اتهام زنی ها به ایران سیاست حمایت همه جانبه را کنار گذاشت و در مقابل برخوردها و تنش ها از ادبیات نرم تری استفاده کرد. امیر کویت دراین نشست خواستار «درایت و گفت‌وگو» شد.

درباره مصر هم حرف و حدیث بسیار است و به خصوص در موضوع یمن اختلافات قاهره و ریاض به شدت نمایان شد.

کشور دیگری که این روزها با عربستان و به خصوص امارات به مشکل برخورده است؛ مغرب است. امارات به دنبال خرید مساجد فعال کشور مغرب در فرانسه است و رباط از این مساله به شدت ناراحت است تا آنجا که متولی یکی از مهمترین مساجد خود در فرانسه را به ظن این که قصد داشته عواملی از امارات را در شورای اداره مسجد خود وارد کند از کار برکنار کرده و به مغرب فراخوانده است. از سوی دیگر 

به نوشته منابع مغربی، امارات از ناکامی تلاش‌هایشان برای تسلط بر مساجد فرانسه احساس نومیدی نکرده و هجمه‌های خود را علیه مساجد سلفی‌ها ادامه می‌دهد تا از طریق شکایت از این مساجد به دستگاه امنیتی فرانسه اداره آن را تحت کنترل خود بگیرد. در پی همین اختلافات، فوریه گذشته مغرب اعلام کرد که از ائتلاف عربی علیه یمن خارج می‌شود. رباط چند روز بعد سفیرش در ریاض و چند روز بعدتر سفیرش در ابوظبی را نیز فراخواند تا روشن شود، اختلافات خیلی شدید است. اختلافات اصلی نیز به ترتیب درباره «صحرای غربی»، «بحران روابط با قطر» و «جنگ یمن» است.

این منابع تاکید کردند، اماراتی‌ها قصد دارند پیروی از مذهب مالکیه را که مذهب دینی ساکنان منطقه مغرب عربی است جرم شمرده و پیروان آن را از مساجد اروپا بیرون کنند.

در این رابطه وبگاه  فرانسوی «موندافریک» گزارشی را منتشر کرد با این عنوان که» اسلام در فرانسه، مقامات مغرب مساجدشان را تحت کنترل می‌گیرند تا با تلاش‌های سلطه جویانه امارات مقابله کنند».

بنا به این گزارش خلیل مرون به ظن تمایلش برای توسعه شورای اداری مسجد بزرگ اوری و عضو گیری از میان افراد نزدیک به مقامات امارات برکنار شده است.

به نوشته این وبگاه فرانسوی، علت برکناری رئیس مسجد اوری(بزرگ‌ترین مسجد اروپا در فرانسه، پس از مسجد رم و مسجد احمد در لندن) میزبان ضیافت افطار در مسجد به مناسبت حضور علی النعیمی، وزیر شورای جهانی اقلیت‌های مسلمان امارات در این مسجد بوده است.
وبگاه عربی 21 هم نوشت: این حرف و حدیث‌ها مطرح است که مرون می‌خواهد شخصیت‌هایی نزدیک به امارات را در شورای اداری این مسجد که متعلق به مغرب است، عضو کند که این موضوع سوال‌هایی را درباره تلاش امارات برای خرید احتمالی مساجد مغرب در اروپا مطرح می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.