البرز-مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز از آغاز عملیات آزادسازی حاشیه رودخانه کرج در آینده نزدیک خبرداد.

عملیات آزادسازی حاشیه رودخانه کرج دنبال می شود

به گزارش قدس آنلاین، داود نجفیان ظهر شنبه در نشستی خبر افزود: در ماه های اخیر تصرفات حاشیه رودخانه های کرج و کردان شناسایی شدند که به زودی عملیات آزاد سازی حاشیه رودخانه کرج آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه چهار کیلومتر تصرفات حاشیه رودخانه کرج در محدوده شهری قرار گرفته که بخشی از این ساخت و سازها طبق اسناد مالکیت مربوط به قبل از سال ۱۳۴۷ است، گفت: این  تصرفات  از محدوده بیلقان و حصار و سر شاخه های رودخانه کردان آغاز شده است.

وی به میزان اعتبار برای پر کردن چاه های غیر مجاز اشاره کرد و گفت: یک شرکت پیمانکاری با آب منطقه ای البرز قرارداد منعقد کرده و۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای پر کردن چاه های غیر مجاز درنظر گرفته شده است از اینرو در حال حاضر۱۱ هزارحلقه چاه غیر مجاز در استان البرز شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه  امسال بارندگی خوبی در استان داشته ایم، گفت: حداکثر ذخیره سازی در سد کرج و طالقان  را شاهد بودیم و سد کرج در حال پر شدن است و سد طالقان ازاواخر اردیبهشت ماه سر ریز آب آن شروع شده است.

نجفیان به میزان بارش های آب های سطحی اشاره کرد و گفت:  امسال بیشترین حجم ذخیره سازی در آب های سطحی داشته ایم که  بیش از ۷۵۰ میلیون مترمکعب این میزان بارش در سطح استان برآورد شده است که ۲۵۰ میلیون مکعب در پشت سد ها ذخیره سازی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با بیان اینکه در سال‌های گذشته بیش از یک میلیارد متر مکعب از سفره‌های زیر زمینی البرز، آب برداشت شده است، افزود:در استان البرز ۹۴ درصد پتانسیل آب های زیر زمینی را در سال های گذشته مصرف کرده ایم.

وی اضافه کرد: برای اینکه به پایداری کشاورزی برسیم، مجبور هستیم اضافه آب‌هایی که مصرف کردیم به مرور کم کنیم و با ذخیره سازی آب می توانیم ۷۰ درصد به تقویت سفره‌های زیر زمینی کمک کنیم.

نجفیان  با بیان اینکه تا پایان برنامه پنج ساله ششم تلاش براین است که ۳۴ درصد از مصارف کشاورزی کم شود، گفت: بایستی کشاورزی به سمت کشت مدرن برود و در این حوزه بخش کشاورزی استان عملکرد خوبی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با اعلام اینکه امسال باید بیش از ۳۰۰ هکتار به کشاورزی صنعتی و گلخانه ای البرز افزوده شود، افزود: اگر همه مسئولین همت به خرج دهند خوشبختانه البرز آبخوان خوبی دارد و می توانیم به کمک  هم آبخوانه ها را به حالت تعادل برسانیم چراکه اکنون ۳۰۰ میلیون مترمکعب برداشت توسط ۱۱ هزار چاه غیر مجاز انجام می شود.

وی ادامه داد: طبق بررسی ها ۱۰ درصد چاه های غیر مجاز ۹۰ درصد برداشت های غیر مجاز را در البرز دارند و در این راستا ۷۰۰ حلقه چاه غیر مجاز که در حریم چاه های شرب هستند را مسدود خواهیم کرد.

نجفیان در ادامه گفت: در استان البرز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می شود و ۴۰ میلیون متر مکعب در بخش صنعت به مصرف می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز در پایان گفت: سیاست اصلی که وزارت نیرو بر آن تاکید دارد، بایستی به سراغ فرهنگ سازی در مصرف برویم  چراکه باید ۳۴ درصد متوسط  آب مصرفی در کشور را کم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.