جنبش‌های فلسطینی حماس و فتح بیانیه کاخ سفید درباره بخش اقتصادی «معامله قرن»، که طی هفته جاری در کنفرانس بحرین اعلام خواهد شد را رد کردند.

 حماس و فتح: ترامپ از اعراب از طریق بخش اقتصادی «معامله قرن» به شکل تحقیرآمیزی باج‌خواهی می‌کند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «منیر الجاغوب» رئیس دفتر اطلاع‌رسانی کمیساریای بسیج و سازماندهی جنبش فتح اعلام کرد: «دولت آمریکا راه‌حل مبتنی بر استفاده از پول عرب‌ها را برای کُشتن آرمان‌های سیاسی ملت فلسطین پیشنهاد می‌دهد.»

الجاغوب از کشورهای عربی خواست به ایالات متحده اجازه ندهند از آنها با چنین روش تحقیرآمیزی باج‌گیری کند و «کشورهای عربی به جای آن، به فعال‌سازی دوباره طرح ابتکار عربی برای صلح و فراهم کردن پوشش مالی لازم برای اجرای آن اقدام کنند».

از سوی دیگر، «عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش حماس تأکید کرد، اظهارات «جرد کوشنر»( مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا) و پیشنهادهای اقتصادی او اهداف کنفرانس بحرین را، که تبدیل مسئله ملت فلسطین به مسئله‌ای انسانی و اقتصادی با هدف اجرای «معامله قرن» است، فاش می‌کند. وی خاطرنشان کرد که فلسطینیان با این طرح مخالف هستند و به مبارزه‌شان برای بی‌نتیجه گذاشتن آن ادامه خواهند داد.

القانوع تصریح کرد، دولت آمریکا به این توهم خود، که ملت فلسطین می‌تواند حقوق و مقدسات خود را هرگونه پروژه‌ها و پول مبادله کنند، ادامه می‌دهد.

طبق این گزارش، جرد کوشنر مشاور کاخ سفید در روند سازش  اعلام کرد که نخستین مرحله طرح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای خاورمیانه شامل پیشنهاد سرمایه‌گذاری با ارزش 50 میلیارد دلار در اراضی فلسطین، مصر، اردن و لبنان است.

وی مدعی شد که بر اساس طرح صلح پیشنهادی آمریکا موسوم به «معامله قرن»، با هزینه 5 میلیارد دلاری، کرانه باختری به نوار غزه متصل خواهد شد.

قرار است در روزهای 25 و 26 ژوئن (4 و 5 تیرماه) یک کنفرانس صهیونیستی آمریکایی در منامه، پایتخت بحرین به ‌عنوان اولین گام برای اجرای بخش اقتصادی معامله قرن برگزار شود. این کنفرانس با مخالفت گروه‌های مختلف فلسطینی و مسلمانان کشورهای مختلف مواجه شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.