ستاد تنظیم بازار با هدف کنترل بهای سیب زمینی در بازار، خواستار وضع عوارض صادراتی بر این محصول کشاورزی شد.

صادرات سیب‌زمینی مشمول پرداخت عوارض صادراتی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد تنظیم بازار با هدف کنترل بهای سیب زمینی در بازار خواستار وضع عوارض صادراتی بر این محصول کشاورزی شد. اعضای این ستاد در نشست اخیر خود تاکید کردند با عنایت به گزارش‌های ارائه شده به جلسه در خصوص افزایش غیرمتعارف قیمت محصول سیب‌زمینی و برنامه تولید و آسیب‌های بروز نموده در استان‌های سیل زده مقرر گردید، صادرات سیب زمینی سریعاً مشمول پرداخت عوارض صادراتی شود.

در این نشست که به ریاست عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی و حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی برگزار شد، گزارشی در خصوص آخرین وضعیت ترخیص و رسوب کالاهای اساسی و ضروری در گمرکات ارائه و مقرر شد کارگروهی با مسئولیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و با حضور دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، گمرک، بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شده و ضمن بررسی مشکلات، اقدامات لازم برای پیشگیری از دموراژ و رسوب را در دستور کار قرار داده و شرایط را برای تسریع در تخلیه و حمل کالاها فراهم نمایند.

بر این اساس مقرر گردید دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مسئول ثبت سفارش نسبت به مدیریت تقسیم ورودی کالاهای مختلف به بنادر کشور با اولویت بندر چابهار اقدام نمایند. همچنین سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک نیز حداکثر تلاش خود را برای ایجاد زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های مناسب برای ورود کالا و تخلیه و بارگیری در بندر چابهار و ایجاد انگیزه‌های اقتصادی مناسب برای بخش خصوصی در این بندر اقدام نمایند.

در این نشست با تاکید بر تصمیمات پیشین این ستاد، مقرر گردید هزینه انبارداری برای صاحبان محموله‌های کالاهای اساسی که با منع قانونی برای ترخیص مواجه نیستند، تصاعدی محاسبه شود. همچنین در این قالب روند تصاعدی افزایش هزینه‌ها، بعد از روز ۳۰ سی‌ام محاسبه خواهد شد. این موضوع بر محموله‌هایی که مراحل ترخیص آنها در دستگاه‌های اجرایی مختلف طی نگردیده و خارج از کنترل صاحب کالا بوده است، دلالت ندارد.

تأمین دام زنده برای عید قربان

در این نشست همچنین با توجه به نزدیکی ایام عید قربان و افزایش مصرف دام زنده و نیاز به پیش‌بینی راهکارهای مناسب برای اجتناب از افزایش نامتعارف قیمت دام زنده در این ایام مقرر گردید وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تأمین نیاز ایام مذکور اقدام و برای انجام هماهنگی‌های لازم، جلسه‌ای با حضور سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، وزارت جهاد کشاورزی، تشکل‌های مربوطه، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان میادین میوه و تره‌بار، شرکت پشتیبانی امور دام با مسئولیت دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار تشکیل و ضمن انجام اقدام لازم گزارش آن به جلسه بعدی کارگروه تنظیم بازار ارائه گردد.

بررسی آخرین وضعیت صنعت لوازم خانگی

بر اساس این گزارش ستاد تنظیم بازار همچنین پس از بررسی گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از وضعیت بازار لوازم خانگی پر مصرف و لزوم برنامه‌ریزی تنظیم بازار سالانه این محصولات، مقرر کرد معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری دبیرخانه تنظیم بازار، برنامه خود و آخرین وضعیت تولید، توزیع، تأمین مواد اولیه و قیمت انواع لوازم خانگی کوچک و بزرگ را در قالب گزارشی تهیه کند تا برای تصمیم گیری به جلسات آتی ستاد تنظیم بازار ارائه گردد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.